Binnenkort

Tien dagen passie in Rotterdam

Op vrijdag 28 mei gaat de vijfde editie van Operadagen Rotterdam van start, met als thema ‘Passie’. Het festivalprogramma bevat onder meer uitvoeringen van Le vin herbé, Genoveva, L’Enfant prodigue en La voix humaine, met bekende namen als Nézet-Séguin en Schwanewilms.

Yannick Nézet-Séguin zal het Rotterdams Philharmonisch Orkest leiden in een Franse double bill (foto: Marco Borggreve).

Operadagen Rotterdam biedt tien dagen lang opera- en muziektheatervoorstellingen op tal van locaties in Rotterdam, van bekende plaatsen als de Doelen en de Rotterdamse Schouwburg tot originele plekken als een supermarkt.

Het scala aan voorstellingen wordt bijeengebonden door het thema passie. Passie in alle soorten en maten: liefdespassie, maar bijvoorbeeld ook passie als lijden.

Hieronder een handgreep uit het programma van het festival:

De officiële opening vindt plaats op vrijdag 28 mei. Die dag is er ’s middags een openbaar debat over ontwikkelingen in het muziektheater in het Nieuwe Luxor Theater. Het debat hangt samen met het internationale congres van Opera Europa, de vereniging van Europese operahuizen, waar Operadagen Rotterdam dit jaar gastheer van is.

’s Avonds zijn er twee openingsproducties. Op een schip dat vertrekt vanaf de Rijnhaven wordt de voorstelling De Cornet gespeeld, van de Israëlische theatermaker Sjaron Minailo. Het is gebaseerd op het lied ‘Jan Klaassen de trompetter’. Er wordt muziek gebruikt van componisten als Britten, Stravinsky, Eisler en Martin. Zangers zijn onder andere An de Ridder, Elmar Gilbertsson en Karel Ludvik.

De andere openingsvoorstelling is De Toverfluit, een bewerking van Mozarts Die Zauberflöte. Naast de bekende Mozart-muziek is er pop, reggae, rock en jazz te horen. De musici en zangers komen uit tal van landen, van Tunesië en Senegal tot Cuba en Brazilië.

Le vin herbé, het oratorium dat de Zwitserse componist Frank Martin in 1948 maakte op basis van het verhaal van Tristan en Isolde, wordt diverse malen opgevoerd in het O.T. Theater, als eerst op 29 mei. Het is voor het eerst dat het stuk geënsceneerd (regie: Gerrit Timmers en Mirjam Koen) in Nederland te zien is. De hoofdrollen worden gezongen door Yvette Bonner en Philippe Do.

In de Paradijskerk wordt op zaterdag 29 mei de opera L’Euridice van Giulio Caccini uitgevoerd, één van de eerste opera’s ooit geschreven (ouder dan Monteverdi’s L’Orfeo). De jonge bariton Nicolas Achten zingt de rol van Orfeo en begeleidt zich op de theorbe. Hij is tevens muzikaal leider van de voorstelling.

Op 1 juni krijgt Schumanns herontdekte opera Genoveva haar Nederlandse première in de Doelen. Neil Wallace heeft een semiscenische setting bedacht, Jun Märkl leidt de voorstelling muzikaal. De solisten zijn onder andere Anne Schwanewilms in de titelrol, Birgit Remmert en Matthias Klink.

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest zorgt onder leiding van chef Yannick Nézet-Séguin voor één van de hoogtepunten van het festival met de double bill L’enfant prodigue en La voix humaine, die op 4 en 5 juni uitgevoerd wordt in de Doelen. De werken van Debussy en Poulenc worden gezongen door onder andere Henk Neven, Nathalie Paulin en Cora Burggraaf (zij zingt de solo in La voix humaine).

Naast deze voorstellingen zijn er nog tal van muziektheaterproducties te horen. Ook zal opera op andere wijze onder de aandacht worden gebracht. Opera bij u thuis – tientallen concerten bij mensen die hun huiskamer openstellen – borduurt voort op het succes van vorige edities, er wordt een ‘Songspiel’ opgevoerd in een supermarkt en natuurlijk ontbreekt Van smartlap tot opera niet, een meezingevenement op de Koeweide in Kralingen-Crooswijk.

Zie voor het volledige programma de website van Operadagen Rotterdam.

Vorig artikel

Kiri Te Kanawa haalt uit naar tv-shows

Volgend artikel

Youtube-portret: Giulietta Simionato

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.