AchtergrondBuitenlandFeatured

Bioscoopprogramma Royal Opera dijt uit

In 2014/2015 zal het Royal Opera House voor het eerst meer publiek trekken in bioscopen dan in zijn eigen huis in de Bowstreet. Dat zei directeur Alex Beard maandag bij de presentatie van het nieuwe bioscoopseizoen van het Londense operahuis, dat zeven opera’s en vier balletten telt. Lees verder voor een overzicht van het programma en diverse reacties.

Muzikaal directeur Antonio Pappano en operadirecteur Kasper Holten (foto: Johan Persson / www.perssonphotography.com).
Muzikaal directeur Antonio Pappano en operadirecteur Kasper Holten (foto: Johan Persson / www.perssonphotography.com).

De factsheet die de persafdeling van het Royal Opera House (ROH) bij de seizoenspresentatie op maandag laat rondgaan zegt genoeg: de bioscoopactiviteiten van het Londense huis staan niet langer in de schaduw van de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera, die het concept van ‘opera in de bioscoop’ uitvond.

Het ROH vertoont zijn producties inmiddels in bioscopen in meer dan 40 landen en meer dan 1.500 steden. In Nederland hebben bijna 30 bioscopen ‘ROH Live Cinema’ op hun programma staan.

Het huidige seizoen telt meer dan 15.000 ‘screenings’ wereldwijd en van de laatste 5 vertoningen stonden er 4 op nummer één in de ‘UK Box office’ van die avond. Met Giselle zette het ROH in januari het record voor succesvolste screening in Groot-Brittannië (57.000 bezoekers) en met De Notenkraker in december 2013 trok het huis wereldwijd meer dan 129.000 mensen.

De statistieken liggen nog iets onder die van de Met, maar duidelijk is dat het ROH zijn eigen plek veroverd heeft in de cinemabranche én bij het bioscoopbezoekend opera- en balletpubliek. Alex Beard, die sinds een halfjaar de functie van Chief Executive van het ROH uitoefent, is er zelf van onder de indruk. “Het is werkelijk buitengewoon hoe groot het bereik van ons huis geworden is.”

Volgens Beard zijn de bioscoopvertoningen “een geweldig platform om de interesse in en het bezoek aan opera en ballet te laten groeien”. En zijn muzikaal directeur, Antonio Pappano, noemt de screenings “een arm” die zich over heel de wereld uitstrekt, tot in het stadje in Connecticut waar zijn moeder woont toe. “Dat is geweldig. Een wonder.”

De drie van Pappano

Antonio Pappano leidt zelf drie bioscoopproducties in het nieuwe seizoen: I Due Foscari van Verdi, Andrea Chénier van Giordano en Guillaume Tell van Rossini.

Plácido Domingo als Francesco Foscari (foto: Herwig Prammer / Theater an der Wien).
Plácido Domingo als Francesco Foscari (foto: Herwig Prammer / Theater an der Wien).

In I Due Foscari zal Pappano onder anderen Plácido Domingo dirigeren, die vader Francesco Foscari zal vertolken. Pappano heeft veel bewondering voor Domingo’s serie vertolkingen van baritonrollen in de afgelopen seizoenen. “Hij zong altijd de romantische helden. Nu is hij opeens de vader, de slechterik, enz. Karakters die hij voorheen niet zong. Dat heeft nog meer diepte in zijn werk aangebracht.”

Ook naar het optreden van Maria Agresta als Lucrezia, de schoondochter van vader Foscari, kijkt de maestro uit. “We hebben hier in Londen niet veel Italiaanse artiesten. Te weinig, eigenlijk. Zij is een geweldige lyrische zangeres. Ik ben heel blij dat ze komt.”

Het besluit om Andrea Chénier te brengen hing volgens Pappano volledig af van het vinden van een goede tenor. “Dat werk moet je laten liggen als je de tenor niet hebt. Wie de dirigent, de regisseur en de andere solisten ook zijn, als je de tenor niet hebt, maakt het niet uit.”

Met Jonas Kaufmann vond Pappano een tenor die de job volgens hem kan klaren. Kaufmann staat naast onder anderen de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek als Maddalena de Coigny.

De programmering van Guillaume Tell was min of meer een belofte die Pappano aan operadirecteur Kasper Holten had gedaan nadat hij enkele jaren geleden in Rome een volledige opname maakte van Rossini’s opera. Met deels dezelfde solisten als bij de opname wordt het werk nu geënsceneerd opgevoerd.

“Dit wordt komend seizoen waarschijnlijk de grootste uitdaging voor ons als huis”, zegt Pappano. “Het is een heel moeilijk werk. Alleen al de vraag wat je wel uitvoert en wat niet. Doe je alles, inclusief de minder interessante passages? Of snijd je veel weg?”

Pappano ziet uit naar zijn hereniging met artiesten van de opname, zoals Gerald Finley (“een sleutelspeler bij dit huis”) en tenor John Osborn (“hij vliegt echt door deze muziek).

Het volledige programma

Naast de drie door Pappano geleide producties brengt het ROH ook L’elisir d’amore, Der fliegende Holländer, Rise and Fall of the City of Mahagonny en La bohème in de bioscoop, naast de ballettitels Manon, Alice’s Adventures in Wonderland, Swan Lake en La Fille Mal Gardée.

Joseph Calleja in Copley's Bohème (foto: Bill Cooper / Royal Opera House).
Joseph Calleja in Copley’s Bohème (foto: Bill Cooper / Royal Opera House).

De productie van La bohème is bij voorbaat al bijzonder: het wordt de allerlaatste keer dat John Copley’s beroemde en zeer geliefde enscenering uit 1974 wordt opgevoerd. In 2017 maakt Richard Jones een nieuwe Bohème. “Dat wordt waarschijnlijk mijn einde hier”, grapt operadirecteur Kasper Holten, refererend aan de bijna heilige status die Copley’s productie in Londen heeft. “Maar we zullen Copley’s enscenering nog even in een hoekje bewaren, in afwachting van de nieuwe productie.”

Holten denkt dat het bioscoopseizoen een goede representatie is van het volledige ROH-seizoen. “Wat ons onderscheidt, is de breedte van onze programmering. Dat komt ook terug in het programma voor de bioscopen. Natuurlijk komen grote sterren als Netrebko, Kaufmann en Domingo voorbij, maar we brengen ook minder bekend werk als Mahagonny.”

Hieronder het volledige overzicht van de opera’s die het Royal Opera House in 2014/2015 in de bioscoop brengt:

I Due Foscari (Verdi)
27 oktober 2014
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Thaddeus Strassberger
Solisten: Plácido Domingo, Maria Agresta, Francesco Meli, e.a.

L’elisir d’amore (Donizetti)
26 november 2014
Dirigent: Daniele Rustoni
Regisseur: Laurent Pelly
Solisten: Vittorio Grigolo, Lucy Crowe, Bryn Terfel, e.a.

Andrea Chénier (Giordano)
29 januari 2015
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: David McVicar
Solisten: Jonas Kaufmann, Eva-Maria Westbroek, Željko Lučić, e.a.

Der fliegende Holländer (Wagner)
24 februari 2014
Dirigent: Andris Nelsons
Regisseur: Tim Albery
Solisten: Bryn Terfel, Adrianne Pieczonka, Peter Rose, e.a.

Rise and Fall of the City of Mahagonny (Weill)
1 april 2015
Dirigent: Mark Wigglesworth
Regisseur: John Fulljames
Solisten: Anne Sofie von Otter, Willard W. White, Christine Rice, Kurt Streit, e.a.

La bohème (Puccini)
10 juni 2015
Dirigent: Dan Ettinger
Regisseur: John Copley
Solisten: Anna Netrebko, Joseph Calleja, Lucas Meachem, Jennifer Rowley, e.a.

Guillaume Tell (Rossini)
5 juli 2015
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: Gerald Finley, John Osborn, Malin Byström, Sofia Fomina, e.a.

Hieronder de trailer van het nieuwe bioscoopseizoen van het Royal Opera House:

Zie voor meer informatie de website van het Royal Opera House.

Vorig artikel

Lauwe Aida in Luikse opera

Volgend artikel

ROH kiest voor uitersten in 2014/2015

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.