De stembeproevingen van Mozart
Dat Mozart een virtuoos componist was, komt in sommige van zijn opera’s wel erg letterlijk naar voren. Denk aan de halsbrekende Der hölle rache uit Die Zauberflöte. Ook Die Entführung aus dem Serail (vanavond in het Concertgebouw te zien) bevat dergelijke stembeproevingen. Twee filmpjes.
Zomeropera Alden Biesen zal in het kader van de Robeco Zomerconcerten vanavond Die Entführung aus dem Serail van Mozart uitvoeren in het Concertgebouw.
Piet Vansichen en Martine Reyners zijn de gelukkigen – of ongelukkigen, zo zouden ze het zelf met evenveel recht mogen bekijken – die de twee moeilijkste aria’s voor hun kiezen krijgen.
In ‘O, wie will ich triumphieren’ wordt de bas van Osmin op de proef gesteld. Naast de nodige coloraturen, moet hij afzakken naar de lage D – de bodem van de menselijke stem.
Hieronder een fraaie uitvoering met de grote bas Kurt Moll (inclusief zotte baard) – een voorstelling in Covent Garden uit 1990 met Solti op de bok.
Stikvol hoogte en coloraturen is de aria ‘Martern aller Arten’ van Constanze, waarschijnlijk de beroemdste aria uit de hele opera. Het is een lang relaas van Constanze, die gevangen gehouden wordt in de harem van pasja Selim.
Hieronder een qua geluidskwaliteit niet perfecte opname van een wel heel fraaie uitvoering van deze aria door Natalie Dessay in 2000.
Was Mozart nu zo’n sadist dat hij zijn zangers graag dergelijke stukken voorschreef? Mogelijk. Maar waarschijnlijker is dat hij bij het componeren de solisten uit die tijd voor ogen had, en die konden wel wat aan.