DNO presenteert seizoen 2011/2012
Twee wereldpremières, veel Griekse mythologie, grootse productie van Don Carlo en Parsifal en een flinke club artiesten van internationale allure. De Nederlandse Opera presenteerde vandaag een spannend seizoen 2011/2012. Lees verder voor het gehele programma.
Het was onvermijdelijk dat de bezuinigingen op cultuur ter sprake kwamen tijdens de seizoenspresentatie van De Nederlandse Opera, vandaag in Het Muziektheater in Amsterdam. ,,We zijn voor verandering, maar tegen vernietiging van kapitaal, energie en liefde”, stelde zakelijk directeur Truze Lodder. ,,En dat zou het zijn als er ondoordacht gehandeld wordt.”
Lodder erkent dat er momenteel onzekerheid is over de toekomst en heeft er met artistiek directeur Pierre Audi bij de overheid op aangedrongen op korte termijn ‘zekerheid over continuïteit’ te krijgen. Helemaal omdat operahuizen hun seizoenen jaren van tevoren plannen.
Het operahuis beseft dat een andere verhouding tussen subsidies en eigen inkomsten noodzakelijk is, maar als de overheid er te bot het mes in zet, kan dat tot ernstige problemen leiden.
Niettemin voerde de zorg niet de boventoon tijdens de presentatie. Veel eerder trots. Trots op het programma voor het nieuwe seizoen en zeker ook trots op het rapport van de internationale visitatiecommissie, die DNO onlangs doorlichtte. Het operahuis bracht het er uitstekend vanaf, met een score van 57 van de 60 punten. Reden voor de directie om vol zelfvertrouwen te zijn.
Hoogtepunten
Het nieuwe seizoen bevat dertien producties – een productie van Het Muziektheater inbegrepen. Er zijn tien nieuwe producties, waaronder twee wereldpremières, en drie reprises. Hieronder een handgreep uit de vele wetenswaardigheden van het nieuwe seizoen.
Hoogtepunten van de programmering zijn de wereldpremièrs van Orest van Manfred Trojahn en Waiting for Miss Monroe van Robin de Raaff (diens tweede opera). Bijzonder is verder dat vijf producties draaien rond de Griekse mythen van de Oresteia, en dan met name de gebeurtenissen voor en na de Trojaanse oorlog. Het is de rode draad door het seizoen.
Marc Albrecht treedt in Elektra van Richard Strauss voor het eerst op als nieuwe chef van DNO en het Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest. Hij leidt later in het seizoen ook de wereldpremière van Orest.
Xian Zhang mag als eerste vrouwelijke dirigent een productie van DNO leiden (De nachtegaal en andere fabels van Stravinsky) en Iván Fischer maakt eveneens zijn debuut. Hij leidt het Koninklijk Concertgebouworkest in de seizoensafsluiter Parsifal.
Verder komt Yannick Nézet-Séguin na een uiterst succesvolle Turandot terug voor Don Carlo en is Marc Minkowski gestrikt voor de seizoensopening, een double bill van Iphigénie en Aulide en Iphigénie en Tauride (beide van Gluck).
Aan het zangersfront zal Robert Holl (eindelijk!) aantreden in Amsterdam. Hij zingt in De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja. Stertenor Lawrence Brownlee debuteert in een productie van Il turco in Italia en Camilla Nylund zingt zowel Chrysothemis in Elektra als later Elisabetta in Don Carlo.
Vermeldenswaardig is ook de prominente rol die de jonge regisseur Lotte de Beer gaat spelen. Zij krijgt de artistieke leiding over een jubileumproductie waarmee in september het 25-jarig bestaan van Het Muziektheater gevierd wordt en regisseert verder de wereldpremière van Waiting for Miss Monroe.
Het volledige programma
Hieronder een chronologisch overzicht van alle producties:
Iphigénie en Aulide & Iphigénie en Tauride (C.W. Gluck)
september 2011
Dirigent: Marc Minkowski
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Nicolas Testé, Anne Sofie von Otter, Véronique Gens, Mireille Delunsch, e.a.
Jubileum Het Muziektheater
september 2011
Artistieke leiding: Lotte de Beer
Elektra (R. Strauss)
oktober 2011
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Willy Decker
Solisten: Evelyn Herlitzius, Linda Watson, Camilla Nylund, e.a.
Idomeneo (W.A. Mozart)
november 2011
Dirigent: John Nelson
Regisseur: Ursel Herrmann en Karl-Ernst Herrmann
Solisten: Michael Schade, Stéphanie d’Oustrac, Judith van Wanroij, Susan Gritton, e.a.
Orest (M. Trojahn)
december 2011
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Katie Mitchell
Solisten: Dietrich Henschel, Rosemary Joshua, Sarah Castle, e.a.
De nachtegaal en andere fabels (I. Stravinsky)
januari 2012
Dirigent: Xian Zhang
Regisseur: Robert Lepage
Solisten: Ewa Wolak, Elena Semenova, Olga Peretyatko, e.a.
Deidamia (G. F. Händel)
maart 2012
Dirigent: Ivor Bolton
Regisseur: David Alden
Solisten: Sally Matthews, Veronica Cangemi, Silvia Tro Santafé, Andrew Foster-Williams, e.a.
Il turco in Italia (G. Rossini)
april 2012
Dirigent: Carlo Rizzi
Regisseur: David Hermann
Solisten: Lawrence Brownlee, Olga Peretyatko, Alex Esposito, Vito Priante, e.a.
Don Carlo (G. Verdi)
mei 2012
Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Regisseur: Willy Decker
Solisten: Andrew Richards, Camilla Nylund, Christopher Maltman, Mikhail Petrenko, e.a.
Aan de waterkant (Beijing Opera School)
mei 2012
Regisseur: Patrick Sommier
Solisten: studenten van de Beijing Opera School
Waiting for Miss Monroe (R. de Raaff)
juni 2012
Dirigent: Steven Sloane
Regisseur: Lotte de Beer
Solisten: Laura Aikin, Tom Randle, Dale Duesing, Helena Rasker, e.a.
Parsifal (R. Wagner)
juni 2012
Dirigent: Iván Fischer
Regie: Pierre Audi
Solisten: Christopher Ventris, Falk Struckmann, Petra Lang, Kurt Rydl, Alejandro Marco-Buhrmester, e.a.
Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.
9Reacties
Het is begrijpelijk dat de bezuinigingen consequenties moeten hebben. Prijsverhogingen zijn uiteraard noodzakelijk.
Uiterst wonderlijk, ja verbijsterend is de wijze waarop het Mzth vorm heeft gegeven aan de prijsverhogingen. De kaartjes van rang 1 (in 2010-2011, wordt in 2011-2012 rang en rang 2)waar meestal de meest kapitaalkrachtingen te vinden zijn, gaan met 9, resp 18% omhoog. (Van 110 naar 120 of 130euro ).
De Rolstoelplaatsen en ook heel veel plaatsen in de vierde en vijfde rang worden 100% duurder. Rolstoelplaats nu € 40,00 In het komend seizoen € 80,00.
Voor mijn invalide vrouw (voor wie het dus onmogelijk is om voor een goedkopere plaats te kiezen!!!) en voor mij betekent dat we veel en veel minder naar het Mzth zullen kunnen.
Waarom is er geen sprake van een evenwichtiger prijsverhoging? Waarom wordt er geen rekening gehouden met invalide bezoekers?bezoekers
Ik kan mij alleen bij de bovenstaande schrijver aansluiten – ik schrik me echt lam van de prijsverhogingen in de lagere rangen. Mijn kaartjes gaan het dubbele kosten, iets dat ik mij niet echt kan veroorloven. Dit zal – helaas voor DNO – betekenen dat ook ik selectiever zal moeten worden in de voorstellingen waar ik vooraf een kaartje voor koop.
Het lijkt mij dat dit ook een zeer slechte zet is mbt het genereren van nieuw publiek (en is publiek niet een subsidievoorwaarde van dhr. Zeilstra???). Voel me met het ontbreken van kaartjes in de prijsklasse 20-40 euro eigenlijk nogal afgedankt en buitengesloten door DNO.
Zo wordt het weer echt een linkse hobby…
Anderzijds, als je door studeert, hou je nu wel (weliswaar virtueel) geld over om naar de opera te gaan.
Iedereen die wel eens in het buitenland naar de opera is geweest zal beamen dat DNO wel erg lage prijzen had. Zeker gelet op het feit dat in het Muziektheater vanaf elke plek redelijk tot zeer goed zicht op het toneel is en het comfortabel zit (ooit wel eens in Covent Garden op de tribune gezeten naast een corpulent persoon ?).
De prijsverhogingen brengen het prijsnivo op een redelijk nivo zeker nu er ook eindelijk onderscheid gemaakt wordt tussen producties. Voor 40 tot 60 euro wordt je een avond op nivo bezig gehouden en heb je een prima plek. Probeer daar in Wenen of zelfs Brussel maar eens bij de kassa mee aan te komen.
Opera is geen eerste levensbehoefte en net zoals niet iedereen elke dag een fles Condrieu of Puligny kan opentrekken kan niet iedereen onbeperkt opera consumeren.
Opera is volksvermaak, deze prijzen zijn niet voor het volk
😉
Een operahuis als Covent Garden heeft natuurlijk een artiestenarsenaal waar zulke hoge prijzen gangbaar voor zijn. Hoe leuk DNO ook is, tot de absolute top van Europa behoort ze niet. Bovendien hebben ze óók in Covent Garden (en in de Met en noem maar op) voldoende stoelen in de prijsklasse 20-40 euro. Het is allemaal wat krapper, maar het gaat mij om het bestaan van plaatsen in die prijsklasse.
Bovendien is dit slecht te rijmen met de ambities van DNO om een groter publiek aan te boren en in contact te brengen met een gevarieerd repertoire. De zaal is nu al nauwelijks vol te krijgen en dat zie ik met hogere prijzen eerlijk gezegd al helemaal niet meer lukken.
Voor mij is het een principiële kwestie, want met mijn studentenkaart en/of Fideliopas neem ik graag voor 15-20 euro plaats op die extra vrijgekomen stoelen, ook volgend seizoen.
De heer v.d. Bee verkoopt onzin. In de drie operahuizen van Berlijn heb je voor 35- 40 euro een uitstekende plek. Dat geldt voor talloze opera’s in Duitsland en andere Europese landen. Zelfs in de grote operahuizen als La Scala en de Wieneer Staatsoper kun je voor minder dan 80 euro heel redelijk terecht.
Ik bestel(de) graag (losse) kaarten 5e rang, 1e balkon zijkant. De mindere zichtlijn (vooral waar de diepte van het toneel van het Muziektheater wordt gebruikt) van deze plaats nam ik gezien de prijs daarbij voor lief. De prijs voor deze plaats is nu verdubbeld van 35 naar 70 euro. Ik neem de trein uit Rotterdam voor 16 euro, ik drink een kop koffie, een wijntje, dat gaat naar de 100 euro voor een avondje uit.
Ga ik in mijn plaatselijke bioscoop live naar de Met betaal ik 32,50 inclusief drankjes (en hapjes!).
Welke keuze ga ik maken? Ga ik voor 1x echt ‘live en sfeer’ of ga ik voor 3x de beste zangers, de mooiste close-ups, aansprekende decors, niet-storende regies? Ik hou erg van opera en heb een gemiddeld inkomen…
http://www.operamagazine.nl/nieuws/10404/dno-verhoging-prijzen-noodzakelijk/