FeaturedOperarecensie

Faust sluit biosjaar meesterlijk af

Met Faust sloot de Metropolitan Opera afgelopen zaterdag op meesterlijke wijze zijn bioscoopuitzendingen van 2011 af. De topcast sleepte je mee naar de hoogste regionen van de zangkunst en Yannick Nézet-Séguin gaf voortreffelijk leiding.

Marina Poplavskaya als Marguerite (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).

Na vier bioscoopuitzendingen in zo’n vijf weken tijd moet het mondiale publiek van de Metropolitan Opera nu even wachten voor het weer bediend kan worden met een live-voorstelling vanuit New York. Over zes weken staat de volgende uitzending pas op het programma (The Enchanted Island op 21 januari).

Afgelopen zaterdag was dus de afsluiting van het jaar. En met Faust van Charles Gounod had de Met een perfecte greep uit het repertoire gedaan. Zo was onder meer in CineMec in Ede te zien.

De klassieker van de Franse componist bevat grootse scènes met koor en dans, intieme aria’s, heftige liefdesverklaringen, bruuske hellespraak en diverse climaxen waarbij je op het puntje van je stoel zit. De dood van Valentin, de confrontatie tussen Marguerite en de duivel in de kerk en natuurlijk het slot.

De Met had – zoals eigenlijk vrijwel altijd – een cast met topsterren samengesteld. Eentje daarvan was niet lang geleden tweemaal in Amsterdam te zien: Marina Poplavskaya als Marguerite. De Russische zong bij De Nederlandse Opera in La Traviata en bij de ZaterdagMatinee in Guillaume Tell, beide in 2009.

Destijds maakte zij grote indruk op me en dat was zaterdag in Faust niet anders. Ze combineerde haar pure stem en zeer dramatische timbre met formidabel acteerwerk en zette zo een aangrijpende Marguerite op het toneel. Zo onschuldig en kwetsbaar, als een engel die langzaam door kwade machten omsingeld wordt.

Kaufmanne en Pape (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).

Die duivel mocht er trouwens ook zijn. René Pape zong met groot gewicht en acteerde afwisselend vermakelijk en beangstigend. Een simpelweg grootse vertolking.

Ook Jonas Kaufmann als Faust kon mij erg overtuigen. Zijn donkere, gepassioneerde stem legde een grote intensiteit in zijn rol. Zijn hoge noten waren als schreeuwen van de ziel, zijn diminuendi en pianissimi zo kunstig dat je er stil van werd.

Russell Braun vond ik een uitstekende Valentin. Met zijn fantastisch resonerende bariton en verbeten, doordringende zangstijl kwam hij grandioos aan zijn einde.

Rotterdams chef Yannick Nézet-Séguin stak mij wederom volledig aan met zijn energieke, uitbundige directie en zijn vermogen om de emotionele lading van de scènes tot op het bot te ontbloten.

Regisseur Des McAnuff plaatste Gounods werk in het interbellum, met op het toneel veel ijzerwerk en nucleaire toestanden. Het was mij niet altijd duidelijk wat hij bedoelde, maar hij liet de voorstelling wel lopen als een trein en de karakters uit de opera bleven staan als een huis.

Als je het mij vraagt, zijn de live-uitzendingen van de Met een verrijking van het opera-aanbod in Nederland en is het uitkijken naar 2012, waar weer heel wat fraaie titels zijn geprogrammeerd.

Vorig artikel

Michael Volle schittert in nare Matinee

Volgend artikel

Nieuw boek over opera en emotie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

6Reacties

  1. joseph
    12 december 2011 at 18:04

    Ik ben ook naar Faust gaan kijken in de bioscoop. Een heerlijk stukje opera. Hoed af voor zulk een cast, orkest en koor.
    We hebben echt genoten van deze meesterlijke en tragische opera.
    Je kreeg het er wel eventjes koud van. Na afloop niets dan tevreden gezichten.

  2. dorothy hollander
    12 december 2011 at 19:29

    Helemaal eens met je, Jordi,het was prachtig.

  3. Gert-Jan
    14 december 2011 at 18:05

    Ik was noch in New York noch in de bioscoop en kon dus alleen op mijn oren afgaan. Kaufmann en Pape klonken fenomenaal, schitterend, woorden tekort voor zangers van dit nivo. Maar Poplavskaya? Wat zong zij matig! Ik kreeg er oorpijn van.

  4. Basia Jaworski
    14 december 2011 at 18:57

    Voor mij was Poplavskaya de absolute hoogtepunt van de voorstelling.
    Pape was inderdaad fenomenaal, maar ik had een beetje moeite met Kaufmann. Hij had de neiging om te pushen.
    Het blijft persoonlijk.

  5. joseph
    15 december 2011 at 12:28

    Voor mij was de opera ‘ Faust ‘ af. In dit stuk was geweldig veel koorwerk van doen. Prachtig ook wat dit koor telkens weer presteert.
    Weetje: Het MET koor bestaat uit 60 vaste zangers, waarvan een 20 tal tevens moeten kunnen acteren. In bijzondere gevallen wordt dit koor aangevuld met een 30 tal freelance zangers.
    Dit koor weet dus wel waar ze mee bezig zijn. (Terloops)

  6. bea
    16 december 2011 at 07:25

    Pape heeft prachtig gezongen. Kaufmann was schitterend fenomenaal !!
    poplavskaya was iets minder.