AchtergrondFeatured

YouTube-portret: Opera in talentenshows

Het verhaal van Paul Potts, de telefoonverkoper die door de show Britain’s Got Talent een operazanger werd, zal velen wel bekend zijn. Maar op de podia van populaire talentenshows werd de afgelopen jaren nog veel meer geïmponeerd met operazang. Een portret in beeld. Met dank aan YouTube.

Still uit het optreden van Paul Potts in 2009.
Still uit het optreden van Paul Potts in 2009.

Paul Potts zette in 2007 tijdens de eerste editie van Britain’s Got Talent de toon voor operaoptredens in talentenshows. Hij zong ‘Nessun dorma’ uit Puccini’s Turandot en kreeg daarmee zowel het publiek als de jury dolenthousiast. Uiteindelijk won hij de competitie (100.000 pond), wat zijn carrière lanceerde. Inmiddels heeft hij drie albums uitgebracht.

Een goed voorbeeld doet goed volgen: na Potts verschenen ieder seizoen wel een paar zangers in de ‘Got Talent’-shows van verschillende landen die eveneens met een opera-achtig optreden in de prijzen hoopten te vallen. Dat veelal met dezelfde aria, ‘Nessun dorma’. Of in het geval van vrouwelijke stemmen: ‘O mio babbino caro’.

Opvallend is dat de meeste acts in deze tv-shows hun discipline op bijna-professioneel niveau moeten uitvoeren om de jury te kunnen imponeren, terwijl operazangers, zo lijkt het, enkel een hoge noot hoeven te raken om al indruk te maken. Geen van de succesvolle deelnemers van de shows is dan ook verder gekomen in hun eigenlijke vakgebied: de operawereld. Ook Paul Potts niet.

Maar luister hieronder zelf en beoordeel hoe hoog u de kwaliteit van de operazang in de ‘Got Talent’-shows vindt.

Om te beginnen twee ‘Nessun dorma’-navolgers: de 15-jarige Mark Vincent in Australia’s Got Talent 2009 en Branden James in America’s Got Talent 2013:

Ook ‘O mio babbino caro’ kwam weer voorbij in America’s Got Talent dit jaar: Travis Pratt gaf de aria uit Gianni Schicchi met ongewone mannelijke sopraanstem gestalte.

In dezelfde show oogstten drie jonge zangers, die elkaar nog maar net ontmoet hadden, veel bewondering met een vertolking van ‘Pie Jesu’. Je krijgt niet het idee dat ze enig benul hebben van wat ze zingen, maar de stemmen zijn krachtig.

In Greece Got Talent 2012 baarde de 14-jarige (!) Giorgios Ioannou opzien met het lied ‘Mamma, son tanto felice’.

De grootste ‘operahit’ van de afgelopen seizoen was echter het optreden van de 17-jarige Jonathan Antoine met zijn leeftijdsgenoot Charlotte Jaconelli in Britain’s Got Talent 2012.

Nieuwsgierig naar meer operastemmen die de afgelopen seizoenen geroemd werden in talentenshows? Surf rond op YouTube, er valt genoeg te vinden.

Vorig artikel

BBC Proms brengt complete Ring

Volgend artikel

Opera in de media: week 30

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. 19 juli 2013 at 15:08

    Hoewel ik het natuurlijk altijd erg leuk vind wanneer er in zo’n show een klassieke zanger/es komt, ben ik het wel erg met je eens Jordi, dat het échte nivo van die zangers/essen vaak belabberd laag is, en dat men absoluut geen besef heeft van wat het operavak inhoudt.

    Voor een échte carrière in de opera heb je heel wat meer bagage nodig dan dat je 1 aria wel aardig kunt zingen. Vele vakstudenten studeren zich rot en houden nooit op zich te bekwamen en hebben nog steeds geen ‘carrière’…

    De bekendheid die de zangers/essen krijgen door zo’n programma kan wel helpen bij een platen carrière of losse concerten, maar ook dan zal het moeten zijn voor ‘entertainment’ publiek, het opera publiek gaat daar meestal (terecht) niet heen…, en zal het dus ook blijven bij het zingen van ‘bekende operanummers’ ipv. je écht verdiepen in een rol en die kunnen vertolken.

  2. kersten
    19 juli 2013 at 21:04

    Dergelijke Got Talent-shows zijn normaal niet aan mij besteed maar
    ik vond deze komkommertijdYouTube-inhaalslag best aardig. En wat zòù
    ik als tiener met zulk materiaal daar maar wàt graag gestaan hebben!

  3. kersten
    20 juli 2013 at 08:25

    Verder: van dergelijke evenementen zal ongetwijfeld een wervende werking voor het fenomeen opera uitgaan. Mijn operaliefde is tenslotte ook ooit via de radio ontvlamd door aria`s als La donna è mobile en Il mio tesoro intanto.