AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Olga, Iestyn en David

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 26.

Complimenten aan de techniek
Op deze 1ste maart, Nationale Complimentendag, beginnen we met u, de lezer, te complimenteren met uw goede smaak. En we nemen graag de complimenten van Alina Rotaru over. Ze speelt klavecimbel in het orkest dat de opera Il segreto matrimonio begeleidt. In het Rabotheater in Hengelo wordt de laatste hand gelegd aan de voorstelling die op 5 maart in première gaat. Wat er technisch allemaal komt kijken bij een opera, kon u onlangs in een podcast van Place de l’Opera horen.

Jarige Россини Джоаккино
Schrikkeljarige Gioachino Rossini (29-2-1792) werd gisteren 56, zo grapte Olga Peretyatko, die een dagtaak heeft aan het zingen van ’s mans composities. De sopraan twitterde vanaf de luchthaven van Parijs, vermoedelijk op weg naar huis. Op 20 maart wordt ze in Luik verwacht voor een solorecital.

Tweedehands roem
Bij de Oscars ging de prijs voor de beste filmsong aan de neus van David Lang voorbij. Maar Mark Rylance won in de categorie beste mannelijke bijrol in Bridge of Spies. En als je dan in je archief een foto van jezelf met de winnaar hebt…

De arme Iestyn (met de i van irritant) had het weer moeilijk met zijn naam. Nu was het het Barbican waar het fout ging. Kort na zijn boze tweet (over de foute schrijfwijze van zijn naam – de tweet is inmiddels verwijderd) reageerde Wigmore Hall. Wij konden ‘magnanimous’ niet spellen, maar het bleek “very generous or forgiving, especially toward a rival or someone less powerful than oneself” te betekenen.

En garde
Hun titel verwijst naar een zestiende-eeuws handvuurwapen, maar bij musketiers denk je toch aan degens en floretten. Holland Opera reist nog tot eind april door het land met de voorstelling 4 Musketiers. Jonge bezoekers kunnen één van de kerncompetenties van een musketier ook zelf leren.

Wat er allemaal komt kijken bij een schermgevecht op het operapodium wordt hier onthuld.

Go see the doctor
Zangers krijgen op allerlei manieren ondersteuning bij hun werk door stemcoaches en zangdocenten. Maar ook medische aandacht is noodzakelijk. Dr. Aaron Low heeft een nogal fysieke manier om zijn patiënten te helpen bij stemproblemen.

Het nieuwe Hollywood
Componist David Lang – die we de Oscar voor beste filmsong graag hadden gegund, omdat het een interessante en zeer geestige componist is – won niet, maar zat wel in de zaal. Mooi dat er speciaal een zwarte acteur was ingehuurd om hem even aan te wijzen. Hij zit links, op de hoogte waar de rever van Chris Rock ophoudt.

Sumi Jo zong de muziek van David Lang voor de film Youth. Ze was gekleed op een overwinning.

Geen Oscar voor Richard
In de opera Die Walküre van Wagner klinkt de muziek van de Walkürenrit als de strijdgodinnen de gesneuvelde helden naar Walhalla brengen. Tijdens de uitreiking van de Oscars in het Dolby Theatre in Hollywood zette het orkest het thema in wanneer de bedankspeech afgerond diende te worden en het teken ‘GTFO’ (get the f**k off) werd gegeven. Op twitter regende het klachten over die keuze: het mocht niet omdat er Joden in de zaal zaten en al helemaal niet na de bedankspeech bij de film Son of Saul.

De achterkant
Er zijn op de wereld nauwelijks kamermuziekzalen met het prestige van Wigmore Hall. Maar aan de glitter en glamour van de serieuze kunst zit een achterkant. Deze:

Ian onderscheiden
Tenor Ian Bostridge schreef een persoonlijk boek over Winterreise van Schubert. Het inmiddels in het Nederlands vertaalde boek kreeg onlangs een prijs, die genoemd werd naar de Britse diplomaat Roger Duff Cooper.

Nieuwe rage
We voorspellen een run op de kapsalons na dit weekend.

Mayes praat
Op de website Barihunks houden de geadoreerde hunks soms gewoon hun t-shirt aan en praten ze over hun werk. In dit artikel is dat Michael Mayes over de opera Dead Man Walking van Jake Heggie

https://twitter.com/Barihunks/status/702367453674926080

Walküre uit Amsterdam
Dankzij informatie uit eerste hand, van dirigent Hartmut Haenchen, weten we dat Die Walküre die vanaf vrijdagavond een halfjaar lang als stream te zien is op The Opera Platform een nieuwe HD-opname is van de laatste serie uitvoeringen van Der Ring des Nibelungen van De Nationale Opera. De allerlaatste Ring-avond, twee jaar geleden, was een bijzonder moment voor het team en het publiek.

Anna reciteerde
Afgelopen zondagavond gaf sopraan Anna Netrebko haar eerste liedrecital in de New Yorkse Metropolitan Opera. Het verslag in de New York Classical Review verhaalt van opdringerige, fotograferende fans en iemand die in de zaal even zijn illegale opname terugluisterde. Desondanks zong ze prachtig en werd ze fraai begeleid door Malcolm Martineau, die ook samenwerkt met onder anderen ‘onze’ Thomas Oliemans. Ze wilde graag goed voor de dag komen bij haar debuut als liedzangeres in de New Yorkse operatempel.

Vaarwel Thiemo

Hoe zing je Babbino?
De vraag is simpel en voor de hand liggend, en toch wordt hij zelden gesteld: wat zit er achter de aria ‘O mio babbino caro’ uit Gianni Schicchi van Puccini? Classic FM vroeg het sopraan Susanna Hurrell.

Naast onze schoenen

https://twitter.com/Mijnlieff_EMDR/status/704607355623895041

Vorig artikel

Neven en Reijans gaan doceren bij Codarts

Volgend artikel

DNO, Westbroek op shortlist Opera Awards

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.