Händels Admeto in samoerai-gewaad
Filmregisseur Doris Dörrie hees Händels opera Admeto in 2009 in een samoerai-gewaad tijdens de Internationale Händel-Festspiele Göttingen. Haar idee pakt goed uit. Bovendien is er prachtige zang te horen van onder andere Kirsten Blaise en Tim Mead.
Doris Dörrie is een regisseur uit de filmwereld, die al eens voor een Oscar werd genomineerd en diverse andere prijzen ontving. In 2009 gaf de Internationale Händel-Festspiele Göttingen haar de opdracht een enscenering te maken van Händels opera Admeto.
Aangezien Dörrie graag werkt met thema’s en culturen uit het Verre Oosten, koos ze ervoor Admeto in de samoerai-cultuur te plaatsen. Dat omdat de strikte hiërarchie en strenge protocollen van het hof in de barokperiode (de oorspronkelijke setting van Admeto) veel parallelen hebben met de cultuur van de samoerai’s, aldus Dörrie.
Haar idee pakt goed uit, vind ik. Met sterk kleurgebruik, schitterende kostuums en een vleugje humor weet ze op het verder kale toneel een boeiend verhaal te vertellen. De specifieke samourai-elementen blijken daarbij goed in het verhaal te passen en werken bovenal sfeerverhogend.
Spannend is het niet – alles gaat er rustig en uiterst subtiel aan toe. Maar dat is in lijn met de langzame ontwikkeling van het verhaal, dat telkens verstild wordt door aria’s (23 in totaal). Het prettige van deze benadering is bovendien dat de muziek alle ruimte krijgt.
Zuchten
Händel schreef de opera vooral ter meerdere eer en glorie van zijn twee prima donna’s en de beroemde castraat Senesino. Alledrie de rollen zijn sterk bezet in deze productie.
Countertenor Tim Mead is een prachtige Admeto. Hij valt met de deur in huis door in de eerste minuten van de opera op fantastische wijze zijn ziekte en lijden te vertolken, met vele muzikale zuchten en ijle, lange noten. Ook verderop in de opera krijgt hij mij om met zijn pure, uiterst fraaie geluid en expressie.
Van de prima donna’s blinkt Kirsten Blaise uit. Ze speelt en zingt haar karakter opvliegend, onafhankelijk en energiek. Tegelijk is ze serieus genoeg om diepte te bewaren. Verder is het ook gewoon genieten van haar stralende hoogte en puntgave techniek.
Marie Arnet is als Alceste dramatischer en volwassener van toon. Met knappe coloraturen, ontroerend ingetogen passages en felle uithalen zet ze overtuigend haar personage neer.
Naast de drie hoofdfiguren is er een klinkend optreden van William Berger als Ercole (treffend neergezet als een sumoworstelaar) en een even geloofwaardig en fraai optreden van de andere bas, Wolf Matthias Friedrich als Meraspe. Beide hebben een heerlijke stem in de strot.
De countertenoren Andrew Radley (Orindo) en David Bates (Trasimede) kunnen me minder bekoren. Met name Bates heeft te weinig body, waardoor hij iel en haast verwijfd overkomt.
Al met al is het echter een zeer verzorgde Händel-uitvoering, ook van de kant van het FestspielOrchester Göttingen onder leiding van Nicholas McGegan.
Admeto is zowel op dvd als op Blu-Ray verschenen. Zie voor details van deze uitgave de website van C&S Entertainment. Zie ook de etalage van nieuwe uitgaven van C Major, Arthaus Musik en TDK op de homepage van Place de l’Opera.