BinnenkortNieuws

Lockdown voorbij, theaters tot 22.00 uur open

Beperkingen zijn er nog steeds, maar de theaters en de concertzalen mogen vanaf 26 januari weer open. De Nederlandse Reisopera grijpt de kans en brengt zijn productie van Giulio Cesare in Egitto op 27 januari in Enschede in première.

Scène uit Giulio Cesare in Egitto bij de Nederlandse Reisopera. De Händel-productie kan deze week alsnog in première gaan. (© Marco Borggreve)

Onder het motto ‘Open, tenzij’ presenteerde de regering dinsdagavond versoepelingen in het coronabeleid. De culturele sector mag weer open, echter onder voorwaarden. Alle bezoekers vanaf 13 jaar hebben een coronatoegangsbewijs nodig. Vaste zitplaatsen zijn verplicht en de anderhalvemeterregel moet in acht genomen worden. Dit beperkt het aantal bezoekers dat toegelaten mag worden. Daarnaast geldt voor alle locaties een algemene openingstijd tot 22.00 uur, waardoor veel geplande voorstellingen en concerten vervroegd zullen moeten worden. De regels gelden tot en met 8 maart.

De Nederlandse Reisopera reageerde dinsdagavond op het nieuws met de aankondiging dat Giulio Cesare in Egitto op donderdag 27 januari in première zal gaan in het Wilminktheater in Enschede. De première, die eigenlijk een week eerder had moeten plaatsvinden, begint al om 18.00 uur, zodat de bijna vier uur durende opera niet afgekapt hoeft te worden.

Na de première volgt een tournee door het land. Het Enschedese operagezelschap gaat deze week met de betrokken theaters in gesprek of overal de aanvangstijd naar 18.00 uur verzet kan worden.

J.S. Bach

Net als de Reisopera zag OPERA2DAY afgelopen week een première in het water vallen, die van J.S. Bach – De Apocalyps, een nieuwe productie in samenwerking met de Nederlandse Bachvereniging. De voorstelling had in Den Haag gepresenteerd moeten worden. Ook de voorstellingen in Nijmegen (26 januari), Alkmaar (4 februari) en Deventer (5 februari) zijn inmiddels geannuleerd. De uitvoering in de Stadsschouwburg Haarlem (30 januari) staat nog op de agenda en zou als alternatieve première kunnen dienen. Het geplande aanvangstijdstip (20.00 uur) zal daarvoor vervroegd moeten worden.

DNO

De Nationale Opera schrijft met grote letters op zijn homepage: ‘We mogen weer!’ Maar omdat het Amsterdamse operahuis zijn productie van Salome (gepland voor 29 januari t/m 14 februari) al geannuleerd heeft, zal het tot het Opera Forward Festival in maart duren voordat er weer opera in het theater aan de Amstel zal klinken. De producties Orphée | L’Amour | Eurydice en Eurydice – Die Liebenden, blind (beide met premièredatum 5 maart) zijn de eerstvolgende operaproducties op de planning.

Rigoletto

De geplande bioscoopvertoning van Rigoletto vanuit de Metropolitan Opera in New York op 29 januari kan niet doorgaan, aangezien de voorstelling later dan 22.00 uur eindigt. Veel vestigingen van Pathé evenals Theater de Speeldoos in Baarn bieden echter op zondagochtend 6 februari een encore aan. Foroxity Sittard heeft op 13 februari een encore gepland staan.

466

Het Concertgebouw onderzoekt nog wat de beperkende maatregelen voor gevolgen hebben voor de concerten van de komende tijd. De concertzaal heeft alvast berekend dat het maximaal 115 bezoekers in de Kleine Zaal en 466 bezoekers in de Grote Zaal kan toelaten, minder dan een derde van de volledige capaciteit.

Vorig artikel

In de zalen: brandbrief, Giulio Cesare, Fidelio

Volgend artikel

Vroege Mozarts: Il re pastore

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.