CD-recensiesFeatured

Operahits uit de mond van een fluitist

La Traviata, Die Zauberflöte, Carmen: de fragmenten op de nieuwe cd van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn overbekend. En toch is het album uiterst origineel. Er is geen noot zang te horen; fluitist Emmanuel Pahud neemt alle ‘zang’ voor zijn rekening. Virtuoos en met verve.

Fantasy. A night at the opera, zo heet de nieuwe cd van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO). Het bevat fluitfantasieën op La Traviata, Rigoletto, Der Freischütz, Die Zauberflöte en Carmen, geschreven door musici als Giulio Briccialdi (een virtuoze fluitist uit de negentiende eeuw), de broers Franz en Karl Doppler, Roberto Fobbes en François Borne.

De bekende Frans-Zwitserse fluitist Emmanuel Pahud speelt de stukken, soms met hulp van fluitiste Juliette Hurel, lid van het Rotterdamse orkest. Pahud heeft in de huid van een prima donna willen kruipen en de stukken op die manier willen spelen. Naar mijn idee is hij daar knap in geslaagd.

In eerste instantie had ik wat scepsis, aangezien opera zonder tekst en zonder de uitdrukkingsmogelijkheden van de menselijke stem wellicht de neiging heeft te vervlakken. Maar gaandeweg de cd wist Pahud me te overtuigen dat ook een dwarsfluit kan ‘zingen’.

De fantasie op Der Freischütz van Weber is een goed voorbeeld van de capaciteiten van Pahud. Daarin combineert hij zeer gevoelige melodieën, gefraseerd op een wijze die voor zangers (bijna) niet haalbaar is, met duizelingwekkende virtuositeit.

Die virtuositeit legt hij overigens ook aan de dag in bijvoorbeeld de fantasieën op La Traviata, Rigoletto en Carmen. En hoe razendsnel en lastig de versieringen ook zijn, Pahud weet steevast zijn muzikaliteit te bewaren. Zo klinkt zijn Habanera verleidelijk, juist door de enorme notenbrij die hij om de melodie weeft.

Al met al een origineel en zeer verfrissend jasje voor deze operaklassiekers. Daar komt nog bij dat het orkest prachtig speelt onder leiding van chef Yannick Nézet-Séguin. Het zit vol leven, onder meer door de energieke tempi van de jonge maestro.

Hieronder de trailer:

Vorig artikel

James Levine mist rest van het Met-seizoen

Volgend artikel

Bekende opera-aria’s in de Vondelkerk

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.