AchtergrondFeatured

Peter Bording ontvangt Schaunard Award

Peter Bording heeft op zondag 17 januari na afloop van zijn optreden in Kiss me, Kate bij de Komische Oper Berlin de Schaunard Award 2015 in ontvangst genomen. De Nederlandse bariton won de prijs van Place de l’Opera voor zijn onderscheidende bijdrage aan de wereld van opera en muziektheater in 2015.

Direct na afloop van Kiss me, Kate kreeg Peter Bording in het auditorium van de Komische Oper (en gestoken in zijn Fred Graham-kostuum) de Schaunard Award 2015 overhandigd door Place de l'Opera-hoofdredacteur Jordi Kooiman (© Place de l'Opera).
Direct na afloop van Kiss me, Kate kreeg Peter Bording in het auditorium van de Komische Oper (gestoken in zijn Fred Graham-kostuum) de Schaunard Award 2015 overhandigd door hoofdredacteur Jordi Kooiman. (© Place de l’Opera)

Peter Bording was één van de tien kandidaten die eind december genomineerd werden voor de Schaunard Award. Honderden lezers brachten vervolgens hun stem uit op hun favoriet. Bording kwam met een derde van het aantal stemmen als overtuigende winnaar uit de bus.

Bij het bekend worden van het nieuws op 30 december toonde Bording zich al zeer verrast en dankbaar en dat was bij de uitreiking op zondagavond in Berlijn niet anders. Terwijl hij de prijs overhandigd kreeg van Place de l’Opera-hoofdredacteur Jordi Kooiman, zei hij nooit verwacht te hebben dat hij zou winnen te midden van de grote namen en gezelschappen die eveneens genomineerd waren.

Veelzijdig, glansrijk, inspirerend

Bording was onder meer genomineerd vanwege de veelzijdigheid die hij toont in zijn rollen. Die veelzijdigheid kwam dit weekend mooi uit de verf. Op vrijdag stond hij nog als Rigoletto in het Staatstheater Braunschweig, op zaterdag en zondag zong hij Fred Graham/Petruchio in de musical Kiss me, Kate van Cole Porter. Op het eerste gezicht werelden van verschil, maar “zingen is zingen”, aldus de bariton, en als je zangtechniek op orde is, is zoiets prima te doen. Zijn fraaie optreden bewees zijn gelijk.

Het succes van Bording bij de Komische Oper is exemplarisch voor zijn glansrijke carrière. In Nederland mag hij dan niet al te vaak te bewonderen zijn, in het buitenland rijgt hij de rollen aaneen. “Mooi dat het Nederlandse publiek die successen toch opmerkt en dat heeft laten blijken door in groten getale op Peter te stemmen”, aldus Jordi Kooiman.

Bij zijn nominatie werd ook genoemd dat jonge zangers veel van Bording kunnen leren. Mooi voorbeeld was een jonge zangeres die bij de nazit in de Komische Oper-kantine aanschoof. Ze maakte carrière in de bankenwereld, tot ze Bording in Essen hoorde zingen in Kiss me, Kate. Ze was helemaal verkocht, zag Bording later nog eens in Hannover, kwam in contact met hem en besloot haar carrière om te gooien en zang te gaan studeren. Inmiddels is ze zangeres.

Goed theater

Als zoon van twee gevierde zangers bij de Hoofdstad Operette zitten muziek en theater in Bordings genen. Hij begon zijn carrière begin jaren negentig in het huisensemble van het Staatstheater Braunschweig, onder Brigitte Fassbaender. Later volgden contracten in Darmstadt en Essen, waarna hij als freelancer verderging en in tal van huizen optrad, zowel in Duitsland als ver daarbuiten. Zo zong hij vorig jaar Danilo in Japan en keert hij daar in de toekomst terug voor Sharpless in Madama Butterfly.

“Mijn hart gaat uit naar goed theater, dat is het enige onderscheid dat ik maak”, vertelde Bording in een eerder interview met Place de l’Opera. “Zolang het gebodene ‘schlüssig’ en ‘Bühnenwirksam’ en niet routineus is, ben ik tevreden. En als het me dan ook nog eens raakt of opwindt, dan maakt me dat zelfs erg gelukkig.”

Eind januari en eind februari is Peter Bording terug in Berlijn voor nog vier voorstellingen van Kiss me, Kate bij de Komische Oper. In mei en juni is hij vervolgens te zien als John Proctor in The Crucible bij het Staatstheater Braunschweig. Zie voor meer info zijn persoonlijke website.

Vorig artikel

New York City Opera maakt nieuwe start

Volgend artikel

Ariodante koninklijk onttroond door Jones

De auteur

Redactie

Redactie

6Reacties

  1. Pieter K. de Haan
    24 september 2016 at 21:53

    Olivier Keegel, recenseer voor Opera Gazet als de bliksem de fantastische productie van de Nationale Reisopera van “Ariadne auf Naxos”!

  2. Pieter K. de Haan
    24 september 2016 at 21:54

    Correctie: de Nederlandse Reisopera.

  3. Stefan Caprasse
    26 september 2016 at 09:20

    Misschien is er niet genoeg “moderns” in de enscenering om op te kappen…

  4. Olivier Keegel
    10 oktober 2016 at 12:48

    Pieter K. de Haan: dank voor uw aansporing, maar omdat een persoonlijke vriendin een hoofdrol speelt in deze productie, leek het Opera Gazet en mij beter om deze beker recensiegewijs aan ons voorbij te laten gaan, waarvoor naar ik hoop uw begrip.

  5. Pieter K. de Haan
    10 oktober 2016 at 13:20

    Ja, daar kan ik wel in komen. Jammer alleen, dat dan niet één van de andere medewerkers van Opera Gazet kon inspringen. Het zou, neem ik aan, goede reclame zijn geweest voor de Nederlandse Reisopera en zou zomaar wat Belgische bezoekers hebben kunnen trekken.