AchtergrondBinnenkortFeaturedRedactioneel

In zalen, kerken en op tv

De komende tijd is er naast de voorstellingen van De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera nog veel meer te bleven op het gebied van opera en andere vocale muziek. Een kleine greep uit het andere aanbod.

Festivals

Op 17 oktober gaat het Internationaal Festival Vocallis van start in Maastricht. Er zijn al een paar evenementen geweest als op 17 oktober het openingsconcert in het Theater aan de Parade gegeven gaat worden. Het is een soort voorproefje met een groot en divers aantal ingrediënten van het Festival dat jaar het thema ‘Inspiratie’ heeft gekozen.

Het Limburgs Jeugd Symfonie Orkest staat onder leiding van Sander Teepen. Bibi Ortjens en Tim Stoter treden op. Naast bekende melodieën uit opera’s van Mozart, Verdi en Puccini, klinken ook fragmenten uit musicals zoals The Sound of Music en West Side Story.

De in Tongeren geboren componist Piet Swerts toonzette de gedichten ‘Hoe lang is de rust’ en ‘Een schip vaart stil aan verre einder’. Deze gedichten zijn van de hand van Magda Maesen. De gedichten gaan tijdens het openingsconcert in Theater aan het Vrijthof op 17 oktober in premiere, waar ze gezongen worden door de schoondochter van Magda, Madieke Marjon Schoots. Het openingsconcert begint om 20.00 uur.

Madieke Marjon Schoots. Foto: © Dave Wuyts

Jaarlijks organiseert Vocallis een masterclass. De laatste editie was in Aken in februari 2024. Daaruit kwamen drie winnende duo’s naar voren die op 18 oktober in een laureatenconcert te horen zijn. Winnaars Valerie Haunz, sopraan en Sofi Simeonidis voeren onder meer het  werk ‘Grabmal eines jungen Mädchens’ uit de cyclus ‘Singet leise’ van de Oostenrijkse componist Moritz Eggert uit. 2de prijswinnaars Emelina Medina Martinez, sopraan en Christine Lee, piano voeren werken uit van William Walton, Alexander Zemlinsky,
Maria Grever, Amy Beach, Mozart en Richard Strauss. Dit concert vindt plaats in de Kopermolen in Vaals en begint om 20.00 uur.

Valerie Haunz, sopraan en Sofi Simeonidis, piano. foto:©Internationaler Beethoven-Akademie

Op zondag 20 oktober geeft sopraan Irene Hoogveld samen met pianist Maxime Snaterse een concert in de Kapel Ursulinenconvent Eijsden met als titel Auroro. Het festivalthema komt terug in de wereldpremière “Inspiratie” van Wilma Pistorius naar een nieuw gedicht van Rosalie Sprooten. Beide werken zijn gemaakt in opdracht van Internationaal Festival Vocallis.  Daarnaast staan werken van Rachmaninov, Ravel, Mahler, Britten en Schumann op het programma. Het recital begint om 16.00 uur.

Sopraan Irene Hoogveld en pianist Maxine Snaterse. foto: © Bas Weetink

Ook op de 20ste, ’s avonds om 20.00 uur, geven sopraan Fenna Ograjensek en pianist Robert Weirauch een concert met de titel ‘Onweerstaanbaar. Daarin een keuze uit het klassieke (lied)repertoire met Bizet, R. Strauss, Granados en Verdi, maar ook werken van Christina Aguilera, Stromae, Kate Bush en de Tiger Lillies. Dit concert vindt plaat in de Laurentiuskerk in Voerendaal.

Het Festival duurt tot en met 3 november.

Sopraan Fenna Ograjensek Foto:© Sanne Linssen        Pianist Robert Weirauch

Woerden

Er is een mogelijk wat minder bekend opera festival, het Opera Viva Festival, dat inmiddels aan de zesde editie gaat beginnen. Van 17 tot met 31 oktober vindt het festival plaats in Woerden, Amsterdam en Eindhoven. Het festival heeft een duidelijke missie, namelijk de kunstvorm opera toegankelijk maken voor het brede publiek. Het is een festival waarbij amateurs en (semi)professionals samenkomen. De optredens vinden plaats op bijzondere locaties, met zowel professionele- als amateur-muzikanten.

Een beetje in tegenspraak met het missiestatement, is het openingsconcert alleen voor genodigden. Op 17 oktober om 19:30 uur in Kasteel Woerden, met als titel Anima Italia, presenteert artistiek leider Carla Regina zich met repertoire dat ook op haar nieuwe album te vinden is.
Het wordt een muzikaal reisje door Italië: bekende en onbekende stukken, barok, opera, en traditionele volksmuziek komen aan bod in dit theaterconcert.
Tussen de stukken door vertelt Carla iets over het repertoire: geschiedenis, leuke anekdotes, en vooral waarom deze muziek zo geliefd is.

Daarna is er echter wel voor het ‘gewone’ publiek het hoofdprogramma onderdeel Nessun Dorma, een ode aan Puccini op 19, 22 en 31 oktober.
Deze voorstellingen zullen uitgevoerd worden in 3 steden door sopraan Eleonora Hu en tenor Eric Reddet, pianist is Aliya Iskhakova, en de verteller is Annemieke Jansen.
Deze aria’s worden gekoppeld en verbonden aan een verhaal. In Woerden in Theater Het Klooster op 19 oktober, in Amsterdam in het Italiaans Instituut op de 22ste en op 31 oktober in Muziekgebouw Eindhoven.

Elenora Hu. Foto: © Bram Schilling                en Eric Reddet. Foto: © Marcel van Hoorn

Op 19 oktober is er de muziektheater voorstelling  ‘Nederland Leest – een Volksopera’ in Theater Het Klooster in Woerden, met liederen die zijn verbonden door een eigen libretto, waarin de Nederlandse literatuur centraal staat. Rode draad zijn parels van de Nederlands literatuur als Domweg gelukkig in de Dapperstraat, het Dagboek van Anne Frank en gedichten van Ramsey Nasr.
Zij worden verrijkt door een brede soundtrack van opera, musical, rap en Nederlandstalige liederen. Deze worden door elkaar gehusseld. Zo kan het gebeuren dat Schuberts Leiermann samensmelt met The fool on the hill of Bist du bei mir (Bach) gekoppeld is met My funny Valentine.
De cast bestaat uit acteurs, zangers, muzikanten, rappers en spoken-wordartiesten.

Er is verder een randprogammering met concerten die allemaal gratis toegankelijk zijn. Alle informatie over het festival is hier te vinden.

TV doc

De NPO zendt een bijzondere, korte documentaire uit over Pierre Audi. Documentairemaker Marjoleine Boonstra volgde de operaregisseur Pierre Audi, die dertig jaar de leiding voerde over De Nationale Opera. In de korte film Three Acts van regisseur Marjoleine Boonstra zien we Audi terwijl hij in Tokyo repeteert voor een uitvoering van Verdi’s opera Simon Boccanegra.

Pierre Audi documentaire. Foto: © Ammodo Docs/VPRO gids

Onderverdeeld in drie deelonderwerpen (de aktes), scenografie, zangers en publiek, vertelt Audi over de totstandkoming van zijn opera’s, over de meerwaarde van abstractie in de scenografie (opdat de fantasie zijn werk kan doen), over zangers die zich soms te veel op de partituur concentreren en vergeten dat ze personages zijn. Op 18 oktober te zien op NPO2 extra om 20.10 en daarna ook op Ammodo Docs en op hun Youtube kanaal

Concertante opera

O 19 oktober brengt de NTR ZaterdagMatinee het oratorium Abramo ed Isacco van Josef Mysliveček.

Abramo ed Isacco is het laatste oratorium van Josef Mysliveček en vormt een van de hoogtepunten uit zijn hele oeuvre. Het ging in première in Florence in 1776 en werd het jaar daarop uitgevoerd aan het hof van keurvorst Maximiliaan III in München. Het verspreidde zich snel door heel Europa en werd een van de meest uitgevoerde oratoria van de tweede helft van de 18e eeuw. Het stuk vereist uitzonderlijke vocale virtuositeit en toont de kwaliteiten van de zingende sterren voor wie hij zijn dramatische werken componeerde.

Portret van Josef Mysliveček door Jan Villímek

Uitvoerenden zijn Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 onder leiding van Václav Luks met als solisten in de Abramo-partij Mathias Vidal (tenor), Isacco wordt vertolkt door Kateryna Kasper (sopraan), Sara door Paula Murrihy (mezzosopraan), Angelo is Nikola Hillebrand (sopraan) en Matthias Winckhler (bas-bariton) zingt de partij van Gamari.

Zaterdag 19 oktober, Grote Zaal Concertgebouw, Amsterdam. Aanvang: 13.30 uur

Beeldende kunst en opera

The Fat Lady, onder leiding van Tamir Chasson, is een kleine, dynamische operagroep. Hun missie statement zegt dat gezelschap ‘in een fluctuerend cultureel klimaat een selecte groep jonge artiesten voorbereidt op audities, concoursen, op publieke optredens van The Fat Lady en op een toekomst in de opera.’

Hun nieuwe voorstelling is The Road to Modernity, Kunst en muziek tussen Parijs en Barcelona, een co-productie van The Fat Lady en Edwin Becker, hoofdconservator van het Van Gogh Museum.

The Road to Modernity is een dialoog tussen kunst en muziek.
Aan het begin van de 20e eeuw was Parijs het culturele broeinest van de artistieke avant-garde.
Parijs werd de ultieme stad voor talloze kunstenaars, die daar naartoe kwamen op zoek naar nieuwe prikkels, en ook roem. Spaanse kunstenaars zoals Pablo Picasso, maar ook de minder bekende schilders, zoals Ramon Casas of Santiago Rusiñol, vonden in Parijs de vruchtbare bodem om hun werk te ontwikkelen.
Hoofdconservator Edwin Becker van het Van Gogh Museum neemt je mee op een wandeling door de straten van Parijs (en Barcelona) rond 1900.
The Fat Lady biedt een muzikaal perspectief op de weg naar de moderniteit met muziek van De Falla, Granados, Albeniz, Debussy, Ravel, Poulenc en anderen.

Zondag 20 Oktober om 15.30uur in de Johanneskerk in Laren en op 27 oktober om 15.30 uur in de Dorpskerk in Bloemendaal.

Lied

En dan nog aandacht voor het lied. De Schubert Stichting organiseert Een weekend met Schubert, van 18 tot en met 20 oktober in de Geertekerk in Utrecht. Naast een masterclass van Robert Holl en een lezing van Enmanuel Overbeek worden in één weekend dé grote liedcycli van Schubert – Die schöne MüllerinWinterreise en Schwanengesang – uitgevoerd door Raoul Steffani, Michael Wilmering en Marc Pantus. Daan Boertien neemt in alle concerten plaats achter de vleugel.

Franz Schubert, portret van Wilhelm Rieder.

Verder kijken, luisteren en lezen

Recitatief en aria van Gamari uit Abramo ed Isacco

Michael Wilmering met Daan Boertien Winterreise: Frühlingstraum 

Elenora Hu schitterde in La sonnambula.

In onze agenda vindt u meer operavoorstellingen en concerten.

Vorig artikel

Elisabeth-legende van Liszt mist spanning

Volgend artikel

Puike samenwerking in prima Piratenopera

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen