Buitenlands nieuwsFeaturedNieuws

Oper Frankfurt presenteert seizoen 2022-2023

Het nieuwe seizoen van Opera Frankfurt staat in het teken van GMD (muzikaal directeur) Sebastian Weigle, die hiermee afscheid neemt na maar liefst vijftien jaar. Weigle heeft met Intendant Bernd Loebe een programma samengesteld met niet minder dan 12 premières en 13 reprises.

Muizikaal directeur Sebastian Weigle © Kirsten Bucher

Natuurlijk is er sprake van een inhaalslag, de voorbije seizoenen zijn grotendeels in het water gevallen.

In zijn introductie besteedt Loebe nadrukkelijk aandacht aan de oorlog in Oekraïne en betrekt daarin de visie van het huis op het contracteren van artiesten:

‘Wir stehen mit allem, was wir sind, für den Frieden und gegen den Krieg und solidarisieren uns mit den Menschen in der Ukraine. Das tragen alle Künstler*innen, Gäste und Mitarbeiter*innen des Hauses mit: In aller Welt geboren, geben sie uns durch ihre friedliche Zusammenarbeit hier in Frankfurt Hoffnung, dass dies eines Tages auf der ganzen Welt gelingen könnte.’

Intendant Bern Loebe, foto© Kirsten Bucher

Oftewel: ‘Wij staan met allen, wat wij zijn, voor de vrede en tegen de oorlog en we zijn solidair met de mensen van Oekraïne. Dat wordt door alle kunstenaars en kunstenaressen, gasten en medewerkers/sters van ons huis onderschreven. Overal in de wereld geboren, geven ze ons door hun vreedzame samenwerking hier in Frankfurt de hoop, dat dit op een goede dag op de hele wereld mogelijk wordt.’

Een nadere toelichting is overbodig.

Premières

De eerste première van het nieuwe seizoen is een nieuwe productie van Die Zauberflöte in een enscenering van Ted Huffmann. Julia Jones heeft de muzikale leiding. 

Hierna volgt Die Meistersinger von Nürnberg in een enscenering van Johannes Erath. Hans Sachs wordt vertolkt door Nicholas Brownlee en Stolzing komt voor rekening van AJ Glückert, beide leden van het ensemble. Magdalena Hinterdobler zag ik ooit als het animeermeisje Dorella in Wagners Das Liebesverbot, in Leipzig. In deze productie vertolkt ze Sachs’s buurmeisje Eva.

Waar ik persoonlijk zeer naar uitkijk is Tsjaikovski’s minder bekende opera Tsjarodejka ofwel Die Zauberin/De Tovenares. Het werk is uit 1887 en komt in zijn oeuvre na Mazeppa en voor Pique Dame. De titelrol (Nastasja) zal gezongen worden door Asmik Grigorian, al vaker te gast in Frankfurt. Haar echtgenoot Vasily Barkhatov regisseert en Valentin Uryupin heeft de muzikale leiding.

Händel is met twee premières vertegenwoordigd: Orlando en Hercules en van Strauss zal Elektra te zien zijn in een enscenering van Claus Guth. 

Na de voorstellingen van Rudi Stephans Die erste Menschen in Amsterdam, zien we dit tot voor kort volstrekt onbekende werk nu ook op het tableau in Frankfurt in een enscenering van Tobias Kratzer, recent verantwoordelijk voor een zeer geslaagde productie van Il trittico in De Munt. Echt iets om naar uit te kijken. 

Opera Frankfurt, foto: Barbara Aumueller

Wereldpremière

Met Blühen van Vito Žuraj biedt Frankfurt een wereldpremière. Het libretto is van Händl Klaus, vrij naar Thomas Manns vertelling Die Betrogene (1952/53). Het is een opdrachtwerk van Oper Frankfurt. Het verhaal gaat over een vrouw die een relatie begint met een man die haar zoon had kunnen zijn en op het moment dat haar emotionele betrokkenheid maximaal lijkt, krijgt ze te horen dat ze ongeneeslijk ziek is. In de handeling speelt de relatie van de vrouw met haar volwassen dochter eveneens een belangrijke rol. 

‘Die Betrogene’ is ook van toepassing op Francesca uit Rimini en haar niet gewenste echtgenoot Malatesta. Francesca da Rimini klinkt operaliefhebbers vooral bekend in de oren als een werk van Zandonai, dat overigens opvallend genoeg een come back schijnt te beleven. Maar in Frankfurt brengt men de versie van Saverio Mercadante. Het werk dateert uit 1830 maar tijdens Mercadantes leven kwam het nooit tot uitvoering. De wereldpremière vond in 2016 plaats in Palazzo Ducale, Martina Franca. Vooral voor diegenen die Zandonai’s versie al eens hebben gezien natuurlijk echt iets om naar uit te kijken. Hans Walther Richter ensceneert in een decor van Johannes Leiacke, dat ongetwijfeld redelijk periodegetrouw zal zijn.

Double Bills

Twee premières hebben de vorm van een double bill. Om te beginnen twee eenakters op een bijbels thema van Benjamin Britten: The prodigal son en The burning fiery furnace. Verder een combinatie van werken van twee Duitse componisten, Kurt Weill en Carl Orff. Weills komische opera Der Zar läßt sich fotografieren uit 1928 wordt gevolgd door Orffs Die Kluge, ‘ ein heiter-ernstes Sinnspiel, in dem
sich Märchen, Volkstheater und bayerische »Kumedi« miteinander verbinden’. Het stamt uit 1943 en is altijd in de schaduw blijven staan van zijn
Carmina Burana

Het opnieuw ingestudeerde ‘wereldlijk’ oratorium Le vin herbé wordt als uitgestelde première gegeven. Dit werk van Frank Martin stond eerder geprogrammeerd maar kon toen op de valreep niet doorgaan. Het staat nu samen met Die erste Menschen geprogrammeerd voor juli 2023. Een lang seizoen derhalve, bijna tien volle maanden.

Seizoen opening

Het seizoen zal op 5 september worden geopend met een liedrecital van Asmik Grigorian. Daarna volgen reprises van Tosca en La Cenerentola en op 2 oktober is dan de eerste seizoen première aan de beurt: Die Zauberflöte.

Verder zijn er hernemingen gepland van Hänsel und Gretel, Tamerlano, Werther, Eugen Ongegin, Der Ferne Klang (Schreker), Don Giovanni, Xerxes, Madama Butterfly en Het sluwe vosje.

Capriccio in de productie van Brigitte Fassbänder met hier Camilla Nyland als de gravin. Foto: Monika Rittershaus

Ook Brigitte Fassbaenders schitterende productie van Strauss’ conversatiestuk Capriccio zal worden hernomen, ditmaal met Maria Bengtsson als Gräfin Madeleine ‘torn between two lovers’. 

Asmik Grigorian wisselt Tsjarodejka af met voorstellingen van Manon Lescaut waarin ze in 2019 al de titelrol zong. Joshua Guerrero, recentelijk Cavaradossi in Tosca bij De Nationale Opera,  is ook weer van de partij als Des Grieux in deze productie van Alex Olé. 

Asmik Grigorian als Manon Lescaut in Frankfurt (© Barbara Aumüller)

 Op de website van Opera Frankfurt staat alle informatie en ook hoe u kaarten kunt bestellen.

Verder lezen en luisteren

Peter Franken was zeer onder de indruk van Asmik Grigorian in als Manon Lescaut

In Berlijn zong Girgorian de aria ‘Sola perduta abbandonta’ uit dezelfde opera tijdens het Gala in 2021 voor het Duitse AIDS fonds.

Peter Franken besprak de Dvd productie van de wereldpremière van Francesca da Rimini van Mercadante

Vorig artikel

Aalto Muziektheater seizoen 2022 – 2023

Volgend artikel

Liedfestival Zeist vliegt verder met nieuwe artistieke vleugels

De auteur

Peter Franken

Peter Franken