BinnenkortNieuws

In de zalen: Annuleringen en streams

In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor meer annuleringen naar aanleiding van de lockdown en alternatief streamaanbod.

Lockdown

De lockdown in Nederland, die tot in elk geval 14 januari voortduurt, heeft nu al gevolgen voor de periode daarna. De Nationale Opera heeft besloten om zijn producties van Le lacrime di Eros en Salome te annuleren. Het eerste project, een creatie met regisseur Romeo Castellucci en dirigent Raphaël Pichon, is in de ogen van DNO te bijzonder en artistiek uitdagend om in deze tijden tot stand te brengen. De reprise van Salome is afhankelijk van grote solisten uit het buitenland. DNO wil hen niet begin januari naar Amsterdam laten komen voor de repetities zonder garantie dat er voor livepubliek opgetreden kan worden.

De jaarlijkse uitreiking van de Prix d’Amis van de Vrienden van De Nationale Opera kwam ondertussen te vervallen. Gezien de vele voorstellingen die niet of slechts in aangepaste vorm konden doorgaan, besloten de Vrienden geen prijs uit te reiken.

Kort nadat de lockdown (mogelijk) eindigt, staat onder meer de première van J.S. Bach – De Apocalyps gepland, een nieuwe productie van OPERA2DAY, die een omvangrijke tournee door het land hoopt te maken. Op het moment van schrijven meldt de website van OPERA2DAY nog geen wijzigingen in de planning.

Ondertussen beleeft de culturele sector bij de zuiderburen ook een lockdown: sinds zondag 26 december zijn alle Belgische theaters en concertzalen gesloten. Omdat andere sectoren, waaronder de horeca, wél open mogen blijven, is de verontwaardiging groot. Er werd de afgelopen dagen gedemonstreerd en een deel van de culturele sector besloot het overheidsbeleid te negeren en gewoon open te blijven.

In veel andere landen mogen operahuizen wel gewoon open blijven, onder strenge tot minder strenge voorwaarden. Bij de Wiener Staatsoper mag je alleen naar binnen als je je driemaal hebt laten vaccineren én een negatieve test meebrengt, in Londen zijn de regels aanzienlijk soepeler. De Metropolitan Opera maakt zich op voor een nieuwe productie van Rigoletto, die op oudejaarsdag in première moet gaan. Op 29 januari zal die productie live in bioscopen te zien zijn, wellicht ook in Nederland.

Voor Nederlandse zangers is er op dit moment dus alleen over de grens werk. Tenor Mark Omvlee vertolkt bijvoorbeeld de rol van Monostatos in een productie van Die Zauberflöte bij de Opéra National de Lorraine. sopraan Eva-Maria Westbroek gaf vorige week een recital in Madrid en sopraan Lenneke Ruiten is in München voor twee uitvoeringen van Beethovens negende symfonie.

Meer lezen

De VRT houdt het Belgische protest tegen de nieuwste coronamaatregelen bij.

Kijken en luisteren

Een nieuwe lockdown vraagt eigenlijk niet om nieuw materiaal: er is genoeg materiaal van vorig jaar dat gerecycled kan worden…

Streams

Het onvermijdelijke gevolg van een lockdown: nieuw streamaanbod. Nationale Opera & Ballet ving zijn annuleringen bijvoorbeeld op met een livestream van Notenkraker & Muizenkoning op 24 december. Het theater onderzoekt verdere mogelijkheden van streams.

Het Holland Festival streamt van 27 tot en met 30 december gratis twee wereldpremières van zijn afgelopen editie: TIME van Ryuichi Sakamoto en de Indonesische opera Ine Aya’. Geïnteresseerden kunnen zich via de website van Holland Festival voor de streams aanmelden.

De Munt in Brussel, hoewel verbolgen over de sluiting van zijn theater, brengt een stream van Lulu. De opera van Alban Berg werd eerder dit jaar uitgevoerd met Barbara Hannigan in de hoofdrol. Zie voor meer informatie de website van de Munt.

Het Royal Opera House heeft een aardige collectie streams online staan, maar wel tegen betaling. Te zien zijn onder meer Faust, Nabucco en Macbeth. Zie voor meer informatie de website van het Royal Opera House.

OperaVision is een operaplatform dat – lockdown of niet – doorlopend nieuwe streams aanbiedt. Vanaf 1 januari is bijvoorbeeld een productie van Die Zauberflöte door studenten van het Royal College of Music te zien.

De documentaire Crazy Days, over de totstandkoming van Le nozze di Figaro bij De Nationale Opera, is nog terug te kijken op de website van de NPO.

Kijken en luisteren

(Beeld homepage: scène uit Lulu bij de Munt in Brussel © Simon Van Rompay)

Vorig artikel

Norma in Brussel sluit af met 'stil' protest

Volgend artikel

Faust in de opera: Boito's Mefistofele

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.