BinnenkortNieuws

In de zalen: wat als…

In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere week vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor de operaproducties die vanaf komend weekend te zien zullen zijn, mits de lockdown niet verlengd wordt.

J.S. Bach – De Apocalyps

Deze aflevering van ‘In de zalen’ is hoogst speculatief. Officieel loopt de lockdown eind deze week af en kunnen de theaters en de concertzalen komend weekend hun deuren weer openen. Het is echter goed mogelijk dat het kabinet tijdens de aangekondigde persconferentie aanstaande vrijdag de lockdown verlengt. En zelfs als de regering versoepelingen toestaat, is het nog maar de vraag of die op de culturele sector van toepassing zijn.

We blikken niettemin vooruit. Wat als de zalen wel weer open mogen? Dan staat het Theater aan de Schie vooraan in de rij: op zondagmiddag 16 januari biedt het theater in Schiedam een try-out van J.S. Bach – De Apocalyps, een nieuwe productie van de Nederlandse Bachvereniging en OPERA2DAY. De voorstelling wordt omschreven als ‘de opera die Bach nooit schreef’ en markeert het honderdjarig jubileum van de Bachvereniging.

Na de try-out in Schiedam vinden de voorpremière (22 januari) en de première (23 januari) plaats in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daarna volgt een lange en grote tournee door het land, waarna de productie van 11 tot en met 13 maart nog driemaal in de Haagse schouwburg opgevoerd wordt.

Volgens de Bachvereniging en OPERA2DAY had Bach een unieke plaats in de operageschiedenis kunnen innemen, gezien de dramatische kracht en radicale vormvernieuwingen in zijn passies en cantates. Een voorbeeld (zijn ‘koffiecantate’, eigenlijk een mini-opera) staat hieronder. De twee gezelschappen zetten in J.S. Bach – De Apocalyps de muziek van Bach op een tekst van de Duitse librettist Thomas Höft. Het verhaal draait om de zestiende-eeuwse Jan van Leyden, die beweerde dat het einde van de wereld nabij was. Na een flinke groep volgers verzameld te hebben, radicaliseerde hij steeds verder.

Het scenario en de regie van J.S. Bach – De Apocalyps worden gemaakt door Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY. Hernán Schvartzman heeft de muzikale leiding. Hij dirigeert de Bachvereniging in de muziek van Bach en in het werk van componist Panos Iliopoulos, die er een doorgecomponeerd geheel van maakt.

In de cast onder anderen tenor Florian Sievers als Jan van Leyden, countertenor Sytse Buwalda, bariton Mattijs van de Woerd, countertenor Gerben van der Werf en bariton Wiebe-Pier Cnossen.

Info

www.opera2day.nl

Meer lezen

But, why didn’t they write opera? (Schmopera.com, juli 2015)

Kijken en luisteren

Giulio Cesare in Egitto

De Nederlandse Reisopera hoopt vanaf 22 januari (première in het Wilminktheater in Enschede) op tournee te gaan met Giulio Cesare in Egitto van Händel. George Petrou is de hoofdrolspeler in de productie. Hij dirigeert Phion, maar hij verzorgt óók de regie, in samenwerking met Paris Mexis (decor en kostuums), Stella Kaltsou (licht) en Tiny Giants (videoprojecties).

Na twee pocketopera’s wordt Giulio Cesare de eerste grootschalige operaproductie van de Reisopera dit seizoen. Het gezelschap belooft een ‘spectaculaire enscenering met vocaal vuurwerk’. In de voorstelling is Giulio Cesare (Julius Caesar) een avonturier in de jaren twintig van de vorige eeuw. Hij is op zoek naar een graftombe van een farao, maar stuit op de verschijning van Cleopatra.

In de cast onder anderen Yuriy Mynenko (Giulio Cesare), Sophie Junker (Cleopatra), Arthur Janda (Curio), Nicholas Tamagna (Tolomeo), Katie Coventry (Sesto) en Francesca Ascioti (Cornelia).

De tournee loopt tot en met 20 februari, met onder meer stops in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht, de Stadsschouwburg Utrecht, Koninklijk Theater Carré in Amsterdam en Amare in Den Haag.

Info

www.reisopera.nl

Meer lezen

Achtergronden bij Giulio Cesare (www.operatoday.com)

Kijken en luisteren

(Beeld homepage: repetitiebeeld van Giulio Cesare in Egitto © Nederlandse Reisopera)

Plan uw operabezoek met hulp van onze handige opera-agenda!

Vorig artikel

Place de l'Opera bestaat dertien jaar

Volgend artikel

Opera Magazine: Nikki Treurniet en Nina van Essen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.