Makropulos stemt tot nadenken
Vec Macropoulos (De zaak Makropulos) van Leoš Janáček is een bijzondere opera, die je veel stof levert om over na te denken. Volgende week (18/5) gaat die in première bij De Nederlandse Opera. Bij wijze van voorproefje een discografie. Welke opname moet u hebben?
Het eeuwige leven, willen we het stiekem niet allemaal? Zeker als je daarbij jong, mooi en gezond blijft. En al helemaal als je een operazangeres bent en al die honderden jaren van je leven je stem kan vervolmaken. Helaas is er ook een keerzijde aan het verhaal: je wordt cynisch en niets boeit je meer, ook seks niet. Immers, je hebt het allemaal al gezien?
Emilia Marty (of Elina Makropulos, of Eugenia Montez, of een van de andere van haar vroegere alter egos) brengt opschudding in het leven van iedereen, maar zelf blijft ze er kalm onder. Ooit heeft ze liefgehad, maar ook dat is al meer dan honderd jaar geleden. Nu lijkt haar einde toch dichterbij te komen (hoezo ‘eeuwig’?) dus moet ze het ooit door haar vader uitgevonden elixer – waar ze haar levensduur aan dankt – terug zien te vinden. Of is de dood toch de oplossing?
‘Vec Macropoulos’ (De zaak Makropulos) van Janáček is een bijzondere opera, die je veel stof levert om over (na) te denken. Welke opname moet u hebben? Veel keuze heeft u in elk geval niet.
De 30 jaar oude klassieker onder leiding van Charles Mackerras klinkt nog steeds als een klok en is weinig voor verbetering vatbaar. Helaas is hij niet (meer?) los verkrijgbaar. Decca heeft alle door Mackerras opgenomen opera’s van Janáček samengebundeld en in een negen cd’s tellende box gestopt (4756872).
Op zich prima, zeker gezien de prijs, maar u krijgt het libretto er niet bij. De uitvoering is echter om te likkebaarden. Elisabeth Söderström is een voortreffelijke Emilia, Peter Dvorský een mooie Albert en Václáv Zítek een imponerende baron Prus.
In 2006 dirigeerde Mackerras (hij is altijd een van de grootste pleitbezorgers van de muziek van Janáček geweest) de opera bij de English National Opera, in het Engels. De (live) opname verscheen bij Chandos (CHAN 3138) en het is goed om het erbij te hebben.
Cheryl Barker zingt een mooie, koele Emilia, misschien minder doorleefd dan Söderström, maar zeker niet minder ‘sophisticated’. Het Engels is een kwestie van wennen.
Tot slot: ooit werd een voorstelling uit Glyndebourne, met Anja Silja in de hoofdrol, op dvd uitgebracht dood Kultura, maar die ken ik niet. Kultura is in Nederland niet verkrijgbaar, en Amazon heeft de door mij bestelde kopie nog niet geleverd.