In de zalen: Bach, Salome, Solomon, Giulio
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere week vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor de première van J.S. Bach – De Apocalyps, een concertante Salome bij De Nationale Opera, Solomon in het AVROTROS Vrijdagconcert en de tournee van Giulio Cesare in Egitto.
J.S. Bach – De Apocalyps
Ontmoet Jan Matthijs, profeet van de wederdopers in de opera J.S. Bach – The Apocalyps van Opera2day & de Nederlandse Bachvereniging. Het is een groot plezier om met zo’n geweldige cast te mogen werken. Nieuwe premieredata 8/9 februari. Komt allen ? pic.twitter.com/bR5FppAh5j
— sytse buwalda (@sytsebuwalda) January 20, 2022
Wel een première, geen tournee. OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging hebben besloten om de lange tournee van hun nieuwe productie J.S. Bach – De Apocalyps te annuleren. De inperking van het aantal bezoekers zou tot verliezen leiden, gerelateerde educatie- en participatietrajecten zouden sneuvelen en ook een maatschappelijk programma dat aansluit op de thematiek van de voorstelling zou niet levensvatbaar kunnen worden neergezet, beargumenteert OPERA2DAY.
Het operagezelschap en het barokorkest hebben ervoor gekozen om de tournee naar 2024 te verplaatsen, maar de productie nog wel in première te laten gaan, ‘om de voorstelling waarlijk volgroeid achter te laten voor de toekomst’. Afgelopen weekend was er een try-out in Haarlem, op 8 februari is er een voorpremière in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en op 9 februari volgt in hetzelfde theater de première.
J.S. Bach – De Apocalyps markeert het honderdjarige bestaan van de Nederlandse Bachvereniging. De voorstelling wordt omschreven als ‘de opera die Bach nooit schreef’. Volgens de Bachvereniging en OPERA2DAY had Bach een unieke plaats in de operageschiedenis kunnen innemen, gezien de dramatische kracht en radicale vormvernieuwingen in zijn passies en cantates.
De twee gezelschappen zetten in J.S. Bach – De Apocalyps de muziek van Bach op een tekst van de Duitse librettist Thomas Höft. Het verhaal draait om de zestiende-eeuwse Jan van Leyden, die beweerde dat het einde van de wereld nabij was. Na een flinke groep volgers verzameld te hebben, radicaliseerde hij steeds verder.
Het scenario en de regie van J.S. Bach – De Apocalyps worden gemaakt door Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY. Hernán Schvartzman heeft de muzikale leiding. Hij dirigeert de Bachvereniging in de muziek van Bach en in het werk van componist Panos Iliopoulos, die er een doorgecomponeerd geheel van maakt.
In de cast onder anderen tenor Florian Sievers als Jan van Leyden, countertenor Sytse Buwalda, bariton Mattijs van de Woerd, countertenor Gerben van der Werf en bariton Wiebe-Pier Cnossen.
Info
Meer lezen
But, why didn’t they write opera? (Schmopera.com, juli 2015)
Kijken en luisteren
Artistiek leider en regisseur Serge van Veggel vertelt in onze podcast Opera Magazine over de nieuwe Bach-productie (vanaf 0:56).
Salome
We are #reopening!
For all new covid measures and our programme,
check our website: https://t.co/cB7xOLkhdRCredit: Paula carcia sans (left) & Bart Hess (right) pic.twitter.com/B4v3QxgUyh
— De Nationale Opera (@DutchNatOpera) January 26, 2022
De Nationale Opera (DNO) brengt van 6 tot en met 14 februari drie concertante voorstellingen van Salome. Oorspronkelijk zou DNO Strauss’ beroemde opera van 29 januari tot en met 14 februari geënsceneerd opvoeren; een reprise van de productie van Ivo van Hove. Lahav Shani zou het Rotterdams Philharmonisch Orkest leiden. Het orkest neemt nu de drie concertante uitvoeringen voor zijn rekening, maar chef-dirigent Shani vindt de repetitietijd te kort en is teruggetreden. Cornelius Meister vervangt hem. Hij maakt zijn debuut bij DNO.
De cast is hetzelfde als bij de geplande scenische uitvoeringen, met Jennifer Holloway in de titelrol en verder onder anderen Brian Mulligan. De voorstellingen vinden plaats op 6 februari (14.00 uur) en 12 en 14 februari (19.30 uur).
Meer lezen
Recensie première Salome (Place de l’Opera, juni 2017)
Kijken en luisteren
De trailer van de eerste speelreeks van deze productie in 2017:
Solomon
?We zijn begonnen! Met #boosterklassiek geven we jou en de muzieksector deze week een klassieke boost. Deze musici spelen vandaag in @deDoelen! ?Kijk en ?luister live mee op https://t.co/oPvjQD23pO en ga voor alle informatie naar https://t.co/EVcpS3WJis ⬅️ pic.twitter.com/fFDD3FCTF9
— NPO Radio 4 (@NPORadio4) January 31, 2022
Het AVROTROS Vrijdagconcert in TivoliVredenburg heeft al jarenlang bijzonder oog voor de oratoria van Händel. Die traditie wordt op 4 februari voortgezet met een uitvoering van Solomon, ‘befaamd en kleurrijk’, aldus de concertserie.
Het oratorium gaat over een deel van het leven van de Bijbelse koning Salomo, zoon van koning David en bouwer van de eerste tempel in Jeruzalem. Salomo is bekend om vanwege zijn grote wijsheid; één van zijn wijze besluiten leidde tot het nog altijd gebruikte begrip ‘salomonsoordeel’. In het muziekwerk van Händel speelt naast Salomo de koningin van Sheba een grote rol. Beroemd is de ‘Aankomst van de koningin van Sheba’, ‘muziek zo verrukkelijk dat je zou willen dat Händel haar laatste meters eeuwig laat duren’, aldus het Vrijdagconcert.
Solomon wordt uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Peter Dijkstra. De solorollen worden gezongen door countertenor Maarten Engeltjes (Solomon), sopraan Marie Lys (Queen of Sheba), tenor Fabio Trümpy (Zadok), sopraan Shira Patchornik (Solomon’s Queen / Second harlot) en bas Ashley Riches (A Levite).
De uitvoering begint om 19.00 uur en wordt live uitgezonden op NPO Radio 4. Via de website van Radio 4 kun je ook live meekijken.
Info
Meer lezen
Händel: De Grote Beer tussen de sterren (Place de l’Opera, juli 2016)
Kijken en luisteren
Giulio Cesare in Egitto
Het was geweldig: zo’n 3,5 uur vol aandacht luisteren en kijken naar geweldige zangers, begeesterde musici, prachtige decors en kostuums. Er was zoveel te zien en te horen dat de tijd omvloog. Fijn dat #cultuur weer kan #Aanrader pic.twitter.com/4WnB3yPgzh
— Karin Wagt (@karinwagt) January 30, 2022
Het was snel schakelen bij de Nederlandse Reisopera: twee dagen na de aankondiging van de heropening van de culturele sector zette het Enschede gezelschap zijn productie van Giulio Cesare in Egitto op het toneel van het Wilminktheater. De première werd goed ontvangen.
Inmiddels toert de Reisopera door het land met de barokopera van Händel. Op zaterdag was er een stop in het Parktheater Eindhoven, op donderdag wordt de tournee vervolgd in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Op zaterdag staat Theater Orpheus in Apeldoorn op de planning. De voorstellingen in Arnhem, Breda en Groningen zijn komen te vervallen, de rest van de tournee is intact gebleven, met echter overal de vervroegde aanvangstijd van 18.00 uur en een beperkte zaalbezetting.
George Petrou is de hoofdrolspeler in de productie. Hij dirigeert Phion, maar hij verzorgt óók de regie, in samenwerking met Paris Mexis (decor en kostuums), Stella Kaltsou (licht) en Tiny Giants (videoprojecties).
Giulio Cesare is de eerste grootschalige operaproductie van de Reisopera dit seizoen. In de voorstelling is Giulio Cesare (Julius Caesar) een avonturier in de jaren twintig van de vorige eeuw. Hij is op zoek naar een graftombe van een farao, maar stuit op de verschijning van Cleopatra.
In de cast onder anderen Yuriy Mynenko (Giulio Cesare), Sophie Junker (Cleopatra), Arthur Janda (Curio), Nicholas Tamagna (Tolomeo), Katie Coventry (Sesto) en Francesca Ascioti (Cornelia).
Info
Meer lezen
Recensie première Giulio Cesare in Egitto (Place de l’Opera)
Kijken en luisteren
(Beeld homepage: scènefoto van J.S. Bach – De Apocalyps bij OPERA2DAY © Marco Borggreve)
Plan uw operabezoek met onze handige opera-agenda!