Cité de l’Opera: Peter, Samir en de AEX
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 28.
RIP Sir Peter
Sir Peter Maxwell Davies overleed gisteren en dat leverde een golf aan condoleances en herinneringen op. In de New York Times vatte Margalit Fox de persoon van Davies samen als “an anti-establishment anti-monarchist avant-gardist enfant terrible”.
Peter Maxwell Davies, Contrarian British Composer, Dies at 81 https://t.co/MuM8trZ6nB
— New York Times Music (@nytimesmusic) March 14, 2016
Matthäus for the millions
Dirigent Reinbert de Leeuw sprak in De Wereld Draait Door over de Matthäus-Passion van Bach. Holland Baroque en het Nederlands Kamerkoor traden op en ruim 1,4 miljoen kijkers zagen en hoorden dat.
Sind Blitze, Sind Donner! Reinbert de Leeuw over zijn visie op de #Matthäus Passion -> https://t.co/y6IS9CwUVp #DWDD pic.twitter.com/ytORahs5JH
— DeWereldDraaitDoor (@dwdd) March 14, 2016
Samir Pirgu, echte en opera-Albanees
Saimir Pirgu is één van de ‘rising opera stars’ uit Albanië. Komend seizoen komt hij in Amsterdam als de Duca in Rigoletto laten horen hoe ver hij vocaal en artistiek inmiddels is. Dat hij zo mooi zingt, komt door de Albanese ‘Iso-Polyphonie’. Dat en meer over de ‘Albanese golf’ is te lezen in een artikel van Manuel Brug.
Albanische Musiker erobern die europäischen Opernhäuser. Warum kommen aus dem Land so viele gute Sänger https://t.co/aPWJXFaJwI @saimirpirgu
— ARTEFAKT Kultur (@artefakt_berlin) March 14, 2016
Kristine, Roberto en Karel Mark in New York
In de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera krijgen de bioscoopbezoekers dit kwartaal een flinke schep Puccini voorgezet. Na Turandot en Manon Lescaut staat voor 2 april Madama Butterfly op de planning. Daar wordt nu aan gewerkt in New York. En af en toe hebben ze pauze.
With @roberto_alagna and our conductor Karel Mark Chichon at @metopera cafeteria. Rehearsing Madama Butterfly… pic.twitter.com/m1qHvRSvWu
— Kristine Opolais (@KristineOpolais) March 15, 2016
De mannelijke hoofdrol in Madama Butterfly wordt gezongen door Roberto Alagna. Hij werd afgelopen maandag geïnterviewd in New York en deed een voor collega-tenoren vast herkenbare uitspraak.
Alagna on the tenor instrument: "Everything is difficult for a tenor. You never rest because the tenor is not a natural sound."
— OPERA NEWS (@OPERANEWS) March 14, 2016
Operahuizen in soorten
De Amerikaanse mezzosopraan Jennifer Rivera geeft in een bijdrage voor The Huffington Post een overzicht van de verschillende vormen en rekenmodellen voor operahuizen anno 2016. Haar conclusie: de macht van opera bestaat uit de combinatie van veel verschillende theaterelementen met pure, onversterkte zang. Met vernieuwing, een verantwoord-risicovolle programmering en creatief leiderschap kan de kunstvorm voor een nieuwe generatie van betekenis blijven.
Just a shout out to every opera company on this list, but *especially* my hometown company @TheAtlantaOpera! 😄https://t.co/IkAsJGDnaD
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) March 11, 2016
Washington doet de Ring
Kijk, zo moet opera eruitzien. Zelfs achter de schermen van de Washington National Opera, waar ze de complete Ring des Nibelungen brengen. Zangeres Leah Crocetto paste even wat hoofddeksels met haar pianist Mark Markham. Dat ze zo angstaanjagend kijkt, komt door de speer van Wotan, die haar – in elk geval tijdens het maken van de foto – onschendbaar maakte.
.@LeahCrocetto and Mark Markham took a second to pose in the #RingDC helmets before Leah's recital. 51 days! pic.twitter.com/vdujXSAoWk
— WashingtonNatlOpera (@dcopera) March 11, 2016
Aan de gekte die enkele weken voor de première van de Ring in Washington op gang komt, ontkomt niemand. Zelfs Phillip Glass niet.
Philip Glass, composer of WNO's production of #AppomattoxDC, shows his support for the #RingDC. 59 days to go! pic.twitter.com/2yeVKFMV2T
— WashingtonNatlOpera (@dcopera) March 3, 2016
Bigger and better?
Wij hebben Frommermann. In de Verenigde Staten is alles groter.
Thanks to @rufuswainwright & @Whiffenpoofs for great entertainment at today's luncheon in honor of @JustinTrudeau. pic.twitter.com/mz3YZzUPOX
— John Kerry (@JohnKerry) March 11, 2016
Renée is onderweg
Binnenkort treedt sopraan Renée Fleming op in het Amsterdamse Concertgebouw. Op haar wereldtour met een liedrecital werkt ze samen met verschillende pianisten. In Carnegie Hall was het Olga Kern, in Amsterdam zit Hartmut Höll achter de vleugel.
Happiness is when @reneesmusings & @kernolga1 are in the same room performing #Rachmaninoff @carnegiehall! pic.twitter.com/F4c6BWiyxM
— SIMONA D (@SIMONADMUSIC) March 11, 2016
Flitsende opera
Bij een tv-optreden van klassieke zangers is de sfeer nog weleens eerbiedig en plechtig. Zo niet bij dit gedenkwaardige fragment uit Podium Witteman met Lilian Farahani en Michael Wilmering.
Operazangers @lilianfarahani en Michael Wilmering in de studio over Il Matrimonio Segreto. En dan gebeurt dit https://t.co/8eHLi0XvbL
— Podium Witteman (@PodiumWitteman) March 9, 2016
Les Maîtres Chanteurs de Nuremberg
Wagners Meistersinger komen uit Nürnberg en dat bracht de Opéra in Parijs op de gedachte de relatie die de componist had met de stad in Zuid-Duitsland – waar hij zijn opera voor het eerst wilde opvoeren – te onderzoeken.
#VendrediLecture
"Richard Wagner à Nuremberg" : https://t.co/qLX8rK28rS pic.twitter.com/Nu1eFIOzNs— Opéra de Paris (@operadeparis) March 11, 2016
Lied in Leeds
Naar aanleiding van het festival Leeds Lieder sprak Gramophone met pianist Joseph Middleton en zanger Roderick Williams. Op het festival, dat van 1 t/m 3 april wordt gehouden, treden onder anderen Mark Padmore (zingend) en Elly Ameling (sprekend) op.
Podcast: Talking song with a pianist and a singer. @LeedsLieder https://t.co/wplzZwhTja pic.twitter.com/yxQV3aTxYT
— Gramophone (@GramophoneMag) March 10, 2016
Bijgeloof in het theater
De in Ierland geboren mezzosopraan Naomi O’Connell zingt dit seizoen onder meer bij de Welsh National Opera. Ze heeft twee rollen: Cherubino in Mozarts Le nozze di Figaro en Serafin in de wereldpremière van Elena Langers Figaro Gets A Divorce, onder regie van David Pountney. Voor de Daily Post ging ze na welke bijgelovigheden er waren bij haar collega’s.
A post I wrote about theatre superstitions.
Marriage #7 tonight @VenueCymru in Llandudno!@WNOtweet #FigaroForever
https://t.co/dY8L8DF05U— Naomi Louisa O'Connell (@NaomiLOConnell) March 9, 2016
Opera in de wereld van het geld
Het vooroordeel dat opera een linkse hobby is, werd maandagochtend met één gongslag voorgoed uit de wereld geholpen. In de tweet hieronder een foto, maar op YouTube is er ook bewegend beeld.
This morning @Opera_Forward officially opened the Dutch stock market! #OFF16 #AEX @aexnl pic.twitter.com/iLMfwlJKiy
— De Nationale Opera (@DutchNatOpera) March 14, 2016