Opera tussen eeuwenoude stenen
Er is maar één reden waarom Verona een bekende operastad is: de Arena di Verona. Maar dat is zeker geen reden om je voor te schamen. In het amfitheater kunnen maar liefst 15.000 liefhebbers op ongekende wijze van opera genieten. Ook deze zomer weer.
NAV EEN 4-DAAGSE VLIEGREIS NAAR VERONA (MEERDERE VERTREKDATA)
Het theater: Arena di Verona
Wat de Eiffeltoren voor Parijs, de Brandenburger Tor voor Berlijn en het Colosseum voor Rome is, dat is de Arena di Verona voor Verona. En eigenlijk is het meer dan dat. Want het Romeinse amfitheater, in de eerste eeuw na Christus gebouwd, is niet alleen een bezichtiging van jewelste, het wordt ook nog steeds actief gebruikt. Voor opera.
De Arena di Verona staat in het hart van de Noord-Italiaanse stad – een hart dat overigens opgenomen in op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Volgens een typering van de New York Times is het ‘het bestbewaarde Romeinse amfitheater ter wereld en de meest bekende in Italië na Rome’s Colosseum’.
In de tijd van de brood en spelen van de Romeinen konden er tienduizenden mensen in de arena gepropt worden. Tegenwoordig is dat begrenst op 15.000 – wat nog steeds een indrukwekkend aantal is. Maar de grootte is niet het meest bijzondere aan het bouwwerk, het is de akoestiek die alom geroemd wordt. Verbazingwekkend dat een onversterkte zanger door de hulp van eeuwenoude stenen 15.000 liefhebbers kan bekoren met zijn stem.
Dat er jaarlijks zo’n half miljoen mensen naar Verona trekken om een operavoorstelling te beleven, mag in die wetenschap geen verrassing heten. Met zo’n decor, en ook met de speciale ambiance van stenen zittingen en openlucht, is de avond los van de muzikale en theatrale prestaties al gedenkwaardig.
De opera’s: Altijd klassiekers
Het verhaal gaat dat de geschiktheid van de arena voor opera-uitvoeirngen per ongeluk ontdekt werd door de tenor Giovanni Zenatello, toen die in 1913 aan het oefenen was voor Aida. Of het klopt, is de vraag. Wat in elk geval wel bekend is, is dat Zenatello eens tussen de stenen van de arena stond – nog voor er een opera geproduceerd was – en besloot dat dit dé locatie was voor Aida.
Verdi’s opera werd dan ook de eerste officiële arena-opera, die op 10 augustus 1913 opgevoerd werd. Het was de start van een lange, lange operatraditie, die vooral vorm kreeg door het jaarlijkse operafestival in de zomermaanden en waarin Aida altijd een speciaal plekje kreeg.
Ook deze zomer ontbreekt Aida niet. De opera vult samen met Carmen, Il Barbiere di Siviglia, Tosca, Turandot en een eenmalig ‘Gala Domingo’ (met de beroemde tenor) de 87e editie van het festival. Stuk voor stuk klassiekers dus.
Carmen krijgt de eer om het festival op 19 juni te openen, met een productie van de bekende regisseur Franco Zeffirelli. Daarna wisselen de opera’s elkaar tot en met 30 augustus af.
De reis van Hannick Reizen biedt de mogelijkheid een eigen muziekprogramma samen te stellen, afhankelijk van welke van de twee vertrekdata gekozen wordt. Bij de vertrekdatum 30 juli kunnen Carmen, Aida en Il Barbiere di Siviglia gezien worden. Bij een vertrek op 27 augustus zijn dat opnieuw die eerste twee, maar dan staat er verder in plaats van het bekende werk van Rossini Tosca van Puccini op het programma.
Zie voor meer informatie Hannick Reizen.