AchtergrondFeaturedHeadlineNieuwsRedactioneel

Afscheid Bastiaan Everink na 25 jaar

Met de rol van Creon in de productie Oedipus Rex / Antigone van de Nationale Opera neemt de Nederlandse bariton Bastiaan Everink afscheid als zanger. Na een loopbaan als marinier, beslooot hij zijn leven een andere wending te geven. Parsifal van Wagner inspireerde Everink tot de keuze voor opera. In 1993 begon hij met de studie klassieke zang aan het Twents Conservatorium in Enschede. Hij studeerde vanaf 1997 verder bij de International Studio of Vocal Arts van James McCray in Den Haag.

Na zijn debuut als Escamillo (Carmen) in Bonn nam hij alle grote baritonrollen voor zijn rekening. Hoogtepunten in zijn 25-jarige carrière waren Der Fliegende Holländer in Mexico-City, Scarpia (Tosca) in Bogota en zijn zesjarige verbintenis aan de Deutsche Oper in Berlijn met rollen als Enrico (Lucia di Lammermoor) en Wotan. Bij de Nationale Opera was hij te horen in Lohengrin en Parsifal, waar hij de rol van Klingsor voor zijn rekening nam. Een hoogtepunt was ook de hoofdrol in de wereldpremière van Rob Zuidams Hercules in de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Zuidam componeerde de opera speciaal voor Everink, geïnspireerd op Strijdtoneel, zijn boek over zijn opmerkelijke carrière als marinier en operazanger.

Bastiaan Everink. Foto:© S. Boerma

Een speciale band had Bastiaan Everink met de rol van Nabucco. De rol was hem niet alleen muzikaal op het lijf geschreven; het verhaal speelt zich af in Babylon, het huidige Irak. Everink vocht daar als elite soldaat in de eerste Golfoorlog. In het Italiaanse Lecce zong hij de première van Nabucco op de avond dat zijn maat uit die tijd opnieuw opgenomen werd met PTSS. Beiden waren die avond met hun gedachten in Irak. In totaal zong hij de rol van Nabucco ruim honderdvijftig maal. Tijdens het Bevrijdingsconcert aan de Amstel in 2018 kwamen opnieuw beide werelden samen toen hij een aria uit Nabucco zong, terwijl veteranen in een sloep langs het podium roeiden. De wereld van de elite soldaten en specifiek diegenen die worstelden met PTSS nam weer een steeds belangrijkere plek in zijn leven in. Op Veteranendag trad hij samen het Rotterdams Operakoor en de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Friso’ op in de Ridderzaal in aanwezigheid van de koning. Hiermee vroeg hij als succesvol operazanger aandacht voor de trauma’s waarmee nog dagelijks veel oud-elite-soldaten worstelen.

Bastiaan Everink in de rol van Nabucco

Met zijn afscheid maakt hij opnieuw een opvallende switch; hij gaat zich toeleggen op de rol van traumatherapeut bij oud-collega’s met PTSS. In 2020 voltooide Everink een studie toegepaste eco-psychologie. De laatste jaren combineerde hij zijn werk als operazanger meer en meer met het werk als traumatherapeut voor mensen met PTSS. Op 24 maart zingt hij zijn laatste voorstelling. Als zangcoach en artistiek adviseur blijft hij verbonden met de wereld waarin hij 25 jaar een unieke carrière wist te maken.

Verder lezen, luisteren en kijken

François van den Anker sprak in 2019 met Bastiaan Eberink over Hercules.

In 2016 schreef François van den Anker over Strijdtoneel, het boek van Bastiaan Everink.

Bastiaan Everink met de Koninklijke Militaire Kapel in de Ridderzaal

TED talk van Bastiaan Everink 

Bastiaan Everink als Nabucco

Vorig artikel

Axelle Fanyo heel speciale artieste

Volgend artikel

Oedipus Rex/Antigone spannende combinatie

De auteur

Redactie

Redactie