AchtergrondFeatured

Eva Kroon slaat mijlpaaltjes bij DNO

Eerder was ze al ‘Une voix de femme en coulisse’ in Dialogues des Carmélites. Deze maand maakte ze met de rol van ‘Un Musico’ in Manon Lescaut haar tweede entree bij De Nationale Opera in Amsterdam. Mezzosopraan Eva Kroon ziet het als mijlpalen op een weg naar meer. “Van hieruit wil ik doorgroeien.”

Eva Kroon behaalde haar bachelor zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en volgde haar master aan de Dutch National Opera Academy. De afgelopen jaren was ze onder meer te zien bij The Fat Lady Operagroep, Opera Trionfo en De Nationale Opera. (© Kristie Gloudemans)
Eva Kroon behaalde haar bachelor zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en volgde haar master aan de Dutch National Opera Academy. De afgelopen jaren was ze onder meer te zien bij The Fat Lady Operagroep, Opera Trionfo en De Nationale Opera. (© Kristie Gloudemans)

De première van Manon Lescaut was voor jou persoonlijk een succes; je werd na afloop extra luid toegejuicht. Krijg je zoiets mee of gaat het door alle spanning en adrenaline langs je heen?
“Ik heb het zeker gehoord. En het doet wat met je. Je hebt hard gewerkt en dan is zo’n reactie een bevestiging dat je iets hebt overgebracht. Ik stond dus wel te glunderen. Ik was heel blij dat het zo ontvangen werd.”

Hoe is het om bij De Nationale Opera (DNO) op het toneel te staan?
“Het geeft een overweldigend gevoel. Met je hoofd in de wolken. DNO is toch het meest ultieme podium in Nederland voor mensen die met zang bezig zijn. Het is een plek waar je van droomt.”

Veel jonge zangers zien een kleine rol bij DNO als een belangrijke leerervaring. Hoe heb jij dat beleefd?
“Ik heb ervoor gekozen om bij bijna alle repetities aanwezig te zijn. Er loopt bij DNO voor en achter het toneel zo veel talent rond, ik wilde kijken hoe zij te werk gaan. Watch and learn. Zoiets is voor jonge zangers en hun ontwikkeling een onbetaalbare ervaring. Je ziet bovendien heel mooi en gedetailleerd hoe de voorstelling langzaam vorm krijgt.”

Heb je veel geleerd van hoofdrolzangers en landgenoten Eva-Maria Westbroek en Thomas Oliemans?
“Ja. Je leert hoe zij een karakter en een rol aanpakken. In de regierepetities kon ik zien hoe ze grenzen opzoeken, ook naar elkaar en naar het artistieke team. Daarnaast heb ik ook veel met hen gespard, over hoe zij bepaalde dingen aanpakken.”

Staan ze daarvoor open?
“Ja, in deze productie zijn er geen diva’s en divo’s! Alle zangers zijn ontzettende professionals, heel toegankelijk en collegiaal.”

Kun je jouw rol, ‘Un Musico’, beschrijven?
“Ik maak deel uit van een muziekgroepje dat in de tweede akte een liedje, de madrigaal ‘Sulla vetta tu del monte’, voor Manon zingt, op een moment dat ze erg verveeld is. Puccini schreef de muziek eerder als het Agnus Dei in zijn Messa a quattro voci. In Manon Lescaut geeft hij er commentaar op. De melodie is erg mooi.

In deze productie gaan we gekleed als nonnen, een idee geïnspireerd op Fellini. Het is bedoeld als knipoog in het stuk. Manon moest in eerste instantie het klooster in. Nu komen een paar nonnen haar onderhouden, maar ze vindt het allemaal maar saai.”

Eva Kroon (de voorste van de groep) als 'Un Musico' in Manon Lescaut bij De Nationale Opera. (© Bernd Uhlig)
Eva Kroon (de voorste van de groep) als ‘Un Musico’ in Manon Lescaut bij De Nationale Opera. (© Bernd Uhlig)

Je draagt een enorme nonnenkap. Lastig?
“Je moet het echt dragen. Je voelt in je lijf dat je iets op je hoofd hebt. Je moet de kap zo positioneren dat je niet verkrampt, dat de kap als het ware onderdeel van jezelf wordt en met je meebeweegt. Ik vind het geen belemmering.”

Heb je veel tijd nodig om je klaar te maken voor een voorstelling?
“Ik ben een halfuur bezig met kap, grime en kostuum. Maar ik begin daar tijdig mee. Ik wil niet een minuut voor mijn optreden klaar zijn, dan heb ik geen tijd om de kap goed te positioneren en één te worden met mijn kostuum. Ik kom daarna ook altijd even backstage, om de sfeer in de zaal te voelen.

Voorafgaand aan de kap en grime doe ik een halfuurtje yogaoefeningen in mijn kleedkamer. Dat is een moment van rust voor me. Zenuwen horen erbij, daar moet je volgens mij niet tegen vechten. Je moet het door je lijf laten gaan, zodat je op het moment dat je het toneel op moet niet op een onrustig hoge piek zit.”

De regie van Andrea Breth leverde, onder meer op Place de l’Opera, veel discussie op. Heb je er zelf een mening over?
“Zeker. Maar ik zit er zelf helemaal in, dus voor mij is het heel duidelijk wat er allemaal gebeurt. De regie gaat uit van de gelaagdheid in het verhaal. De kijker wordt voortdurend op het puntje van zijn stoel gezet en moet zich afvragen: wat gebeurt er, wat is dit? Je verzamelt als het ware allerlei elementen in je hoofd en aan het einde valt alles samen.”

Later dit jaar zing je de ‘Stimme aus der Höhe’ in Parsifal en ook bij kleinere activiteiten van DNO ben je regelmatig te zien. Is dat onderdeel van een groter contract in Amsterdam?
“Nee, ik word per project gevraagd. Ik denk dat ik telkens nieuwe kansen krijg omdat ik heb laten zien dat ik er elke keer weer met veel enthousiasme en drive instap. Dat geeft vertrouwen. Maar ik heb voor Manon Lescaut en Parsifal gewoon auditie moeten doen.”

Hoe ziet de toekomst er na Parsifal uit?
“Dat weet ik nog niet. Ik ben me pas twee, drie jaar geleden weer gaan presenteren in het wereldje. Daarvoor heb ik drie jaar lang aan mijn vocale, mentale en fysieke ontwikkeling gewerkt bij Abbie Furmansky in Berlijn. Op het moment van mijn afstuderen was mijn stem nog niet solide genoeg. Maar als je in het internationale veld wilt meedoen, moet je heel stevig in je techniek en ook in je authenticiteit staan. Je moet weten wie je bent als zangeres. Daar heb ik aan gewerkt.”

Wie is de zangeres Eva Kroon?
“Dat is heel moeilijk om zo even te beantwoorden; daarvoor moeten we maar een keer een fles wijn opentrekken. Ik denk dat je stem en je identiteit dicht tegen elkaar aan liggen. Als mens weet je bij je geboorte niet direct wat je identiteit is, maar die identiteit is er al wel. Zo is het volgens mij ook met je stem. Die maak je niet, die heb je; maar je moet haar wel de ruimte geven om haar te laten zijn wie ze is. Dat is een interessante ontwikkeling, die hand in hand gaat met je persoonlijke ontwikkeling.”

Je bent je sinds kort dus weer gaan presenteren in de zangwereld, met je optredens bij DNO als vliegende start. Op naar de top?
“Ik ben iemand die vooral in het moment zelf leeft en daar alles wil geven. De stappen die ik nu kan zetten, wil ik zo goed mogelijk uitvoeren. Maar ik zie mijn optredens bij DNO wel als een mijlpaal. En van daaruit wil ik doorgroeien naar grotere rollen en internationale optredens. Ik ben van plan veel te auditeren in binnen- en buitenland. Maar ik wil me niks inbeelden. Het gaat stap voor stap.”

Eva Kroon is nog tot en met 31 oktober te zien in Manon Lescaut bij De Nationale Opera. Zie voor meer informatie over haar optredens haar persoonlijke website.

Vorig artikel

Vijftigste sterfdag van Wieland Wagner

Volgend artikel

Anna Lucia Richter zingt Liederkreis

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. 17 oktober 2016 at 21:58

    Eva Kroon heeft zo’n zeldzame stem die zowel prachtig andere stemmen draagt als
    loskomend in de solo’s en duetten etc. naar het hart en de gevoelsvelden door klinkt. En het blijft maar groeien..!
    Denk dat menige collega nu al graag met haar zal willen samenwerken. Zij voegt iets toe dat de muzikale ervaring bij de luisteraar werkelijk verdiept.

  2. Dirk van der Wulp
    24 oktober 2016 at 16:03

    Eva Kroon moet heel snel grotere rollen krijgen, bij voorkeur in Nederland. Haar ‘Un Musico’ in Puccini’s Manon Lescaut zaterdag jl. was om door een ringetje te halen, zo mooi. Eerlijk gezegd maakte haar stem op mij een grotere indruk dan die van Eva-Maria Westbroek, die de titelrol zong: puur, onopgesmukt, gedoseerd vibrato, helder.

  3. 24 oktober 2016 at 19:04

    Het wordt tijd dat Eva Kroon met haar mooie stem ons land verlaat om hoofdrollen te gaan zingen in bv. Duitsland. (makkelijker gezegd dan gedaan, maar ze moet in ieder geval gaan auditeren bij de agenten om zo hopelijk te mogen voorzingen bij de operahuizen aldaar).

    Als ze dat niet doet zal zij bij DNO altijd de minirolletjes blijven zingen, en dat zou heel jammer zijn.