Zingen is een holistisch gebeuren
Op een mooie oktoberochtend zit ik tegenover een stralende vrouw: Annemarie Kremer. De internationaal befaamde Nederlandse sopraan, schittert op dit ogenblik in de opera Das Wunder der Heliane van Erich Korngold. Annemarie vertolkt de rol van Heliane en oogst lovende kritieken:
….Een fenomenale Annemarie Kremer schitterde in de titelrol en zonder de andere medewerkenden te kort te doen was het vooral door haar optreden dat het wonder werd voltrokken.
……Het vuur van Annemarie Kremer is voelbaar, ze draagt de voorstelling met haar vocale straalpracht en intense acteerwerk
Hoe begon het?
Annemarie Kremer: ‘Als kind presenteerde ik mijzelf al heel graag. De eerste keer dat ik besefte dat ik een speciaal talent had voor zingen was op de basisschool toen ik als enige in mijn klas het kinderlied ‘De Wielewaal’ onmiddellijk perfect mee kon zingen met de nieuwe muziekjuf. Onlangs zag ik er trouwens voor het eerst één in het echt, een gele Wielewaal bij ons huis in Frankrijk midden in de natuur. Later op de middelbare school zong ik in een bandje en schreef daarvoor eigen liedjes. Ik heb 10 jaar pianoles gehad. En veel danscursussen gevolgd. We luisterden niet vaak naar opera thuis, wel naar symfonische muziek en piano, waar mijn moeder dol op was”.
‘Totdat ik met mijn moeder een koor repetitie bijwoonde, waar het Slavenkoor uit Nabucco werd gerepeteerd. Ik zong spontaan mee en het ging als vanzelf. Mijn klassieke stem werd ‘geboren’. Toen ging het snel. Direct zangles genomen, aangemeld bij het conservatorium en de vooropleiding in Zwolle gedaan. Na een jaar kon ik op elk conservatorium terecht. Ik koos voor Maastricht en studeerde bij Mya Besselink. (één van de beste pedagogen in Nederland (A.A.))’
Maastricht had een operaklas en dat was voor Annemarie de voornaamste reden om daar te studeren. Mya spoorde haar aan te solliciteren op een solo contract voor sopraan in Aken. Zij werd aangenomen en haar eerste rol was Ilia in Idomeneo van Mozart, er volgde veel Mozart repertoire en ook operette.
‘Er zongen daar een aantal fantastische Amerikaanse collega’s die me hebben ondersteund als beginneling in de theaterwereld. Het sympathieke is dat zij bereid waren hun kennis en ervaring met mij te delen. Aansluitend 4 jaar in Detmold; daar was ik soms maanden achtereen 7 dagen per week aan het zingen en genoot met volle teugen. Daarna ben ik mijn eigen weg gegaan en wordt sindsdien wereldwijd als gast solist gevraagd’.
Motivatie
Collega’s die ik zeer bewonder zijn Maria Callas, Renata Tebaldi, Renata Scotto en ook Anna Tomova-Sintow. Heb veel naar zangers uit het verleden geluisterd. Maar ik heb nooit zoals zij willen klinken. Ik denk dat de kracht van een goede zanger is je eigen stem te laten horen. Jouw eigen unieke geluid. En nooit jezelf met anderen vergelijken. Dat zou ik jonge zangers van nu willen meegeven.
Ik zing heel graag en dan vooral om een verbinding aan te gaan met mijn publiek. Communicatie met publiek is een fantastische wisselwerking. Muziek en zang zijn het middel om positiviteit uit te stralen, d.m.v. de energie en de beweging mijn optreden een goede intentie mee te geven. Naast het ambacht, de techniek is het voor mij vaak een als het ware metafysische ervaring. Ik zing vanuit het vertrouwen in mijn stem, het onverwoestbare vertrouwen in eigen vermogen, geen angst hebben om fouten te maken, los laten en gaan, dan kom je in de flow en dat voelt het publiek en dat is het belangrijkste voor mij.’
Reizend bestaan
De laatste jaren is Annemarie 10 maanden per jaar onderweg en reist de hele wereld over.
‘ Elke operaproductie kent minimaal 6 weken repetitietijd en daarna beginnen pas de voorstellingen. Dat neemt veel tijd in beslag. Het is heel spannend om in andere landen zoals Brazilië of China te werken, dan moet je je aanpassen aan die cultuur. Daar gaan dingen echt heel anders als in Nederland of Europa. Daarom is het heel fijn dat mijn man (en meestal ook de hond) bijna altijd met mij meereist. Samen sterk.’
Hoe blijf je in vorm?
Je zingt zware rollen, zoals Isolde, Salome, Lady MacBeth, Butterfly, Norma, Turandot, Tosca, Maddalena (Andrea Chenier), Gravin in Le Nozze, Rosalinde die Fledermaus, Marschallin Rosenkavalier, Elisabeth Tannhäuser, Marie in Wozzeck e.v.a.
Bij jou lijkt alles uit jezelf te komen en is verbonden met de tekst en je lichaam.
‘Zingen is een holistisch gebeuren, je instrument zit in je lichaam en je zingt dus met je hele lijf en wezen. Mijn dagelijkse leven staat dan ook volledig in het teken van mijn beroep. Ik besteed veel aandacht aan mijn gezondheid, eet vegetarisch/ biologisch, mediteer elke dag, zwem in koud water, jog veel, doe elke dag yoga en natuurlijk veel wandelen met de hond. Zingen op dit niveau is als topsport.’
Das Wunder der Heliane
Ze vertelt over de prettige omgang met het team. De regisseur Jakob Peters-Messer, die veel ruimte laat voor de inbreng van de zangers en gewoon het verhaal van de opera wil vertellen. Jac van Steen, de dirigent die een hele fijne werksfeer creëert en er altijd was tijdens de repetities, wat zeer goed is voor de ontwikkeling van een productie. De goede werkomgeving bij de Nederlandse Reisopera en het aangename contact met de staf. Dat het zo goed is dat het gezelschap dit stuk, dat zelden wordt uitgevoerd, heeft geprogrammeerd. En dat ze daarom wilde terugkomen bij de Reisopera om deze rol scenisch uit te kunnen voeren in eigen land.
Waar zou het publiek op moeten letten?
‘De muziek van muzikaal genie Erich Korngold is gewoon overweldigend mooi! Het neemt je mee op prachtige melodieuze golven. Meteen in het begin horen we al een hoogtepunt; de serafische Stimmen prachtig gezongen door ons koor: ‘Selig sind die Liebenden’ Dan natuurlijk de beroemde aria van Heliane in de 2e akte, ‘Ich ging zu Ihm!’ Elk hoofdpersonage heeft een eigen herkenbaar thema. Korngold deed dat later eveneens in zijn filmmuziek en was daarmee in die branche een pionier.
Heliane is een prachtige en ook een zware rol. Mij op het lijf geschreven. Ik heb Heliane al meerdere keren concertant gedaan o.a. in Wenen en ook een CD ervan uitgebracht. Dus ik kende de rol al heel goed. Het nu scenisch te doen, maakt het wel zwaarder merk ik. Een vol orkest, een hoge ligging, maar ook veel laag, een breed spectrum dus en zeer emotioneel. Soms denk ik dat het zelfs zwaarder is dan Isolde. Bovendien doe je als het een zware rol is normaal gesproken van een opera 5 of 6 voorstellingen met minstens een week rust ertussen. Nu doen we 10 voorstellingen en bij de laatste vijf zitten er maar één of twee dagen tussen. Dat maakt het extra zwaar.’
Hoe bereid je je voor op een rol?
‘Eerst zelf studeren (noten en tekst), soms begin ik al een jaar van te voren. Ik speel gelukkig goed piano. Daarna werk ik met een goede coach voor specifiek repertoire. Ik luister zelden in het begin van een nieuwe partij naar voorbeelden. Dat doe ik als ik al een eigen vorm heb gevonden, voor extra inspiratie. Bij sommige moeilijke moderne stukken werk ik wel graag met een pianist.’
Geef je les?
‘Ja, incidenteel. Niet heel regelmatig vanwege mijn drukke agenda. Wel komen tijdens producties jonge collega’s vragen om met mij te werken. Masterclasses geef ik ook bv in Weimar en Toulouse. Sommige zangers komen naar Frankrijk waar wij wonen voor adviezen en lessen. Op den duur wil ik ook samen met mijn man een combinatie aanbieden. Hij is therapeut en gespecialiseerd in bv podiumangst, energetisch gronden waarbij je steviger in het nu staat. Concreet betekent dat als we het op het zingen toepassen niet terug denken en niet vooruit, maar in het moment zijn. Een valkuil voor zangers is dat ze gaan denken over al gezongen noten die niet helemaal lukten of aan de moeilijke noten die nog komen. Of dat ze zich te bewust worden van zichzelf tijdens het zingen en dan zit je dus niet meer in je rol. Daar heeft mijn man mij ook heel erg mee geholpen.’
Toekomst muziek
‘Ik kwam in augustus al naar Nederland en heb eerst Beethoven 9 gedaan met het NNO op Lowlands (bijzondere ervaring!) en direct aansluitend begonnen de repetities voor Heliane. Dus als de Heliane- tour voorbij is half november, ben ik al 3 maanden van huis. Dan een maand naar huis en daarna Wagner concerten in Berlijn, München, Stuttgart, Frankfurt en Nürnberg. In maart 2024 beginnen de voorstellingen van een nieuwe productie Tristan und Isolde van Wagner aan de Opéra van Lille in Frankrijk. Ik vind het heerlijk om Isolde weer te gaan zingen en nodig bij deze alle Nederlandse opera liefhebbers uit om mij te komen beluisteren in het prachtige Opera theater van Lille, zo ver is dat niet.’
Eigen land
Je zingt het meest in het buitenland maar toch ook wel in eigen land met veel van de symfonie orkesten, concerten in het Concertgebouw, Butterfly bij de Nederlandse Reisopera, Norma, Fledermaus en nu Heliane.
Het publiek in Nederland zou het super vinden als de Nationale Opera je een podium zou geven. Wij als operaliefhebbers kijken daar naar uit en zouden er trots op zijn. Toen men je ooit iets aanbood paste dat helaas niet in je programma, maar hopelijk zien we jou, Annemarie , op het podium aan de Amstel.
Das Wunder der Heliane is nog te zien op 20, 28 en 31 oktober en op 3, 6, 9 en 11 november. Alle data en theaters vindt u ook in onze agenda.
Op 22 oktober zingt Annemarie Kremer een speciaal concert. Het Rotterdams Opera Koor bestaat honderd jaar en dat wordt groots gevierd. Samen met tenor Frank van Aken, bas Edmund Toliver, het Zeeuws Orkest en natuurlijk het Rotterdams Operakoor allemaal onder leiding van Ago Verdonschot, worden delen uit opera’s van onder meer Verdi, Bellini Rossini en Mascagni uitgevoerd. Het Matinee concert in De Doelen in Rotterdam begint om 14.15 uur. De presentatie is in handen van Edwin Rutten.
Verder lezen, luisteren en kijken
Franz Straatman was lovend over de productie van Das Wunder der Heliane
Bekijk hier de mini documentaire over Das Wunder der Heliane.
De aria ‘Ich ging zu ihm’, uit Das Wunder der Heliane door Annemarie Kremer.