Kremer zingt eerste Wagner in Monte-Carlo
Sopraan Annemarie Kremer zingt deze week Elisabeth in Tannhäuser bij de Opéra de Monte-Carlo. Het is een driedubbel debuut: haar eerste Elisabeth, haar eerste Wagner-rol en haar eerste optreden in Monaco. Vanuit de zonnige stadstaat vertelt ze over haar ervaringen. “Elisabeth blijkt goed binnen mijn stemvak te passen; dat is een fijne ontdekking.”
Recensent Christian Colombeau van Arts-Spectacles zat zondag 19 februari in de Salle Garnier (inderdaad, net als het Palais Garnier in Parijs ontworpen door Charles Garnier) en zag hoe Annemarie Kremer haar eerste Elisabeth zong. Hij was onder de indruk. “Une artiste inspirée, pulpeuse, au timbre chaud, rond, sensuel, lumineux.”
Het is een paar dagen later en Annemarie Kremer vertelt dat de productie van Jean-Louis Grinda, directeur van het operahuis in Monaco, goed aangekomen is. De recensies zijn grotendeels lovend en het publiek is enthousiast.
Het is je eerste Wagner. Waarom nu deze stap?
“Ik stel het al een tijdje uit. Wagner-rollen werden me al eerder aangeboden, waaronder Senta, maar tot nu toe had ik het afgehouden. Ik was bang dat het stigmatiserend zou werken. Dat ik alleen nog daarvoor gevraagd zou worden, terwijl ik ook nog graag het Italiaanse vak zing.
Daarnaast was het niet liefde op het eerste gezicht tussen Wagner en mij. Ik heb zijn muziek moeten leren liefhebben. Maar het is gegroeid en ik zou nu graag meer rollen van hem willen zingen. Bijvoorbeeld Elsa, Senta of Eva. En Isolde is me ook al aangeboden. Daar zit ik over na te denken.”
Wat is je meegevallen of juist tegenvallen bij deze eerste Wagner-ervaring?
“Ik heb Wagner natuurlijk al vaak in concerten gezongen. Ook ‘Dich, teure Halle’ uit Tannhäuser en bijvoorbeeld Isoldes ‘Liebestod’. Ik ken dus het gevoel van helemaal opgenomen worden in het orkest en iedere woord zo uitspreken en iedere noot zo ondersteunen dat je boven het orkest uitkomt. Maar dat gevoel hoort niet specifiek bij Wagner. Madama Butterfly heeft ook een heftige orkestratie.
Wat ik nu wel ontdekt heb, is dat ik te zwaar naar Wagner gekeken heb. Ik dacht dat het misschien te veel zou zijn, maar Elisabeth ligt makkelijk binnen mijn stemvak. Daarin word ik bevestigd door anderen. Dat is een fijne ontdekking.”
Jullie voeren Tannhäuser uit in de Parijse versie uit 1861. In het Frans dus. Hoe is dat?
“Het is heel erg anders. De Duitse tekst is heel direct en plastisch. Het Frans is poëtischer, ook wat afstandelijker. Ik mis het directe van Wagner wel een beetje, maar het Frans maakt het heel lyrisch. Je hoort ook andere dingen. Zo denk ik dat Wagner beïnvloed werd door Gounod – zoiets hoor je ineens. Onze dirigente, Nathalie Stutzmann, onderstreept dat lyrische, dat lichtere ook zeer.”
Hoe is het om met Nathalie Stutzmann, zelf een bekend zangeres, samen te werken?
“Ze is heel erg muzikaal. In elke porie van haar wezen zit muzikaliteit. Omdat we allebei zanger zijn, snappen we elkaar goed. Tegelijkertijd is het haar eerste grote opera, dus ze is tijdens de voorstellingen veel bezig met wat er in het orkest gebeurt. Het is heel interessant om met haar te werken.”
Op het toneel werk je samen met de bekende tenor José Cura, die Tannhäuser zingt. Hoe is dat?
“Ik zie het als een grote eer. Het is onze eerste samenwerking en het is erg inspirerend. We vinden elkaar in het feit dat we veel waarde hechten aan acteren. Voor hem is het ook zijn eerste Wagner. Hij wil niet in het Duits zingen, omdat hij die taal niet machtig is, dus dit was een mooie kans voor hem om toch een keer een Wagner te doen.
Natuurlijk is hij de grote ster, samen met Stutzmann. Veel gaat dus over hem. Dat is iets wat hij gewoon aanneemt. Tegelijk is hij een simpele, sympathieke collega. Hij staat niet alleen voor zichzelf op het toneel.”
Voordat je naar Monaco kwam voor Tannhäuser zong je Heliane in Korngolds opera Das Wunder der Heliane bij de Volksoper Wien. Ook een nieuwe rol.
“Ja, en een fantastische rol! Het is zo spannend, die muziek. Ik ben er helemaal verliefd op geworden. Als je vraagt naar hun favoriete rol zeggen ze vaak: dat is de rol waar ik nu mee bezig ben. Maar voor mij staat Heliane nu echt op nummer één. Het is een heel erg straussiaanse partij, met een hoge tessituur en lange lijnen. Ik ben er heel enthousiast over. Er komt meer belangstelling voor de opera, dus hopelijk kan ik de rol vaker zingen.”
Tannhäuser is nog op 25 en 28 februari 2017 te zien bij de Opéra de Monte-Carlo. De voorstelling van 28 februari wordt uitgezonden op Culturebox. Er wordt ook een dvd van de productie gemaakt. Zie voor meer informatie de website van de Opéra de Monte-Carlo. Zie ook de persoonlijke website van Annemarie Kremer.
Hieronder zingt Kremer ‘Ich ging zu Ihm’ uit Das Wunder der Heliane van Korngold:
27Reacties
Bij de Volksoper Wien spelen ze tenminste ‘Das Wunder der Heliane”! *zucht*
Er staat een opname van de aria van Heliane op Annemarie Kremer’s website. Kan je toch nog een beetje mee genieten van haar optreden in Wenen Stefan!
Heb ik intussen gedaan. Prachtig gezongen overigens – tot de hoogste noten! Staan nog enkele prachtige stukken op.
Bedankt!
Lijkt me heel bijzonder, de overbekende Tannhausermuziek in het Frans te horen zingen.
Das Wunder der Heliane is volgens mij in Nederland alleen concertant uitgevoerd in 1995. Annemarie Kremer zingt de rol trouwens prachtig. Heel verstandig dat ze haar eerste Wagner rol in een klein operahuis zingt. Ik heb niets meer vernomen van haar mogelijke optreden in de MET.
Wat een gave muziek zeg die Wunder der Heliane!
En prachtig gezongen door Annemarie Kremer.
Ik ben heel nieuwsgierig naar die Elisabeth!
Toi toi en go girl!
Wat een carrière maakt Annemarie Kremer! Van DNO heeft ze nog niets vernomen lees ik in een interview met haar door Basia Jaworski. Haar debuut in de Met laat nog even op zich wachten. https://basiaconfuoco.wordpress.com/2016/06/15/festival-classique-van-stad-naar-kust/
@Leen. Bedankt voor de link. Jammer dat het optreden in La Clemenza di Tito in 2018 aan de Met niet doorgaat wegens de positie en gezondheidstoestand van James Levine. Gisterenavond in de interviews tijdens de pauze van Rusalka kreeg ik van Matthew Polenzani de indruk dat James Levine in zeer goede vorm verkeert. De repetities onder zijn leiding van Idomeneo waarin Polenzani de hoofdrol zingt verliepen tot nu toe voorspoedig.Volgend seizoen staat of beter gezegd zit Levine ook weer op de bok.
Staat er op deze site een interview met Annemarie Kremer onder de titel “Kremer zingt eerste Wagner in Monte”-Carlo” en waar gaat het in de commentaren over? Juist, over “Das Wunder der Heliane” in Wenen. Moet kunnen, zal de heer Caprasse vinden. Even terug naar het onderwerp toch maar, als u mij toestaat. Ik vond een recensie, die niet onverdeeld positief is over de prestatie van “onze”, door DNO zo miskende sopraan: http://www.forumopera.com/tannhauser-monte-carlo-confessions-dun-fumeur-dopium-allemand. Niet, dat dat alles zegt natuurlijk!
Inderdaad niet een echt goede recensie voor Annemarie Kremer.De recensent verwacht een puurheid van stem voor deze rol die alleen Elisabeth Grümmer bezat.Hij heeft gelijk als hij het over het ruime vibrato heeft maar dat vond ik ook van de Elisabeth van Eva Maria Westbroek in de Met productie van deze opera. Net als vaak bij DNO had het decor een ongunstige uitwerking op de projectie van de stemmen.
@Pieter K. de Haan: SORRY dat ik over ‘Das Wunder der Heliane’ begon. Omdat het een prachtig werk is dat mij nauw aan het hart ligt en dat ik tot mijn blijde verbazing IN DIT INTERVIEUW zag dat ZANGERES IN KWESTIE dit werk ergens INTEGRAAL gezongen heeft. Maar als U daar nu persé telkens een punt wil van maken, zal ik in ’t vervolg GOED rekening houden met -ENKEL NOG!- de TITEL van het artikel! 🙁
@Stefan. Ga a.u.b. door met uitweidingen want dat maakt deze site juist zo interessant.
Dank U, jij en de anderen ook, hé!
over uitweidingen gesproken: dhr. van Duppen had het laatst over een uitgave op dvd van Lohengrin door het KCO. Ik weet niet meer bij welk item, dus daarom maar even hier. Camilla Nylund kondigt op haar Facebookpagina aan dat de cd binnenkort op de markt komt.Er komt blijkbaar geen DVD van. Maar de cd is uiteraard al geweldig!
Dank je wel, Paul erg attent van je maar het was Meneer Horsmeier die daar laatst naar vroeg. Meneer Horsmeier leest dit bericht vast ook. Ik ben trouwens ook blij met dit nieuwtje want die concertante Lohengrin o.l.v. Sir Mark Elder was onvergetelijk.Ik ben benieuwd of morgen in de nieuwe seizoensbrochure van Het KCO weer een Wagner opera wordt aangekondigd.We krijgen het morgen druk want ook de eigen programmering van Het Concertgebouw wordt gepubliceerd. Bij de opera’s in de Zaterdag Matinee voor volgend seizoen zitten ook fantastische werken met top solisten.Mauricio was daar vast nog verantwoordelijk voor.
Ja dank mijnheer R.Duppen inderdaad was ik het die daar naar vroeg.Ja mooi als daar een cd van komt ben benieuwd.
Hoor of lees het wel.
Bedankt Paul????voor dit bericht.
Nog maar even over de Elisabeth van Annemarie Kremer dan:
ik las zojuist deze recensie op internet (www.opera-online.com):
L’équipe féminine n’est pas en reste, avec l’Elizabeth radieuse de la soprano néerlandaise Annemarie Kremer qui s’attache à tirer le personnage de sa passivité. La voix sonne toujours facile et homogène, se déployant au-dessus de celles de ses partenaires et des chœurs avec une puissance et une lumière irrésistibles dans l’octuor de la fin du II.
Dat is een zeer goede recensie.Ik ben benieuwd wat de Nice Matin schreef, de belangrijkste krant van de Franse Riviera. Ik ga zoeken.
Les choses s’améliorent au II avec l’arrivée d’Elisabeth chantée par Annemarie Kremer, et dont l’implication vocale et théâtrale est intéressante. Elle est pleine d’entrain lors de son air d’entrée et justement délicate lors de sa prière au III. Malheureusement, le timbre quelque peu métallique, la puissance et l’opulence de la voix viennent quelque peu ternir l’image angélique et pure du personnage.(Bachtrack)
Deze kritiek komt overeen met de eerder genoemde recensie. De kracht van de stem zit de puurheid van het karakter van Elisabeth in de weg.
De Nice Matin recensie kan ik niet zo gauw vinden.
@C. Horsmeier: Die CD-opnname van ‘Lohengrin’ met Camilla Nylund staat nu inderdaad vermeld op PRESTO CLASSICAL bij ‘future releases’. Zou op 7 april (da’s nog een tijdje…) uitkomen.
Op Youtube een filmpje met fragmenten en interviews https://www.youtube.com/watch?v=GhRucP-uSc0
Fijn dat we zo dadelijk via CultureBox kunnen meekijken.
Over de prestaties van Jose Cura lees ik op Die Presse: “Das Ergebnis war sensationell. Der bis dato nur im italienischen und französischen Repertoire aktive Argentinier bewältigte die notorisch kräfteraubende Rolle auf höchstem Niveau: Wo Kollegen glücklich sind, „durchzukommen“, gebietet Cura über die denkbar breitste Ausdruckspalette.”
Aangezien haar naam genoemd werd kan ik het niet laten om deze
zin uit een recensie uit 1996 te plaatsen…. (excuus voor deze zelfverheerlijking…)
Tannhäuser/Wagner – Meininger Tageblatt
“Die Göetjes könnte sich als Elisabeth in die Richtung jener Meiningerin hin bewegen, die dieser Rolle ihr unvergleichlich weiches Timbre aufzwang: Elisabeth Grümmer”.
Dat is een fantastisch compliment en excuses zijn absoluut niet nodig. Ik betreur het des te meer dat ik Wiebke nooit als Elisabeth heb gehoord. Elisabeth Grümmer hoorde ik in de Matinee op de Vrije Zaterdag op 8 februari, 1964. Ze eindigde haar concert met Het Omroeporkest o.l.v. Henk Spruit met Dich teure Halle grüss’ich wieder uit Tannhäuser. Haar ongelofelijk pure stem was ideaal voor Elisabeth. Het door haar gesigneerde programmaboekje koester ik maar geef ik graag cadeau aan Wiebke als aandenken.
Dat is heel lief en prachtig Rudolph! Dank je wel!
Elisabeth was lange tijd mijn paraderol (intussen ben ik natuurlijk niet meer jong en rein…., dus te oud voor deze rol).
Ik zong tussen 1995 en 2005 meer dan 70 voorstellingen van Tannhäuser/Elisabeth in Kassel, Meiningen, Heidelberg en Cottbus.
Laat Annemarie het maar lekker overnemen met haar mooie stem. Iedere stem is uniek en ik weet zeker dat Annemarie de rol fantastisch zingt!
http://www.concertclassic com : “L’Elisabeth d’Annemarie Kremer fait grande impression au second acte, grâce à un instrument ferme sur tout le registre et à un medium charnu, l’interprète sachant se montrer vibrante et touchante, malgré d’affreux costumes.”
Sinds haar life-changing Butterfly bij de Reisopera waarschuw ik voor de laatste maal: handen af van Annemarie Kremer! Anders aarzel ik niet om m’n vrindjes van de sportschool even langs te sturen.
De positieve en iets minder positieve reacties houden elkaar in evenwicht. Ik hoop dat Annemarie Kremer ook de kans krijgt deze rol in Nederland te zingen.
Iets anders. Wiebke hoe krijg je mijn programmaboekje in handen? Sta je in de telefoongids of woon je in het buitenland?
Kopje koffie Rudolph?
Ik woon op Marken maar ben vaak in Amsterdam.
Mijn email is: w.goetjes@telfort.nl