AchtergrondBuitenlandFeatured

Beczala: ‘Thuis ben ik inmiddels overal’

Na een zorgvuldig opgebouwde carrière bij kleinere operahuizen staat Piotr Beczala inmiddels al vele jaren aan de top. Vandaag komt zijn eerste solo-cd bij Deutsche Grammophon uit. Een gesprek met de Poolse tenor, over nee zeggen, zijn liefde voor operette en zijn toekomstplannen.

Piotr Beczala voor de Metropolitan Opera in New York.
Piotr Beczala voor de Metropolitan Opera in New York.

Het is niet zo dat de tenoren (en niet alleen de tenoren!) plotseling uit de hemel vallen, al lijkt het er soms wel op. Een stem moet groeien, rijpen, ervaring opdoen, repertoire opbouwen. Slowly, slowly… alleen dan kom je er. En – nog belangrijker – je blijft er.

Niemand die daar beter van doordrongen is dan Piotr Beczala. “Je moet geduld hebben, dingen niet overhaasten en geen rollen aannemen die niet bij je passen”, zegt hij. “Vroeger was ik een notoire ‘nee-zegger’. Het is bijna niet te geloven wat voor rollen mij wel eens werden aangeboden, rollen die ik absoluut niet kon zingen, zeker toen niet. Maar ik stond stevig in mijn schoenen. Ik wilde geen eendagsvlieg zijn.”

“Nu, na twintig jaar carrière, kan en ken ik veel meer. Mijn stem heeft zich ontwikkeld en is groter en donkerder geworden, mijn techniek is solide en mijn zekerheid is gegroeid, waardoor ik mij nu veel meer op het acteren kan concentreren. De meeste rollen die mij nu aangeboden worden, kan ik zingen, dus steeds minder vaak hoef ik nee te zeggen. Casting directors en intendanten weten heel goed wat ik wel of niet zal aannemen, zodoende krijg ik ook steeds minder krankzinnige voorstellen. En mochten ze er toch mee aankomen, dan zeg ik gewoon weer nee.”

Tauber

Beczała was lange tijd een ‘geheimtip’. Zijn professionele carrière begon in 1997 in Linz, maar echt ontdekt werd hij in Zürich, het operahuis dat blijkbaar een goede neus heeft voor tenoren (ook Jonas Kaufmann en Pavol Breslik komen daar vandaan).

Voordat hij zijn debuut maakte in de grootste en belangrijkste operahuizen ter wereld, zong hij ook in Amsterdam. Drie keer maar liefst: in Król Roger van Szymanowski, Jevgeni Onjegin van Tsjaikovski en La Bohème van Puccini.

Beczala heeft een wat vooroorlogse look en beschikt over een meer dan gewoon acteertalent, wat tegenwoordig niet onbelangrijk is. Toch bleven de contracten met platenfirma’s uit, wat misschien ook wel goed voor hem was. Zo kon hij zich zonder lawaaierige reclamecampagnes ontwikkelen tot wat hij nu, op zijn 45e, is geworden: één van de beste lyrische tenors ter wereld. Deutsche Grammophon D(G) kon nu niet meer om hem heen en Beczala tekende in het najaar van 2012 een exclusief contract bij de firma.

Beczala bij de ondertekening van zijn contract met Deutsche Grammophon (foto: Stefanie Starz).
Beczala bij de ondertekening van zijn contract met Deutsche Grammophon (foto: Stefanie Starz).

Beczala’s ietwat ouderwetse timbre doet denken aan een Wunderlich, Gedda of zelfs Kiepura. Wat hij verder met die voorgangers gemeen heeft, is zijn voorliefde voor operette, een genre dat hij een warm hart toedraagt en dat hij vaak en graag zingt.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn eerste solorecital bij DG, Mein ganzes Herz, een operetteprogramma bevat. De cd is vandaag, 24 mei, op de markt verschenen.

“Van DG kreeg ik groen licht voor mijn eigen keuze van het orkest en de dirigent. Ik dacht onmiddellijk aan de jonge Poolse dirigent Łukasz Borowicz, met wie ik eerder een cd met Slavische opera-aria’s heb opgenomen (Orfeo C814 101). Ook wat het orkest betreft stond mijn keuze meteen vast: het moest het Royal Philharmonic zijn!”

“Het programma is simpel: operette! Van Lehár en Kalmán tot Robert Stoltz en Carl Bohm. Er wordt ook moderne technologie toegepast, dus behalve echte gasten van nu, zoals Anna Netrebko, Avi Avital en de Berlin Comedian Harmonists, komt ook Richard Tauber zelf langs. Met hem ga ik een duet zingen! Als dat niet bijzonder is…”

“Het is voor het eerst dat ik exclusief voor een platenmaatschappij ga werken. Tot nu toe heb ik alleen bij Orfeo solo-opnamen gemaakt. Twee zijn er al uit: Salut! en Slavic Opera Aria’s. De derde, met muziek van Verdi, is gepland voor later in het jaar.”

Lohengrin

Beczala wil niet de geschiedenis ingaan als de operettezanger. “Ik houd van operette, maar ik ben een operazanger en ik wil ook meer doen met de liederen. Voorlopig ben ik dat aan het aftasten. Met Christian Thielemann heb ik liederen van Strauss gezongen en in Santa Monica heb ik een recital gegeven met onder anderen Schumann en Karłowicz, een ongebruikelijke maar mooie en logische combinatie.”

“Het is nu ook de tijd om mijn repertoire te gaan uitbreiden. Tegen 2015 ga ik zwaardere rollen uitproberen. Eerst komt Hoffmann (Wenen 2014) en er wordt ook gesproken over Manrico (Il Trovatore), Cavaradossi (Tosca) en Lohengrin onder maestro Thielemann. Met hem durf ik het aan.”

“Ik wil eigenlijk niet verder dan drie jaar vooruit plannen, maar ik ben al tot 2018 geboekt! Of ik weer naar Amsterdam kom? Wie weet. Ik heb nu een nieuwe agent, waardoor mijn schema beter gepland is. Amsterdam is niet uitgesloten. Zeker het prachtige Concertgebouw niet. Ik zou best graag in de ZaterdagMatinee willen optreden.”

Dirigenten

Beczala als Des Grieux in Manon bij de Metropolitan Opera (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).
Beczala als Des Grieux in Manon bij de Metropolitan Opera (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).

Met welke maestro’s Beczala, naast Thielemann en Borowicz, nog meer graag samenwerkt? “De allerbeste is voor mij Nello Santi. Absoluut. Maar ik houd ook van Marco Armiliato. Of dat komt doordat zijn broer een operazanger is? Het kan. Maar of het echt zo is…”

Er zijn ook dirigenten waar Beczala minder blij van wordt. “Ik wil niet meer werken met dirigenten die geen respect hebben voor zangers en niet weten hoe ze met zangers moeten omgaan. Ik noem geen namen, maar de meesten komen uit de oude muziek. Wat absoluut niet betekent dat álle oudemuziekdirigenten niet deugen.”

Wat zijn ervaring is met zangers die zijn gaan dirigeren, zoals Plácido Domingo? “Domingo heeft het euvel dat hij in het heden leeft, in de tegenwoordige tijd. Hoe zal ik dat uitleggen… Beschouw het verschil tussen een ‘zangerdirigent’ en een ‘gewone’ dirigent als het verschil tussen een pianist en een organist. Een pianist denkt aan de klank die nu klinkt, een organist denkt vooruit, aan de resonans van de klank die komen gaat.”

Appartementen

Als je zo veel reist en in zo veel verschillende steden verblijft, heb je dan nog het gevoel dat je ergens ’thuis’ bent? “Thuis zijn wij inmiddels overal”, lacht Beczala. “Al houdt Kasia, mijn vrouw, het meeste van New York.”

“Ons echte thuis is in Kraków, in Polen, maar daar zijn we niet vaker dan twee weken per jaar. Gelukkig heb ik nu appartementen in steden waar ik het meeste optreed: Wenen, Zürich en New York. Dat is fijn en vertrouwd. Eigen bed, eigen toilet en eigen wijn: het helpt!

Hieronder de trailer van Beczala’s nieuwe cd.

Vorig artikel

Opera in de media: week 22

Volgend artikel

Musici maken playlists op 24classics.com

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

19Reacties

  1. Anna K
    25 mei 2013 at 15:32

    Bedankt voor het interview, ik heb de cd inmiddels besteld….

  2. chris horsmeier
    26 mei 2013 at 12:14

    Wat een pracht stem echt een tenor.
    In de voet sporen van een Wunderlich en zeker Gedda.
    Maar waarom heeft niemand het ooit over Rudolph Schock dit was toch echt een pracht stem ,.Hier wordt er altijd lacherig over gedaan, schock en Abend in wien robert stolz en met Margrit Schramm ja dat is Schock nee Schock is OPERA!!!!. Een der beste Mozart tenoren ooit luister eens naar zijn Belmonte en zijn Tamino.. Er is geen betere Max Freischutz. Of zijn Walther von der Stolzing Meistersinger en zeker Bacchus Ariadne auf Naxos.
    Hij was de eertse tenor keus van von Karajan, zowel in Salzburg als Bayreuth.Dit was echt geen operette tenor.
    Net als nu de Heer Beckzala, schitterend wat hij doet. zo blij dat hij ook het operette genre weer op de lijst zet en opera blijft doen .
    Hoop dat hij weer snel in Amsterdam te horen en te zien zal zijn /.Matinee doe er wat aan, de opera aan de Amstel slaapt.
    Wat zonde toch dat daar niet meer durf en vaart achter zit .
    Welterusten heren /dames aan de Amstel!!!!

  3. Remko
    26 mei 2013 at 16:27

    Beczala heeft al eens bij de zaterdagmiddagmatinee gezongen. Italiaanse zanger in Rosenkavalier, met Edo de Waart en Eva Lind. Eva was beter.

  4. chris horsmeier
    26 mei 2013 at 16:48

    Ja dat is mij bekend.
    Hij heeft ook bij de opera gezongen lenski Rodolfo Boheme en in king krol ? Poolse opera heel mooi was dat.

  5. Anna K
    26 mei 2013 at 16:53

    Ja, het was in 1998. |
    Ik denk niet dat je de Italiaanse zanger die maar een aria heeft te zingen kan vergelijken met een van de drie hoofdrollen.
    Heeft u de heer Beczala in de daarop volgende 15 jaar nooit meer gehoord?

  6. Remko
    26 mei 2013 at 16:56

    Mooie uitvoering was dat, met Susan Graham in de hoofdrol, en een prachtige Linda Watson, voor ze aan al die zware Wagner rollen begon.

    Margit Schramm en Rudolf Schock had ik gisteren nog op staan, trouwens – een Oscar Straus CD, gedirigieerd door Robert Stolz, ook met de fantastische Wilma Lipp – de zanglerares van Eva Lind.

  7. Remko
    26 mei 2013 at 17:07

    Beste Anna K. – nee, daarna niet meer, maar als hij nog eens deze kant op komt, in een opera waar ik van houd, dan ga ik hem zeker niet uit de weg. Bettelstudent zou wel leuk zijn, dat speelt ook nog eens in Polen!

  8. Anna K
    26 mei 2013 at 17:14

    Ik heb het niet gehoord. Er is mij ooit verteld dat er eigenlijk Tannahuser uitgevoerd zou worden, maar dat zowat iedereen afzegde en dat ze dan maar Rosenkavalier deden, maar ik weet niet of het waar is.

    Van Eva Lind heb ooit een operette cd gehoord en vond het niet zo mooi, maar ik ken haar eigenlijk niet zo goed. Zingt zij nog?

  9. Anna K
    26 mei 2013 at 17:27

    Beste Remko – wil je mij zeggen dat je geen een van de MET- uitzendingen in de bioscoop hebt gezien? Rigoletto? Lucia? Manon? Romeo et Juliette?
    Heb je geen een van al zijn DVD opnamen uit Zurich, Salzburg en Covent Garden gezien? Is dat werkelijk?
    Hij opent het nieuwe seizoen in de MET als Lenski, met Kwiecien en Netrebko. En hij opent het nieuwe seizoen van La Scala als Alfredo, met Diana Damrau.
    En waarom heb je hem bij DNO niet gehoord?
    Of zijn dat allemaal opera’s waar je niet van houdt?

    Ik zal zeggen: kijk even op zijn website
    http://www.beczala.com/

  10. Remko
    26 mei 2013 at 17:27

    Klopt! Ik had een kaartje omdat Charlotte Margiono Elisabeth zou zingen.

  11. Remko
    26 mei 2013 at 17:30

    Nee Anna, echt niet gezien of gehoord. Ik ga nooit naar de bioscoop voor een opera, en ben sowieso meer in sopranen dan in tenoren geinteresseerd. Helen Donath, bijvoorbeeld, die vorige week een prachtig concert in de kleine zaal van het Concertgebouw gaf, met onder andere het Ave Maria uit Otello!

  12. Anna K
    26 mei 2013 at 17:34

    Helen Donath ken ik wel, althans van de opnamen. Haar Mozart vond ik heel erg mooi.
    Vorige week? Ik wist niet dat zij nog zong! Ik heb even gauw gegoogled – zij is 72!

  13. Olivier Keegel
    26 mei 2013 at 17:53

    @Remko: geweldig idee, Beczala in Bettelstudent. Reuze geinige muziek, waarin de solisten lekker kunnen uitpakken! Maar of dat op korte termijn deze kant op komt, dat betwijfel ik. Operette is immers van staatswege verboden! Ik herinner me nog een excellente -en legale- Bettelstudent lang geleden in de Stadsschouwburg, Hoofdstad Operette, met een fantastische Antoni Wink.

  14. kersten
    26 mei 2013 at 20:37

    Doet mij goed, die aandacht van Beczala voor Tauber, mijn
    allereerste lyrische tenorliefde.
    Rudolf Schock? Jazeker, maar dan vooral de jongere,
    bovendien ging hij later zo schmieren.

  15. chris horsmeier
    27 mei 2013 at 07:58

    Ja Remco heel goed idee Bettelstudent.
    Was dat maar waar.
    Heb trouwens mooie herinneringen aan de uitvoering destijds bij de Oude Opera schouwburg met o.a Johan Heesters en Erna Spoorenberg,
    later met Johan van der Zalm en Mizzi van der Lanz.
    Remco is dat echt zo Helen Donath vorige week in Amsterdam , kan me niet voorstellen heb er niets van gelezen of gehoord en dan is ze al 72.

    Ja inderdaad was het de Tannhauser eerst gepland werd Rosenkavalier.Klopt de Tannhauser zou met Charlotte Margiono zijn.

    Eva Lind heeft ook een prachtige Sonnambula gedaan.
    weinig opnames van , heeft ook niet lang geduurd,weet niet of ze nog zingt.

  16. Remko
    27 mei 2013 at 08:50

    Beste Chris. Helen Donath was er echt, en, nog veel belangrijker, ze klonk niet alleen verrassend jeugdig en fris, ze wist ook echt te ontroeren met een programma dat bestond uit kerkmuziek van Mozart en Schubert. Ze straalt een zeldzaam soort sympathieke eenvoud uit, en een diepe muzikaliteit, die je onmiddellijk raken. Ze begon met Tu Virginum Corona, en ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Haar timbre is nog steeds prachtig, en ze beheerst haar stem nog volledig. In Laudate Dominum kwam ze zelfs voor de dag met een aantal trillers, en ook hier weer, met een perfecte adembeheersing. Ongelofelijk mooi! Daarna het hoogtepunt: Salve Regina van Schubert, gezongen met een concentratie en een puurheid waar je ondersteboven van raakte zo mooi. Na de pauze had ze een hele zwik Ave Maria’s ingestudeerd. Ze begon met een hele mooie van Verdi, voor sopraan en strijkkwartet, waarna er nog twee volgden als toegift. Dat Ave maria uit Otello, dus, dat was werkelijk fantastisch, het had alles, gevoel, prachtige gekleurd, en kracht. Heel en af toe klonk het in de hoogte wat fragiel, maar dat was totaal onbelangrijk. Toen volgde een Ave Maria van Caccini (= Vavilov), maar dat ging helaas een beetje de mist in, ze moest stoppen in het begin, en pakte de draad weliswaar weer op, maar de concentratie was weg. Maar wat een sympathieke zangeres! Het meest verbazingwekkende vond ik toch wel al die verschillende kleuren die ze nog in huis heeft, in tegenstelling tot veel andere “oudere” stemmen die vaak nog maar één kleur over hebben. Eerder dit jaar zong ze nog met veel succes Mrs. Grose in Keulen, en volgend jaar doet ze een opera bij de Brooklyn Academy of Music. Ze staat dan langer vijftig jaar op het toneel, geloof ik!

    Eva Lind zingt nog steeds, maar het is niet meer om aan te horen, helaas. Deze zomer doet ze Vogelhandler, Kurfurstin, denk ik, maar het zou zomaar ook Christel kunnen zijn…..

    Groetjes, Remko

  17. chris horsmeier
    29 mei 2013 at 08:38

    Remco.
    Bedankt voor je reactie heel ,leuk om te lezen. Waarom wist ik dit niet? nergens gelezen .Jammer heel jammer altijd zo een pracht stem gevonden .
    Ja Eva Lind was altijd al niets bijzonders. Niet voor niets hebben ze haar toen bij de Ned. Opera afgezegd onder het mom ze mocht niet van haar moeder was nog te jong.

    Bedankt nog vriendelijke groet Chris.
    Vraagje nog even jij hebt per ongeluk ook niets van Chris Scheffer?

  18. Remko
    29 mei 2013 at 08:56

    Beste Chris,
    De publiciteit rondom dat Helen Donath concert was inderdaad erg slecht. Ik zag het bij toeval, en het was ook nog eens heel erg duur (€ 60,–), jammer dat het dus niet vol zat, dat was wel een beetje genant.
    Van Chris Scheffer heb ik alleen zijn Flamand – op die Hilversumse Capriccio met Lisa della Casa. Een prachtige opname, en Scheffer is inderdaad erg goed daar. Van alle Capriccio’s die ik met Lisa della Casa heb gehoord (Den Hertog Pretre, Heger) vind ik dit de allermooiste:

    http://www.youtube.com/watch?v=HnOh-UT06fc

  19. chris horsmeier
    29 mei 2013 at 10:13

    Remco ja bedankt maar die cd heb ik ook.
    Heb ook aus einem totenhaus janaceck .
    zoek zijn recital heb er eentje 45tr epeetje Holy City maar kan deze niet meer draaien e rwaren e r3 op HMV . Tauber sings Tauber en Richard Crooks.