In de zalen: Bettison, Du Pré en Parsifal
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor een nieuwe kameropera van Oscar Bettison, het vervolg van de tournee van de cello-opera over Jacqueline du Pré en de derde akte van Parsifal.
The Light of Lesser Days
I am so enormously grateful to all the team that helped put together “The Light of Lesser Days”. I couldn’t be happier with the way last night’s premiere went. I can only tag @katrienbaerts & @AskoSchonberg but thank you all, and thank you @gaudeamusnl ❤️ pic.twitter.com/32JmM6Xi6a
— Oscar Bettison (@OscarBettison) September 10, 2021
Tijdens de afgelopen Gaudeamus Week (8 t/m 12 september) ging een nieuwe kameropera van de Engels-Amerikaanse componist Oscar Bettison in première: The Light of Lesser Days. Het Muziekgebouw aan ’t IJ brengt het werk op donderdag 16 september naar Amsterdam.
The Light of Lesser Days is een ‘overweldigende totaalervaring’, aldus het Muziekgebouw. De opera draait om twee personages die opgesloten zitten in een kale kamer. Puur op verbeeldingskracht reizen ze naar ‘fantastische en soms onwaarschijnlijke plaatsen’. Ze worden geïnspireerd door het enige boek dat ze in hun kamer hebben: Werner’s Nomenclature of Colours, een negentiende-eeuws werk met namen en omschrijvingen van kleuren en tinten.
De opera van Bettison is speciaal geschreven voor Asko|Schönberg. De personages worden vertolkt door sopraan Katrien Baerts en mezzosopraan Barbara Kozelj. De enscenering bestaat uit een klankontwerp van Arne Bock en licht van het gezelschap de Theatermachine. De muzikale leiding is in handen van Clark Rundell.
Info
Meer lezen
Interview met Barbara Kozelj, maart 2017
Kijken en luisteren
Een kijkje achter de schermen:
The Light of Lesser Days – Work in Progress from Asko|Schönberg on Vimeo.
We’ll never let you down
Een piepjonge Jacqueline du Pré aan de cello, Barenboim aan de piano en Brahms Cello Sonate in E, koptelefoon op, een boek, en de stress loopt uit me weg. Vreemd dat iedereen zo tikt op de eigen muziekvoorkeur. https://t.co/YBW22wTOdR
— Stef Ketels (@safe_ketels) September 2, 2021
In de ‘cello-opera’ We’ll never let you down kijken twee vrienden van Jacqueline du Pré naar de beschadigde herinneringen aan de legendarische celliste. De voorstelling is komende week te zien in de Schouwburg Hengelo (16 september 2021) en Willem Twee in Den Bosch (19 september 2021).
Jacqueline du Pré was nog maar 42 jaar oud toen ze overleed. Na de dood van de fameuze celliste in 1987 verschenen er een boek en een film over haar leven, waarin haar nabestaanden met modder gooiden. De cello-opera van de Stichting Cellosonate, de Cello Biënnale Amsterdam en OT Rotterdam werpt een ander licht op het leven en het werk van Du Pré.
De rollen in We’ll never let you down worden vertolkt door bariton Mattijs van de Woerd en cellist Doris Hochscheid. Frans van Ruth speelt op de piano. De muziek is van René Samson, na zijn overlijden voltooid door Mathilde Wantenaar en Max Knigge. Mirjam Koen voert de regie.
In november en december staan nog acht voorstellingen van We’ll never let you down op de agenda.
Info
Meer lezen
Reportage over het maakproces van We’ll never let you down
Luisteren
Mattijs van de Woerd vertelt in onze podcast Opera Magazine over de productie (vanaf 13:20):
Parsifal (derde akte)
Dit is echte innovatie.
Een heel groot stuk klein brengen. Ik heb MarcPantus altijd bewonderd. Goede zanger.
En eigenlijk was Wagner zo ontzettend mooi in kleine composities zoals de Wesendonkliederen..
Ik zing ze zo graag!
Dus waarom Parsifal niet klein? pic.twitter.com/L0RJOy3hAy— nelleke nieuwboer (@kleurklank) September 10, 2021
‘Een opera als een spirituele sessie in een mystieke omgeving.’ Zo omschrijft initiatiefnemer Marc Pantus de uitvoering van de derde akte van Wagners opera Parsifal in een bewerking voor drie zangers, piano, harmonium, synthesizer, basgitaar en klokken.
In deze sterk gereduceerde versie zingen drie mensen de vier rollen. De handeling vindt plaats in de huiskamer van een verpleegtehuis. De kamer is bevolkt met patiënten die op de dood wachten, en hun verzorgend personeel. Ondertussen klinkt de bedwelmende, meditatieve muziek van Wagner, uitgevoerd door onder anderen Marcel Reijans, Merlijn Runia en Marc Pantus. Andrea Friggi heeft de muzikale leiding.
‘Ook in de tijd van Wagner werden al delen uit Parsifal in kleine bezetting uitgevoerd’, vertelt Marc Pantus. ‘De basis is piano en harmonium, en je hebt bijvoorbeeld klokken nodig. Ik wilde natuurlijk echte klokken, maar ze komen bij ons uit een synthesizer. Het wordt wel een poor man’s Parsifal. We hebben ook een basgitaar, die wordt gespeeld door Merlijn Runia. Het is een fijne aanvulling op het geheel, in klank en in gekte, haha! Maar het is 100 procent Wagner. Merlijn speelt ook synthesizer, dat geeft Andrea Friggi de ruimte om zich vooral te richten op het dirigeren.’
De uitvoeringen worden in het Duits gezongen en Nederlands ondertiteld en zijn mede mogelijk gemaakt door het Wagnergenootschap Nederland, de NTR/Radio 4, het Kickstartfonds en het Fonds Podiumkunsten.
De komende tijd is Parsifal te zien in de Cenakelkerk in het dorp Heilig Landstichting (19 september) en de Dominicuskerk in Amsterdam (17 en 23 september).
Info
Meer lezen
Interview rondom de radiopremière van Parsifal, maart 2021
Interview Marc Pantus, februari 2016