AchtergrondFeatured

Operadagen Rotterdam: aan de slag voor ’16

Binnen en buiten theaters, op straat, in een warenhuis en onder de Brienenoordbrug: Rotterdam kon de afgelopen tien dagen niet om opera en muziektheater heen. Zondagavond werd de tiende editie van Operadagen Rotterdam afgesloten. Met 16.000 bezoekers bleek de belangstelling weer groter dan vorig jaar.

Operadagen Rotterdam 2015 poster“Het festival maakt graag gebruik van de bijzondere locaties die er in de stad te vinden zijn, en dat zal in 2016 nog meer het geval zijn, wanneer Rotterdam 75 jaar naoorlogse wederopbouw viert”, zei festivaldirecteur Guy Coolen tijdens het slotprogramma in de Rotterdamse Schouwburg.

Coolen keek alvast vooruit naar de elfde editie van zijn festival. Daarin zal ook het vijftigjarig bestaan van De Doelen, dat komend seizoen gevierd wordt, een rol spelen.

Alleen het weer zat tegen tijdens een deel van de afgelopen festivaldagen. Het rooftopconcert op de Bijenkorf moest naar binnen worden verplaatst en de meezingmiddag op de Koeweide in Crooswijk werd afgeblazen vanwege de regen. Verder waren er vooral tevreden publieksreacties, milde tot enthousiaste recensies en uitgebreide verslagen en impressies van het eigen bloggersteam.

Spraakmakende hoogtepunten van de festivalprogrammering waren een bewerking van de opera Semele van Händel in LasPalmas II, een voor de moed van de jonge uitvoerders geprezen Amadigi Remixed, ook van Händel, en een klassiek Schubert-recital door Henk Neven.

De uitvoering van death speaks van David Lang werd zeer geprezen en Private View van Annelies Van Parys kreeg, vooral vanwege de regie, een gemengde reactie. En aan het eind van het festival was er dan nog het Mahler-concert in de Doelen.

Daarmee bestreken de recensies van Place de l’Opera nog maar een klein deel van de complete programmering van Operadagen. Naast de uitvoeringen, de bezoeken van buitenlandse festivalprogrammeurs en andere parallelle activiteiten speelde het werk met jonge talenten een grote rol. Zo verzorgden de Nieuwe Stemmen, tien jonge zangers uit binnen- en buitenland, onder meer een aantal huisconcerten.

Alexandra Untiedt bij haar uitvoering van de cyclus Harawi (foto: Place de l'Opera).
Alexandra Untiedt bij haar uitvoering van de cyclus Harawi (foto: Place de l’Opera).

Eén van hen was de uit Keulen afkomstige Alexandra Untiedt. Zij trad tweemaal met pianiste Mirsa Adami op met de zeer veeleisende cyclus Harawi van Olivier Messiaen. Tijdens de slotavond zong de sopraan met twee collega’s het terzet uit Der Rosenkavalier.

Untiedt kijkt tevreden terug op haar deelname aan de Nieuwe Stemmen. “Het was een mooie ervaring. We hebben met de Nieuwe Stemmen heel veel gezongen. Ik heb genoten van het optreden samen met Sommerhus bij de Bijenkorf en de huisconcerten die we gegeven hebben, waren heel bijzonder. Het publiek zit daar dicht op de uitvoering en de reacties zijn erg direct. Onze coach, Timothy Nelson, is een genie. Zijn begeleiding is precies, maar toch kreeg je de ruimte om vanuit jezelf te werken.”

De slotavond opende met een terugblik op video van de afgelopen tien jaar en eindigde met een slotact van het muziektheaterensemble Club Gewalt. De zangers en zangeressen brachten een medley van dansklassiekers, met onder meer een kort optreden van Claron McFadden in een fragment uit Bohemian Rhapsody van Queen.

De muziek ging naadloos over in stevige hardcore house (overigens een Rotterdamse uitvinding), waarmee de leden van het Rotterdams Opera Koor het podium opdansten en de avond afsloten met ‘Va pensiero’ uit Nabucco.

Het spel met oud en nieuw, klassiek en innovatief en met opera en muziektheater ging letterlijk door tot in de laatste secondes van Operadagen Rotterdam 2015. Volgend jaar is er een nieuwe editie, die begint op 20 mei.

Vorig artikel

Eliahu en Vermillion sieren Mahler

Volgend artikel

Lulu bij DNO: meer Kentridge dan Berg

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Leen Roetman
    1 juni 2015 at 19:54

    De topper van de Operadagen was voor mij Daral Shaga van de Belgische componist Kris Defoort. Helaas niet gerecenseerd door Place de l’Opera. Hartverscheurend vluchtelingendrama! Deze voorstelling dient onder prijzen bedolven te worden!! Circus, muziek en theater. Hoe komt iemand op het idee! En zo mooi en prachtig in elkaar vervlochten. Heeft een enorme indruk op me gemaakt!
    Mijn favorieten waren verder de openingsvoorstelling King Size van Christoph Marthaler en de Operawandeling met drie voorstellingen in mijn eigen wijk (Rotterdam Noord) .
    Ik ga de Operadagen steeds leuker vinden!