FeaturedOperarecensie

Gal James: een vrouw om van te dromen

Gal James, onthoud die naam. De 32-jarige Israëlische is met haar gouden sopraan en magnetische uitstraling een vrouw om van te dromen. Een klein groepje bevoorrechten mocht vanmiddag van haar genieten in Het Staetshuys in Amsterdam, tijdens het Grachtenfestival. Een heerlijk uur.

Soms, niet vaak, heb je van die concerten waar je blanco binnenkomt, niet wetend wat je moet verwachten, en waar je vervolgens helemaal ‘vol’ weer vertrekt. Vol van een opera, vol van een aria, vol van een dirigent, vol van een zanger, een zangeres.

Het liedrecital van sopraan Gal James in Het Staetshuys aan de Herengracht in Amsterdam was voor mij zo’n concert. Ik kende James niet, wist niet wat ik van haar moest verwachten, maar stapte naar buiten met slechts één gedachte: haar wil ik vaker horen.

James zong diverse liederen van Richard Strauss. Liederen als ‘Zueignung’, ‘Morgen’ en de beroemde ‘Vier letzte Lieder’. Als toetje zong ze twee Israëlische volksliedjes. Dat alles uitstekend, gevoelig begeleid door de Poolse pianist Pawel Poplawski.

Eigenlijk was het schitterende zaaltje in Het Staetshuys te klein voor Strauss en zeker voor James’ grootse stem. Normaal iets om je aan te ergeren, maar in dit geval niet. Ik ervoer het juist als een prachtkans om zo’n bijzondere stem van dichtbij te horen.

James heeft het allemaal. Haar stem is van goud, van hoog tot laag, en haar zang is gracieus, vol stijlgevoel en charme. De Strauss-liederen vloeiden als één stroom uit haar mond en ze creëerde precies de dromerige sfeer die de lyrische, slepende melodieën ademen.

Die knappe muzikaliteit kwam dubbel zo overtuigend over door haar magnetische uitstraling. Haar starende, dromende ogen, de emoties op haar gezicht, de traagheid van haar bewegingen: ze palmde me helemaal in. Als een klassieke diva. Of nog verhevener: een vorstin.

Als ik me niet vergis, worden buitengewone artiesten gekenmerkt door precies deze combinatie – een weergaloze strot en een imponerend voorkomen. James is zo’n buitengewone artiest. Eentje voor wie geen operahuis te klein is.

De sopraan is op 25 november nogmaals met de ‘Vier letzte Lieder’ in Nederland te horen, dan in de Doelen in Rotterdam, tijdens een concert van het Oslo Filharmonisch Orkest. Zie voor meer informatie haar website www.galjames.com.

Het Grachtenfestival duurt nog tot en met 22 augustus en bevat nog diverse vocale concerten. Zie voor meer informatie de website van het Grachtenfestival.

Vorig artikel

Met verkoopt recordaantal kaarten

Volgend artikel

Schumann-liefde aan de Keizersgracht

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. 23 november 2011 at 13:37

    afgelopen weekend in Graz Gal James als Desdemona gehoord (eigenlijk was hier ooit Eva-Maria Westbroek voor geboekt, maar die heeft zich teruggetrokken) en ik kan helemaal staven wat Jordi hier beschrijft.
    Gal heeft een ongelooflijk fraaie stem en een nimmer aflatende techniek. Qua uitstraling zou ze wellicht nog iets kunnen groeien, maar ach, Desdemona is nou ook weer niet één van de meest krachtige Verdi-vrouwen die er rondlopen!
    Overigens zong in dezelfde voorstelling Frank van Aken Otello. Hij zette een overtuigende vertolking neer van de Moor uit Venetië, met name in de felle, dramatische delen. In de lyrische momenten (met name duet 1e akte) had hij het wat moeilijker.