Elīna Garanča zingt beter dan ooit
Elīna Garanča staat al meer dan tien jaar aan de top van de operawereld. Tijd om een tandje zwaarder te schakelen vindt de lyrische mezzo het echter nog niet. Ze blijft bij haar leest. Geen verkeerde beslissing, blijkt uit haar nieuwe album Romantique. Ze zingt beter en mooier dan ooit.
De Letse mezzosopraan heeft haar nieuwe cd gemaakt als een soort ‘portrettengalerij’ van mooie vrouwen uit het operarepertoire. Gelukkig laat ze daarbij de open deuren voor wat ze zijn en kiest ze voor minder bekende heldinnen.
Zo zijn er aria’s te horen van Léonore uit Donizetti’s La Favorite, Ioanna uit Tsjaikovski’s Orleonskaya deva, Sapho uit de gelijknamige opera van Gounod en Balkis uit La Reina de Saba, ook van Gounod. Dat naast een paar fragmenten die de meeste mensen wel zullen kennen, zoals ‘D’amour l’ardente flamme’ uit La Damnation de Faust en ‘Mon coeur s’ouvre à ta voix’ uit Samson et Dalila.
Die laatste aria is eigenlijk exemplarisch voor het hele album. In elk geval wat betreft de impact die Garanča maakt. Omsluierd door de sensuele, verleidende orkestmuziek van Saint-Saëns palmt ze je helemaal in. Haar fluwelen, hechte stem glijdt met zowel buitengewoon gemak als grootse elegantie door de melodie heen. ‘Spellbound’, zou je in het Engels zeggen. Je kunt je oren geen seconde van haar afhouden.
En zo gaat het in alle negen scènes op de disk. In de klanken van de Letse bereikt de muziek van deze romantische componisten zijn grootste schoonheid.
Dat zit hem allereerst in het geweldige geluid van de mezzo. Haar instrument heeft een bepaalde melancholische glans. Wat ze ook zingt, er resoneert altijd een trieste ondertoon mee. En dat komt wondermooi tot zijn recht in deze selectie aria’s, met tranentrekkers als ‘Ô mon Fernand’ uit La Favorite en helemaal ‘Ô ma lyre immortelle’ uit Sapho (echt eens luisteren als u het nog niet kent, het heeft mij diep geraakt).
Naast die topstem beschikt Garanča ook over de unieke capaciteit om al haar registers als met lijm aan elkaar te verbinden. Ze heeft een stem uit één stuk. Van laag tot hoog – en dat is nogal een afstand bij haar – rijgen de noten zich vloeiend aaneen, zonder ook maar één hapering of oneffenheid.
Dit is geen zangtechnisch weetje, dit is in mijn ogen dé reden waarom haar zang zo ontzettend soepel en gracieus klinkt. De reden ook waarom ze één van de beste momenteel beschikbare stemmen heeft om de werken die ze op deze cd presenteert te vertolken.
Een perfecte ‘match’ tussen stem en repertoire.
Hieronder de trailer:
4Reacties
Beste Jordi,
Kan niet anders doen, dan me volledig aansluiten bij deze review.
Garanca is een force of nature en Rolls Royce of a voice.
Eindeloos geluid, en boeiend.
Je blijft luisteren ernaar!
Volg haar al vanaf het jaar dat ze in Cardiff was, en vreemd genoeg niet won daar. 🙁
Echter als een goede wijn is ze rijkelijk gerijpt!
Ze zong deze week in Engeland, en word beschreven als een stem die niet in te blikken is….dus ga haar zeker horen.
Ook de verschijning Garanca mag gezien worden, prachtige dame!
Dit album zet weer de toon voor een mezzo die uniek is.
Ik had 1 puntje waar Garanca niks aan kan doen, maar de maker van het album…er zit een lelijke las in de aria Ô ma lyre immortelle…zeer spijtig.
Net voor de hoge noot!
Daar hadden de makers ECHT op mogen letten.
Maar verder…ademloos luisteren, en tussendoor wel ademen…het houd gewoon NIET op.
NU is het nog wachten op eens een lieder album….wat ze volgens mij ook uitstekend zal doen.
Groeten,
Alto Proibita.
jaaaa een nieuwe elinaaa!
ze heeft meer ruimte en een volle donkerheid in haar klank gekregen, echt mooi!
Wij zongen samen in Meiningen. Ik heb nog nooit zo’n hardwerkende zangeres meegemaakt! Ik dacht dat ik fanatiek was, maar zij won! Geweldig dat het zo goed met haar gaat!