Richter maakt acht uur durend wiegelied
Normaliter is knikkebollen uit den boze tijdens een concert, maar bij Max Richters nieuwe compositie SLEEP mag het. Sterker nog, het acht uur durende werk van de Britse componist is bedoeld om je in slaap te sussen. In september gaat het stuk in Berlijn in première en brengt Deutsche Grammophon het uit op cd.
SLEEP is gecomponeerd voor piano, strijkers, electronica en zang (zonder woorden). Wie de zangpartij zal vertolken, is nog niet bekend.
Deutsche Grammophon kondigt SLEEP aan als “het langste stuk klassieke muziek dat ooit werd opgenomen”. Vanaf 4 september zal het integrale werk als digitaal album beschikbaar komen. Daarnaast verschijnt een ingekorte versie van een uur als cd, vinyl, download en stream.
In dezelfde maand beleeft het werk zijn wereldpremière in Berlijn. De uitvoering duurt van twaalf uur ’s nachts tot acht uur ’s morgens. Het publiek krijgt een bed in plaats van een stoel. “Het is een experiment om te proberen te begrijpen hoe we muziek ervaren in verschillende staten van bewustzijn”, aldus Richter.
De in Duitsland geboren Brit zegt dat hij het concept bedacht vanuit een langdurige fascinatie voor slapen. “Slapen is één van de belangrijkste dingen die we doen. We besteden een derde van ons leven aan slapen en het was altijd al één van mijn favoriete dingen om te doen, al sinds mijn kindertijd.”
Richter klankbordde tijdens het componeren met de Amerikaanse neurowetenschapper David Eagleman om meer te leren over hoe het brein functioneert tijdens de slaap. Het resultaat is “een acht uur durend wiegelied”, aldus de componist. “Het is mijn persoonlijke slaapliedje voor een krankzinnige wereld. Een manifest voor een langzamer tempo van leven.”
Hieronder een teaser van SLEEP:
Meer informatie over Max Richter en SLEEP is te vinden op de website van Deutsche Grammophon.