AchtergrondBuitenland

De Nationale Opera wint Opera Award 2016

In het Savoy Theatre in Londen zijn zondagavond de International Opera Awards uitgereikt. In twintig categorieën waren kandidaten genomineerd door een vakjury. De Nationale Opera won de prijs als beste operahuis in de categorie ‘Opera Company of the Year’. De Duitse mezzosopraan/regisseur Brigitte Fassbaender ontving een Lifetime Achievement Award.

(©De Nationale Opera).
(©De Nationale Opera).

De Nationale Opera werd door de jury uitgeroepen tot ‘Opera Company of the Year 2016’. Andere genomineerden voor die prijs waren onder meer de Deutsche Oper Berlin en het Theater an der Wien. Op de website van de NOS werd het nieuws al ruim voor de uitreiking door Dame Anne Evans in het Savoy Theatre bekendgemaakt.

Directeur Pierre Audi noemde de toekenning van de prijs “iets waar we ontzettend trots op zijn, maar dat ook tot nederigheid stemt”. Hij dankte namens De Nationale Opera iedereen “die ons steunt en onze visie deelt”. Audi wil de prijs graag opdragen “aan de toekomst van onze kunstvorm, aan een dieper streven om tot excellentie te komen, aan de noodzaak om risico’s te nemen en vernieuwingen toe te passen, aan het plezier waarmee wij aan educatie doen en onze ervaringen delen met een nieuwe generatie van makers en toeschouwers uit alle geledingen van de bevolking”.

Derde editie

De International Opera Awards werden voor de derde maal uitgereikt. Voor bijna alle prijzen nam een jury de beslissingen, maar er was ook een publieksprijs, de ‘Opera Readers Award’, waarvoor onder anderen de Nederlandse Eva-Maria Westbroek was genomineerd. In die categorie won Ermonela Jaho. De sopraan, geboren in Albanië, viert de laatste tijd triomfen in de grote operahuizen met onder meer vertolkingen van Violetta in La traviata en de titelrol in Madama Butterfly.

Ermonela Jaho won de publieksprijs (© Fadil Berisha).
Ermonela Jaho won de publieksprijs (© Fadil Berisha).

De International Opera Awards werden in 2012 in het leven geroepen door Harry Hyman, actief in investerings- en vastgoedfondsen, en John Allison, hoofdredacteur van het Britse blad Opera magazine en muziekcriticus voor The Daily Telegraph. Allison is ook voorzitter van de vakjury die voor vrijwel alle categorieën de winnaars aanwijst.

In de jury zaten onder anderen Nicholas Payne, directeur van Opera Europa, de nieuwe algemeen directeur van het Glyndebourne Festival Sebastian Schwarz en Lyndon Terracini, artistiek directeur van Opera Australia. Ook de pers was vertegenwoordigd in de jury door enkele Britse en Amerikaanse muziekjournalisten en de Belgische Erna Metdepenninghen, voorheen werkzaam voor de Vlaamse krant De Standaard en correspondent van het blad Opera.

Aandacht en steun voor talent

Het onder de aandacht brengen van de kunstvorm opera is één van de doelen van de stichting die de Opera Awards uitreikt. Daarnaast zamelt men geld in voor beurzen en andere ondersteuning voor jong operatalent. In de laatste jaren is zo met een kapitaal van £150,000 aan 36 jonge talenten financiële ondersteuning geboden.

De uitreiking, die werd gepresenteerd door Petroc Trelawny van BBC Radio 3, opende met de toekenning van een Lifetime Achievement Award, een ereprijs voor haar hele loopbaan, aan de Duitse mezzosopraan en regisseur Brigitte Fassbaender. Als zangeres kwam haar loopbaan van de grond met de rol van Octavian in Der Rosenkavelier in München in 1967. Enkele jaren geleden was Fassbaender actief als regisseur van Der Rosenkavalier bij De Nationale Opera in Amsterdam. Sinds enige tijd leidt ze het Richard Strauss Festival in Garmisch-Partenkirchen.

De complete lijst van winnaars:

Zangeres: Mariella Devia.
Klik hier voor een YouTube-portret van de bekroonde zangeres.

Zanger: Gregory Kunde.
Hier vindt u een YouTube-portret van de Amerikaanse tenor.

Dirigent: Gianandrea Noseda

Regisseur: Laurent Pelly.
Pelly regisseerde voor De Nationale Opera onder meer L’amour des trois oranges en in 2014 L’étoile 

Koor: English National Opera

Jonge dirigent: Giacomo Sagripanti

Jonge regisseur: Fabio Ceresa

Jonge zangeres: Asmik Grigorian

Jonge zanger: Stanislas de Barbeyrac

CD Operarecital: Ann Hallenberg: Agrippina (DHM)

Festival: Glyndebourne

CD Complete Opera: Les Martyrs (Opera Rara)

DVD: The Tsar’s Bride

Nieuwe productie: Peter Grimes (Theater an der Wien)

Operahuis: De Nationale Opera (NL)

Ontwerper: Vicki Mortimer

Herontdekt werk: Le Roi Carotte (Opéra de Lyon)

Wereldpremiere: Cold Mountain (Santa Fe Opera)

Publieksprijs: Ermonela Jaho

Oeuvreprijs: Brigitte Fassbaender

Toegankelijkheid: The Opera Platform
In de categorie ‘Accessibility’ eert de organisatie een operahuis of andere instelling die werk maakt van het toegankelijk maken van opera voor een groot publiek. Het online Opera Platform, dat kort geleden zijn eenjarig bestaan vierde, sleepte die onderscheiding in de wacht.

Vorig artikel

Opera in de media: week 20

Volgend artikel

Benjamin Appl debuteert in Kleine Zaal

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

12Reacties

  1. 16 mei 2016 at 09:26

    Felicitaties voor De Nationale Opera!

  2. adriaan
    16 mei 2016 at 09:55

    Gregory Kunde: top ,gezien in Luik in Verdi’s Luisa Miller (nov. 2014).Koor had van mij het koor van de Vlaamse opera moeten worden. Topprestatie dit jaar in Tannhauser en Otello, beide gezien daar!
    Vind onze Nationale Opera inderdaad wat arrogant,zoals sommige criticasters op deze site ook wel eens zeggen. Gezien ook de prijs/kwaliteitverhouding komt het er niet altijd uit daar!
    Veel Nederlanders wijken daarom uit naar Luik, Antwerpen of Gent.
    In Luik kun je in het weekend voor 80 euro 1e rang zitten en dat is in Amsterdam zeker het dubbele!

  3. Rudolph Duppen
    16 mei 2016 at 10:04

    Hartelijk gefeliciteerd DNO. Het lijkt me trouwens moeilijk voor een vakjury om operahuizen met elkaar te vergelijken. DNO heeft maar een beperkt aantal producties per seizoen waaronder vaak ook nog eens een aantal coproducties. Vergelijk dat eens met operahuizen met 30 tot 40 producties per seizoen en in sommige gevallen 2 voorstellingen op zaterdag.Het doet echter niets af aan deze prestatie en als deze prijs leidt tot wat de Engelsen zo mooi zeggen “more bums on seats” dan is dat mooi meegenomen.

  4. Leen Roetman
    16 mei 2016 at 10:15

    Peter Grimes (nieuwe productie) is een enscenering van Christof Loy. Hij regisseerde voor de Nationale Opera Arabella en Chovansjťsjina.
    Dmitri Tcherniakov regisseerde De bruid van de tsaar(dvd). Wij kennen hem als regisseur van De legende van de onzichtbare stad Kitesj bij DNO (ook op dvd).
    Het optreden van Gregory Kunde (zanger) als Otello (Rossini) bij de Opera Vlaanderen is vastgelegd op CD op het label Dynamic.
    En ik kijk uit naar het optreden van Ann Hallenberg bij Opera Vlaanderen als Agrippina. Na mijn bezoek aan de tentoonstelling in Keulen, Agrippina – Kaiserin aus Kőln, weet ik inmoddels alles van deze ‘moeder van de stad Keulen’.
    Mooi dat de Nationale Opera zich een jaar lang het beste gezelschap ter wereld mag noemen. Hopelijk leidt dit tot ‘een dieper streven om tot excellentie te komen'(quote Pierre Audi).

  5. Michaela Karadjian
    16 mei 2016 at 10:24

    Heel erg TROTS op ons DNO, alle collega’s,medewerkers, die dit mogelijk maken.

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    16 mei 2016 at 18:49

    Proficiat DNO: mooi resultaat in het jaar van 30 jaar Stopera.

  7. kersten
    16 mei 2016 at 22:36

    Hartelijk gelukgewenst, DNO! Inderdaad `iets` om trots op te zijn.
    (Ik glim als vriend iets mee.)

  8. Leen Roetman
    17 mei 2016 at 21:37

    In Trouw lees ik: “Vanuit Londen liet Audi weten: “We zijn geraakt en opgewonden. Collega’s uit het vak hebben ons hier na de bekendmaking royaal gecomplimenteerd, waarbij de algemene teneur was: Eindelijk!” Nou ja zeg, de Awards zijn pas voor de 4e keer uitgereikt en hoeveel operagezelschappen zijn er niet. Had DNO de prijs dan de allereerste keer moeten krijgen?
    Het Parool merkt nog op: “De prijs voor het Amsterdamse operahuis is alleszins verdiend en komt bovendien op een perfect moment. Niet alleen omdat er het vijftigjarig bestaan van De Nationale Opera extra luister mee wordt bijzet, maar ook omdat, met het nieuwe Kunstenplan op komst, het de subsidiegevers nog eens met de neuzen op het feit drukt dat wat er in het theater aan de Amstel gebeurt van wereldniveau is.”

  9. Jan de Jong
    18 mei 2016 at 00:10

    Fantastisch dat DNO deze prijs krijgt. Zonder meer verdiend. Van harte gefeliciteerd.

    @Rudolpe Duppen
    De operahuizen die zogenaamd tientallen producties per jaar brengen, komen toch meestal ook niet verder dan een beperkt aantal nieuwe producties, waar ook co-producties bij zitten. Verreweg de meeste van hun voorstellingen zijn reprises van voorstellingen van eerdere seizoenen, die vele jaren herhaald worden.

    Overigens vind ik het vermogen van een opera om samen met anderen goede co-producties te maken ook zeer te prijzen. Het is zonde als dure producties maar op één plek te zien zijn.

    natuurlijk blijft het altijd een beetje appels en peren vergelijken.

  10. 18 mei 2016 at 15:37

    ben het meest blij met de prijs voor Mariella Devia ,helaas zeer ondergewaardeerd hier in Nederland.Weinig optredens van haar gezien.
    Is inderdaad een der beste sopranen en dat nog op deze leeftijd geweldig.
    Ik weet niet waarom en waar op de prijs voor de Nat.Opera is gebaseerd.Volgens mij zijn er betere opera huizen denk eens aan Luik.
    Is het nu niet tijd dan voor mijnheer Audi om op te stappen . Hij heeft het hoogste nu bereikt dus ga nu met volle trots na zovele jaren wordt het wel eens tijd voor een andere zeggenschap.
    Iets meer echte Opera Belcanto dus ,doe eens de 3 koninginnen van Donizetti en kom eens met een Adriana Lecouvreur daar wachten we op.
    Ik heb gezegd.

  11. Rudolph Duppen
    19 mei 2016 at 10:41

    Pierre Audi blijft nog wel een aantal jaren. Naar ik heb vernomen zal de Tristan und Isolde die net in zijn regie in Parijs in première is gegaan over twee jaar bij DNO te zien zijn.

  12. Paul
    19 mei 2016 at 10:55

    Dat hoorde ik inderdaad ook op de radio. Gatti doet hem volgend jaar nog in Rome, in 2018 komt de productie naar Amsterdam onder de baton van Marc Albrecht. Trouw en Volkskrant waren positief over de productie.