Twaalf titels in bioscoopseizoen Metropolitan
De Metropolitan Opera zendt in seizoen 2012/2013 twaalf opera’s uit in de bioscoop. Dat maakte het New Yorkse operahuis donderdag bekend tijdens zijn seizoenspresentatie. Met vier titels staat Giuseppe Verdi centraal. Lees verder voor het volledige programma.
Verdi viert in 2013 zijn 200e geboortedag en dat is duidelijk in het nieuwe bioscoopprogramma van de Met te zien. Het operahuis zendt producties van Otello, Un ballo in maschera, Aida en Rigoletto uit. De eveneens jarige Wagner moet het met één productie doen: Parsifal.
Hoogtepunt voor de Hollandse liefhebber zal ongetwijfeld het optreden van Eva-Maria Westbroek in Francesca da Rimini van Zandonai zijn. De Nederlandse sopraan staat daar tegenover Marcello Giordani.
De voorstellingen van de Met worden in diverse bioscopen in Nederland uitgezonden, waaronder vele vestigingen van Pathé, CineMec in Ede en Foroxity Limburg.
Hieronder het volledige programma:
L’elisir d’amore (G. Donizetti)
13 oktober 2012
Dirigent: Maurizio Benini
Regisseur: Bartlett Sher
Solisten: Anna Netrebko, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecien en Ambrogio Maestri
Otello (G. Verdi)
27 oktober 2012
Dirigent: Semyon Bychkov
Regisseur: Elijah Moshinsky
Solisten: Renée Fleming, Johan Botha, Michael Fabiano, e.a.
The Tempest (T. Adès)
10 november 2012
Dirigent: Thomas Adès
Regisseur: Robert Lepage
Solisten: Simon Keenlyside, Audrey Luna, Isabel Leonard, Alek Shrader, e.a.
La clemenza di Tito (W.A. Mozart)
1 december 2012
Dirigent: Harry Bicket
Regisser: Jean-Pierre Ponnelle
Solisten: Barbara Frittoli, Elina Garanca, Kate Lindsey, Giuseppe Filianoti, e.a.
Un ballo in maschera (G. Verdi)
8 december 2012
Dirigent: Fabio Luisi
Regisseur: David Alden
Solisten: Marcelo Álvarez, Dmitri Hvorostovsky, Stephanie Blythe, Karita Mattila, e.a.
Aida (G. Verdi)
15 december 2012
Dirigent: Fabio Luisi
Regisseur: Sonja Frisell
Solisten: Olga Borodina, Roberto Alagna, Liudmyla Monastyrska, e.a.
Les Troyens (H. Berlioz)
5 januari 2013
Dirigent: Fabio Luisi
Regisseur: Francesca Zambello
Solisten: Deborah Voigt, Susan Graham, Marcello Giordani, Dwayne Croft, Kwangchul Youn, e.a.
Maria Stuarda (G. Donizetti)
19 januari 2013
Dirigent: Maurizio Benini
Regisseur: David McVicar
Solisten: Joyce DiDonato, Elza van den Heever, Francesco Meli, Matthew Rose, e.a.
Rigoletto (G. Verdi)
16 februari 2013
Dirigent: Michele Mariotti/Marco Armiliato
Regisseur: Michael Mayer
Solisten: Piotr Beczala, Diana Damrau, Zeljko Lucic, e.a.
Parsifal (R. Wagner)
2 maart 2013
Dirigent: Daniele Gatti
Regisseur: François Girard
Solisten: Jonas Kaufmann, Katarina Dalayman, Peter Mattei, Evgeny Nikitin, René Pape, e.a.
Francesca da Rimini (R. Zandonai)
16 maart 2013
Dirigent: Marco Armiliato
Regisseur: Piero Faggioni
Solisten: Eva-Maria Westbroek, Marcello Giordani, Robert Brubaker, Mark Delavan, e.a.
Giulio Cesare (G.F. Händel)
27 april 2013
Dirigent: Harry Bicket
Regisseur: David McVicar
Solisten: David Daniels, Natalie Dessay, Alice Coote, Patricia Bardon, e.a.
Zie voor meer informatie de website van de Metropolitan Opera.
19Reacties
Had de NEderlandse Opera maar zoo een mooi lijstje hahaha.
@Spen: dan zou het wel erg saai en dubbelop worden, toch?
Dat is waar!
Wel een beetje jammer dat Cecilia Bartoli niet in Giulio Cesare zingt in plaats van Natalie Dessay.
@Spen: maar Baroli en Dessay zijn toch qua stemtype totaal verschillende stemmen?
Bartoli dus;-).
@Spen – Natalie Dessay is een hoge coloratuursopraan, haar rol zxal ongetwijeld Cleopatra zijn. Dat kan Cecilia niet – zij is een mezzo, dus of Cesare of Sesto.
Overigens – zij komt gewoon weer naar Amsterdam.
Jammer genoeg wordt de Traviata met Domingo als papa Germont niet uitgezonden, maar ik verheug mij enorm op The Tempest,Maria Stuarda en Francesca da Rimini.
Tja …. het wordt weer een bioscoopjaar 🙂
Heb Mozart’s Don Giovanni en Glass’s Satyagraha gezien: fantastisch wat een beeldregie je ziet het bijna beter dan live!
Alcanne
@Anton en Basia Jaworski:
Dessay en Bartoli zijn inderdaad erg verschillend, MAAR Bartoli heeft de rol van Cleopatra al eens gezongen in concertuitvoering en ze gaat het dit jaar weer doen tijdens het Salzburg Festival. Ze zingt dan weer de rol van Cleopatra, met andere grote namen zoals Jaroussky, van Otter en Scholl.
Ook is het niet ongewoon dat Bartoli zo nu en dan sopraan rollen zingt.
Hahha ik zag het Basia. Ze komt weer naar NEderland. MIj geluk kan niet meer op 🙂
Oh, nog even voor de duidelijkheid, in Salzburg zingt ze Cleopatra WEL in opera uitvoering en niet in concert uitvoering.
@Basia: Over Traviata: ik snap echt niet waarom ze geen echte mooie bariton nemen voor de rol van Germont, maar dan weer Domingo, die absoluut niet het timbre heeft van een bariton (hij blijft nog steeds tenor, donkergetimbreerd). Ik kan maar niet wennen als hij een baritonrol zingt, er klopt iets niet, en dan heb ik het puur over het timbre dus (hij acteert natuurlijk goed), en dat klopt dan vaak niet in combinatie met de andere partijen, de tegenstelling in karakter valt dan weg. Hij doet alsof hij bariton is maar je hoort dat hij forceert, het blijft hoe dan ook een tenor, daar is hij veel te veel door gevormd. Er zijn zoveel mooie en goeie baritons. Maar goed, in de operawereld heeft het niet alleen maar met een mooie stem te maken. Maar ik begrijp dat jij er blij mee bent;-)
Bij mij staat Natalie Dessay toch een trapje hoger aangeschreven dan Bartoli, wat die mevrouw kan, nee, Bartoli heeft niet die stem.
Ik zag ooit Bartoli aan het werk in Brussel … en ’t viel wat tegen.
Misschien een off-day van haar … of van mij.
De zo schitterende Bartoli kan mij maar voor een deel
bekoren:ik draai de volumeregelaar op nul zodra ze gaat
coloraturen of wanneer ze bij ppp dat huig-gefladder
produceert. (Mij deze fff uitlating niet kwalijk nemen,
svp!)
Hmm ik heb dan weer niets met Dessay. Ik vind Bartoli echt een complete artiest. Het enige wat misschien niet perfect is, is haar volume. Maar ik ben dan ook een ultra fan en misschien wat blind 😉
Kersten, wat bedoelt u met ppp? 🙂
@Spen: heel zacht.
Met Dessay (sopraan) heb ik ook weinig, geef mij maar Damrau.
En voor Bartoli: Vesselina Kasarova.
Op de een of andere manier vind ik Damrau in Bel canto niet heel boeiend, maar in barok echt geniaal!
@Anton: ik snap het ook niet. Vond Domingo als Simon Boccanegra niet te pruimen. Let wel; muzikaal is het verantwoord, Domingo is een buitengewoon muzikaal zanger. Maar je mist idd wat. En dat ‘wat’ is het feit dat een bariton voor bepaalde passages meer moeite moet doen, de muziek steviger aanzet en in hogere passages lekker kan knallen met zijn stem (ik leg het krom uit maar krijg het niet goed onder woorden). Dat effect mis je omdat Domingo een tenor is en die passages niet de power kan geven die een bariton het geeft. Het blijft daardoor allemaal heel kaal.
Nu hij ook Germont gaat zingen vind ik het een beetje tragisch worden.
Veel METbezoekers kicken louter op námen.
@Anton en @Victor Baarn: het schijnt dat Domingo in 2013 zelfs de rol van de fliegende Holländer aan zijn repertoire gaat toevoegen, in Verona met Barenboim als dirigent. De Holländer! Als er toch een rol vraagt om een donker getimbreerde bas-bariton, dan is het die wel. Ik kan er ook helemaal niets mee, Domingo in dit soort rollen…
En dan te bedenken dat ik zijn uitstapje naar een CD
vol tenoraria’s van Mozart, die ik als Mozart- en
Domingogek twintig jaar geleden uiteraard heb gekocht,
eigenlijk al niet vond/vind kunnen…