Buitenlands nieuwsFeatured

Nikitin verlaat Bayreuth vanwege tatoeage

Niet de Rus Evgeny Nikitin maar de Koreaan Samuel Youn zal de hoofdrol zingen in de nieuwe productie van Der fliegende Holländer in Bayreuth. Een (later weggewerkte) tatoeage van een hakenkruis op het lichaam van de Rus leidde tot het onverwachte einde van zijn Bayreuth-zomer.

(Foto: Bob Gruen)

Op de website van de Bayreuther Festspiele is niet veel ruimte voor nieuwsberichten. De laatste ontwikkelingen rond de rol van de Holländer in Wagners opera waren alleen in subtiele wijzigingen te vinden op de site. Waar bij de rolverdeling van Der fliegende Holländer – de grote openingsproductie in een nieuwe regie van Jan Philipp Gloger – eerst Bayreuth-debutant Evgeny Nikitin genoemd werd, veranderde dat afgelopen weekend in een discreet N.N. En inmiddels staat er een nieuwe naam.

De uitzending van het ZDF-cultuurprogramma Aspekte, waarin te zien was dat Nikitin een tatoeage van een hakenkruis op zijn bovenlichaam droeg, leidde tot het opstappen van de Russische zanger. Nikitin verklaarde na spoedoverleg tussen hem en de festivaldirectie op zaterdagochtend 21 juli dat hij zich niet bewust was geweest van ,,de draagwijdte van de irritatie en gekwetstheid over deze symbolen, met name in de context van de historie van de Festspiele”.

Ook zei hij spijt te hebben van de tattoo en liet hij weten dat hij er inmiddels een andere tatoeage overheen heeft laten zetten.

,,Je kunt niet zoiets constateren en dan tot de orde van de dag overgaan”, aldus festivalwoordvoerder Peter Emmerich over het besluit. En dus verliet Nikitin meteen na het overleg met de festivalleiding Bayreuth.

Sinds zondag staat de naam van de nieuwe Holländer in de castlijst van de Festspiele: Samuel Youn, die dit seizoen ook in Lohengrin zingt. Dat levert hem een schema op van twaalf uitvoeringen de komende weken in het Festspielhaus, waarvan sommige op aansluitende avonden.

Youn stond in februari 2007 in de rol van Jochanaan in het Amsterdamse Concertgebouw. Hij zong de rol in een voorstelling van Salome van Strauss door het Gürzenich-Orchester uit Keulen. Trouw-recensent Peter van der Lint schreef over dat optreden van Youn: ‘De enige die met vlag en wimpel boven het orkest uitkwam, was Samuel Youn als Jochanaan, maar zijn vlammende bijdragen klonken ook wel wat blafferig en onaangenaam.’

De Koreaan was enkele jaren verbonden aan de Opera van Keulen. In Bayreuth werkte hij al eerder samen met Holländer-dirigent Christian Thielemann, toen hij Reinmar von Zweter zong in de productie van Tannhäuser in 2005.

Het openingsconcert van de Bayreuther Festspiele 2012 zal op woensdag 25 juli plaatsvinden met de première van Der fliegende Holländer. Radio 4 zendt de avond vanaf 20.00 uur rechtstreeks uit.

Vorig artikel

Plezierige Rossini-kuur in Bad Wildbad

Volgend artikel

Hermus leidt grote Giovanni in Stuttgart

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

6Reacties

  1. 23 juli 2012 at 14:35

    Ik weet niet..ik vind het op de één of andere manier nogal hypocriet…

    Natuurlijk is het hartstikke fout om een hakenkruis tattoo te hebben, maar het feit dat hij daar al iets overheen had laten zetten getuigt er wel van dat hij er zelf ook vanaf wilde en spijt had van zijn jeugddaad.
    Iedereen doet foute dingen, en herziet deze… ik vind het nogal hypocriet om deze zanger nu weg te sturen terwijl er onder de Wagnerfans die daar rondlopen nog steeds mensen zijn die het 3e rijk vereren…

    Het riekt er hier voor mij naar dat ze om één of andere reden al van deze zanger afwilden (zoals dat wel vaker gebeurt in de operahuizen en ook niet zo lang geleden nog in Bayreuth…sopraan Adrienne Dugger als Brünnhilde…) en ze dit als stok hebben gebruikt om te slaan.

    Kwalijk is het dat dit ongetwijfeld gevolgen gaat hebben voor de verder carrière van deze zanger die veel verder gaan dan een gemist Bayreuth debut…

  2. Gerard
    23 juli 2012 at 18:42

    Het lijkt me ook sterk dat die swastika tattoo niet eerder is opgemerkt. Er moeten toch kostuums worden aangemeten enz… De reactie en beslissing van de zussen Wagner is inderdaad nogal hypocriet; het is zoals het hoofd van beierse staatsopera het verwoordde: ‘This is more a problem for Bayreuth than it is for the singer,’ said Bachler. ‘They have a problem with their own history.’

  3. Laura
    24 juli 2012 at 16:20

    Ja, natuurlijk is het hypocriet van Bayreuth om eerst Nikitin te marketen als “de ruige zanger met de tattoos” en vervolgens te doen alsof deze (voormalige) swastika en de SS-symboliek ze rauw op hun dak valt.

    Maar wat ik me vooral afvraag is hoe iemand ooit zo stom heeft kunnen zijn om zijn lichaam van Nazi-symboliek te voorzien. Dan houd je er óf heel verwerpelijke ideeën op na, óf je bent nog dommer dan het achtereind van een varken. Ik vind het afdoen als een “Jugendfehler” nogal laconiek voor een spijtbetuiging. We hebben allemaal wel eens fouten gemaakt in onze jeugd, maar een swastika op je lijf laten prijken om je af te zetten tegen het ouderlijk gezag … nee, dat gaat er bij mij niet heel erg in.

  4. Olivier
    25 juli 2012 at 11:20

    Over verwerpelijke ideeën gesproken. Relatief kort geleden, in 1974, werd de Vereniging Nederland-DDR opgericht. Die had tot doel het bevorderen van de vriendschappelijke betrekkingen tussen Nederland en de DDR, een dictatuur waar andersdenkenden meedogenloos werden vervolgd. De leden van die club is verder nooit een strobreed in de weg gelegd. Overigens, zo’n 30 jaar eerder speelden wij ook al een opmerkelijke rol ten opzichte van onze oosterburen: Nederland heeft in de Tweede Wereldoorlog de meeste SS’ers geleverd van alle door de Duitsers bezette landen. Het Songfestival kunnen we niet meer winnen, maar toen waren we toch maar mooi nummer 1! En in de muziek bliezen we ook al een aardig partijtje mee: in 1942 werden 17 joden uit het Concertgebouworkest verwijderd. En het orkest speelde gewoon door… Datzelfde Concertgebouworkest waarvan de chefdirigent het Horst Wessellied liet spelen voor een zaal vol nazi’s en het geen enkel probleem vond om pontificaal met rijkscommissaris Seyss-Inquart op de foto te gaan. Ik denk dat wij Nederlanders ons maar niet al te druk moeten maken over een tattoo van een (toen) 17-jarige Russiche puber.