BinnenkortNieuws

Ekanterina Levental presenteert Het Orakel

LEKS compagnie presenteert een nieuwe theaterproductie. In Het Orakel wordt de vraag gesteld: waarom ben je zo bang om dood te gaan? Gedichten van Eva Gerlach en Sasja Janssen worden gecombineerd met Via Crucis van Liszt. De voorstelling is van 13 tot en met 15 augustus te zien.

Scène uit Het Orakel met Ekaterina Levental. (© Eric Brinkhorst)

De samenwerking van theatermaker Chris Koolmees en mezzosopraan/harpist Ekaterina Levental onder de naam LEKS compagnie bestaat sinds 2012. Ze maakten sinds die tijd in eigen beheer voorstellingen waarin onder meer de ervaringen van Ekaterina als vluchteling centraal stonden. De Weg, De Grens en Schoppenvrouw vormden een trilogie met het verhaal van Ekaterina Levental.

De klassieker La voix humaine van Poulenc werd in een eigentijdse vorm gegoten in La voix humaine Facetime. Later, tijdens de lockdowns van afgelopen jaar, kwam er een nog actuelere versie, La voix humaine en quarantaine. Het zijn voorbeelden van wat LEKS compagnie wil brengen: ‘ontroerende performances, confronterend actueel en altijd bijzonder dichtbij’.

Voor de nieuwe voorstelling Het Orakel lieten Ekaterina Levental en Chris Koolmees zich inspireren door de literatuur. De dichters Eva Gerlach en Sasja Janssen schreven 22 gedichten onder de naam GROET GOD. Ze noemen het een dialoog in verzen, tussen god en mens. In Het Orakel worden deze gecombineerd met Via Crucis, de kruiswegpassie van Franz Liszt, tot een muziektheatrale soloperformance.

Eva Gerlach is geboren in 1948. Ze debuteerde in 1979 met de bundel Verder geen leed. Voor haar oeuvre ontving ze in 2000 de P.C. Hooft-prijs. Gerlach publiceerde onder meer in Hollands Maandblad en Maatstaf. Sasja Janssen is twintig jaar jonger, schrijft romans, verhalen en poëzie. De twee schreven op verzoek van Atalanta Pers de reeks GROET GOD, een gesprek tussen god en mens, tussen hemel en aarde. Het werd een boek, maar ook een cd waarop beide dichters hun werk voordragen.

Ekanterina Levental zet de teksten van Gerlach en Janssen naast de muziek van Liszt. Ze omschrijft de productie als ‘een mens op zoek naar god in zichzelf, een hedendaags passiespel. Gevangen tussen houvast en doel wil de mens ontsnappen aan het ongrijpbare mysterie en verbeeldt zich een god naar eigen evenbeeld. Het Orakel laat een onvermijdelijke en actuele dialoog zien, op de kruisweg tussen eeuwigheid en vergankelijkheid. En als dan niets nog zeker is, rest ons enkel de zekerheid van het niets.’

De voorstelling Het Orakel wordt op locatie gespeeld in het Sint Liobaklooster, een monastieke gemeenschap in de benedictijner orde in Egmond-Binnen. De voorstellingen zijn op 13, 14 en 15 augustus. Zie voor meer informatie de website van Karavaan.

Hieronder de teaser:

 

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Brett, Liza en Benjamin

Volgend artikel

Emma Posman debuteert bij Holland Opera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.