Cité de l’Opera: Gerald, Waltraud en Renée
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 30.
Meiers laatste
Tweede paasdag was een gedenkwaardige dag voor zangeres Waltraud Meier. Ze zong haar allerlaatste Kundry in de opera Parsifal. Sinds de eerste keer, in 1983, heeft ze de vrouwelijke hoofdrol in Wagners opera in niet minder dan 22 ensceneringen gebracht.
Waltraud Meier right before her last performance as #Kundry ✨#Parsifal #FESTTAGE2016 pic.twitter.com/ohJvS0l2Rm
— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) March 28, 2016
In het Berlijnse Schillertheater was het de allerlaatste, onder regie van Dmitri Tcherniakov en met dirigent Daniel Barenboim. Over een jaar komt de productie terug in de Festtage van de Staatsoper, dat is al bekendgemaakt. Maar dan zingt Anna Larsson de rol.
Waltraud Meier singt heute ihre letzte #Kundry – Interview mit der @morgenpost #FESTTAGE2016 #goddesswaltraud ✨ https://t.co/eNHjK9Up7w
— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) March 28, 2016
Veel bezoekers in Berlijn legden het laatste applaus voor Waltraud Meier als Kundry vast.
Parsifal inoubliable à @StaatsoperBLN pour Waltraud et pour tous pic.twitter.com/QbhAiec9G4
— BlogWanderer (@BlogWanderer) March 28, 2016
Yo Barbara
Bij CBC Radio presenteert rapper Shad een interviewprogramma. Buffy Sainte-Marie was onlangs gast, maar u moet wel heel oud zijn om te weten wie dat is. Ook zangeres/dirigente Barbara Hannigan zat enige tijd geleden aan tafel bij Shad. Ze sprak over de combinatie van dirigeren en zingen.
"I've eliminated the middle man" @HanniganBarbara on conducting & singing at the same time: https://t.co/eQn4aSOtCD pic.twitter.com/kq1Ccy4MFZ
— q (@cbcradioq) March 28, 2016
Finley zingt Sachs
Uit eerste hand weten we dat componiste Kaija Saariaho, druk bezig in Amsterdam met Only the Sound Remains, graag even thuis in Parijs had willen zijn voor de opvoering in de Opéra national de Paris van Die Meistersinger von Nürnberg. De opera is terug op het Parijse podium, voor het eerst in bijna dertig jaar, in een regie van Stefan Herheim en met Gerald Finley in de rol van Hans Sachs. In dit filmpje transformeert Finley naar de schoenmaker uit het verhaal:
My new @vine video. This time as Hans Sachs @operadeparis. Enjoy!https://t.co/S2vgtWM1IY #Maitreschanteurs
— Gerald Finley (@GeraldFinley) March 29, 2016
Het Franse magazine Tutti Magazine had onlangs een uitgebreid gesprek met de bas-bariton.
https://twitter.com/tuttimagazine/status/714410399953584128?lang=nl
Opéra en bas
In Amsterdam is er een enorme ruimte naast het toneel, maar in Parijs, waar de Opéra Garnier omgeven wordt door verkeerswegen, gaan grote decorstukken als ze worden gechangeerd de grond in.
Sous la scène du Palais Garnier, un sous-sol de 5 étages fait disparaître les décors hauts de 15m ! #SecretsMW pic.twitter.com/er7RqeouNX
— Opéra de Paris (@operadeparis) March 28, 2016
Renée is onderweg
Een groep liefhebbers reisde met MUSICO naar Parijs om afgelopen weekend vast te horen hoe Renée Fleming klinkt in het recital waarmee ze woensdag het Concertgebouw in Amsterdam aandoet. Volgens de Nederlanders in Parijs zong Fleming “het publiek naar hoger sferen”.
Put your money where your mouth is. Fleming voegt de daad bij het woord en doet wat iedereen van haar verwacht:… https://t.co/ngCjLcWmvB
— MUSICO Reizen (@musicoreizen) March 27, 2016
De zangeres hoopt ook nog iets mee te krijgen van onze bloeiende tulpenvelden, zo liet ze op Twitter weten. Ze is voor het eerst sinds tien jaar in Amsterdam, maar ze is de hash, herstel de hashtag, nog niet vergeten.
Just days til I'm back in lovely Amsterdam to sing at the marvelous @Concertgebouw & see the 1st tulips- https://t.co/y0tcYkAQVm #gezellig
— Renee Fleming (@ReneeFleming) March 21, 2016
Net te laat
De Britse krant The Telegraph zette de tien meest paasachtige klassieke werken in een top tien. De Matthäus-Passion staat erin, natuurlijk, maar ook de tweede symfonie van Mahler en Petrushka van Stravinsky blijken enorm ‘Pasen’ te zijn.
The 10 best pieces of Easter classical music https://t.co/g6DoNVqPto
— Wigmore Hall (@wigmore_hall) March 28, 2016
Michael in duo
In welk fach Buster zingt, durven we niet meteen te zeggen, maar indrukwekkend is het zeker.
Dog sings opera with me – even in the piano/forte parts! Def watch this. #operadog #buster https://t.co/ie7zf5j1il
— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) March 27, 2016
Die hangt weer voor een jaartje
Na een week met per dag gemiddeld 0,86 Matthäus-Passionen neemt tenor Marcel Reijans een aan zijn vak aangepaste borrel.
After 6 Mattheus Passions this week, I deserve a drink! #HappyEaster pic.twitter.com/Ev68PHS93q
— Marcel Reijans (@marcelreijans) March 26, 2016
Jonge Joseph
De Maltese tenor Joseph Calleja zong als piepjonge zanger enkele van zijn eerste rollen in Nederland. Uit die periode dateert deze clip, gemaakt bij Operalia 1999.
Backstage tomfoolery at Operalia 1999, including Giuseppe Filianoti and Joseph Calleja. https://t.co/xIcoYzoDCs pic.twitter.com/MNw8Kw5yB8
— Opera Vivrà (@operavivra) March 26, 2016
Klang in New York
De New Yorkse Met – in dit geval niet het operahuis, maar het museum – bracht afgelopen weekend de eerste complete Klang van Stockhausen. De componist overleed voor hij de 24 uur compleet kon maken; hij kwam tot 21 delen/uren. Die waren in verschillende vestigingen van het museum te horen.
Today and tomorrow, Stockhausen's “KLANG” will take over all three of The Met's buildings. https://t.co/gCdHfvHmrL pic.twitter.com/XvkKVxBBfN
— The Met (@metmuseum) March 25, 2016
Lisette in de bus
Sopraan Lisette Oropesa, volgend seizoen bij De Nationale Opera te zien in Rigoletto, zong afgelopen week de Matthäus-Passion bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Op het podium was het ongetwijfeld plechtig en sereen, maar in de bus ‘setzte’ men zich overduidelijk niet ‘mit Tränen nieder’.
One more St. Matthew with these talented crazy cats…we had a bit too much fun on the tou… https://t.co/SfajfpFi2a pic.twitter.com/nQJeA85Lpb
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) March 26, 2016
Herheim spreekt
Regisseur Stefan Herheim, gevreesd en geliefd, spreekt in een interview over “Wege und Irrwege in der zeitgenössischen Opernregie”.
Interview mit Regisseur Stefan Herheim. PS: nach 25 Vorstellungen am Ostermontag ein letztes Mal DER ROSENKAVALIER! https://t.co/U84rDcDzXp
— Staatsoper Stuttgart (@oper_stuttgart) March 24, 2016
Lawrence zingt spirituals
Wat ons betreft barst het van de operazangers met ‘power and aural beauty’, maar dan nog is het aardig om dit filmpje van drie jaar geleden terug te vinden. Tenor Lawrence Brownlee zong in een piepkleine setting een ‘tiny desk concert’.
https://twitter.com/Steve_Burks/status/711661348359278592
2Reacties
In het lijstje met paasmuziek van The Telegraphe mis ik de Cavalleria rusticana met het fameuze paaskoor.
Waltraud Meier: Wehe! Zum letzten Mal!