HeadlineOperarecensie

Mr Finney om op te vreten

Voor de operabewerking van het boek Mr Finney van Laurentien van Oranje werden componist Joey Roukens en schrijver Carel Alphenaar gevraagd. Jos van Kan deed de regie en had een cast van ervaren professionals tot zijn beschikking. Het resultaat: een opera om op te vreten.

Martijn Cornet als Mr Finney (foto: Robert Benschop).

Er zijn allerlei manieren om kinderen met klassieke muziek en opera te laten kennismaken. Operagezelschappen doen hun best. Ringetje, in Amsterdam bijvoorbeeld, was een poging om de Ring des Nibelungen voor kinderen toegankelijk te maken. En in Luik brengen ze komend seizoen korte versies van enkele opera’s speciaal voor scholieren. Die voorstellingen duren vijf kwartier.

Net zo lang duurt Mr Finney de Opera. Het boek van Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma werd door Carel Alphenaar tot libretto omgewerkt en door Joey Roukens op muziek gezet. Het idee kwam van zangeres Marijje van Stralen, die het boek voorlas aan haar kinderen en er een opera in las en hoorde. Mr Finney is als opera dus helemaal nieuw.

De recensenten van Place de l’Opera zijn allemaal net een tikje ouder dan de doelgroep – de voorstelling is bedoeld voor bezoekers vanaf 6 jaar – dus een afgewogen oordeel vanuit die doelgroep is dit niet. Maar u doet kinderen, kleinkinderen, buurkinderen en uzelf een groot genoegen door er heen te gaan.

Muzikaal en theatraal kan iedereen veel plezier beleven aan Mr Finney. Het is de combinatie van goed geschreven en gespeelde muziek met warmbloedig theater die deze productie aantrekkelijk maakt. De toon en de aanpak is heel naturel, waar theater voor kinderen soms aanstellerig en gemaakt aan doet.

De muziek van Joey Roukens, gespeeld door Asko|Schönberg onder leiding van Bas Wiegers, is spannend en kent een geraffineerde afwisseling van meer en minder toegankelijke delen. Soms schuurt het aardig, maar dan stopt Roukens er weer een pop- of musical-themaatje in. Hij schreef voor de zangers partituren die echt gebaseerd zijn op operavocalen en die soms flink wat lucht vragen.

Regisseur Jos van Kan, die een imposant cv heeft in (muziek)theaterregie, had een cast van ervaren professionals om mee te werken. Bijna alle zangers – initiatiefneemster Maijje van Stralen en Machteld Vennevertloo, Jean-Léon Klostermann en Wiebe Pier Cnossen – zingen meerdere rollen. Men is wasbeertje, aasgier (‘Klaar met klieren, aasgieren worden knuffeldieren’) of ijsbeer.

Van Stralen zingt de rol van Pinky Pepper, de love interest van Mr Finney, die heel graag haar onafhankelijkheid wil behouden. Bariton Martijn Cornet is Mr Finney. Hij kan al zijn komische talenten laten zien in een rol die niet makkelijk wegzingt en die vanuit een aanzienlijk dikpak moet worden vervuld. De arme meneer Finney zeult in de voorstelling dan ook nog met een auto, mét bijtelling, van zo’n 35 kilo. Cornet doet dat fantastisch en pakt de zaal in met veel expressie en grote knipogen.

Enig minpunt is de verstaanbaarheid van de teksten. Met een orkest op het podium en zangers die veel moeten bewegen, ontstaan er, ondanks de geluidsversterking, af en toe problemen met de duidelijkheid van de gezongen teksten.

Als operaliefhebber is het goed om mee te maken dat kinderen vanaf een jaar of zes een voorstelling te zien krijgen die een hele aardige representatie biedt van wat opera kan zijn. Zoals het gelukkig vaker gebeurt; wel voor kinderen, maar met ‘grote mensen’-kwaliteit. Wie dat zichzelf en eventuele kinderen gunt, heeft bij Mr Finney een prima avond of middag.

Er zijn nog matineevoorstellingen en een enkele vroege avonduitvoering tot 16 juni 2013 op allerlei plaatsen in Nederland. Informatie over de speellijst vindt u op de website van Mr Finney de Opera.

Vorig artikel

Theaters tonen docu over Dessay's Violetta

Volgend artikel

Night at the Museum bij Haarlemse Opera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.