Opera van het Jaar en Schaunard Award ’24
Wat vond u de beste operaproductie van 2024? Uit de voorkeuren van een groot aantal operakenners heeft Place de l’Opera een top vijf samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar de winnaar van Opera van het Jaar 2024 uit te kiezen.
Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 5 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2024′.
Volgens de kenners was 2024 waren en dit jaar veel verschillende gezelschappen en producties die hoog scoorden. Zoals gebruikelijk met het grootste aantal uitvoeringen, is De Nationale Opera veel genomineerd en twee producties haalden de top vijf. Er waren ook veel NTR ZaterdagMatinees en producties van kleinere gezelschappen die genoemd werden. In totaal werden er maar liefst vierendertig verschillende titels genoemd waaruit dus nu een top vijf bepaald is. Deze vijf opera’s kregen de meeste stemmen van de vakjury.
Hieronder kunt u tot maandag 30 december 10.00 uur eenmaal uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 31 december bekendgemaakt.
De keuze van de journalisten heeft geleid tot deze top vijf:
1. Il trittico Giacomo Puccini De Nationale Opera
2. Die Walküre Richard Wagner NTR ZaterdagMatinee
3. Peter Grimes Benjamin Britten De Nationale Opera
4. Die Walküre Richard Wagner Rotterdams Philharmonisch Orkest
5. Blauwbaards Burcht. Béla Bartók. Opera Zuid
Wat werd er op Place de l’Opera over deze vijf operaproducties* geschreven?
Place de l’Opera beschreef de productie van Il trittico als volgt:
‘ Complimenten aan solisten, regie en orkest! (Er wordt).. door alle zangers prima gezongen en geacteerd. Het orkest onder Viotti blijkt de metamorfose van wreed naar lieflijk en nu naar komische vlekkeloos door te voeren. De puntigheid en strakke ritmiek is heerlijk. Viotti staat in dit deel, na ruim 3 uur als een jonge geit te springen op de bok…Het fijne van de decors van (Rebecca)Ringst is dat ze zo op zichzelf staan, boeiend zijn en echt een eigen plaats innemen.We kijken terug op een zeer geslaagde Puccini reeks, waarbij de samenwerking tussen Lorenzo Viotti en Barrie Kosky naar meer smaakt. ‘
Die Walküre in de NTR ZaterdagMatinee werd door omstandigheden niet gerecenseerd op Place de l’Opera. De nationale- en internationale pers waren echter lovend. Zo zeer zelfs dat The New York Times de uitvoering noemde als een van de beste muziek evenementen in 2024.
‘Ik was bij Die Walküre, in het Concertgebouw in Amsterdam, en de klank is vaak wonderbaarlijk schokkend: er is minder vibrato, de zangers declameren hun regels, historische timbres geven nieuwe schakeringen aan de partituur en, bovenal, heeft de muziek de helderheid van gesproken drama.’
Peter Grimes van De Nationale Opera
Peter Franken schreef: ‘ Op hoog niveau gezongen en geacteerd door solisten en koor en met een fantastisch klinkend NedPho in de bak, uiteraard onder leiding van maestro Lorenzo Viotti. De Engelse tenor John Findon die de rol korteling elders had vertolk en erin was geslaagd zich de regie in een halve dag eigen te maken…..haalde alles uit de kast om van de première een groot succes te maken en een enorme ovatie was zijn deel….
Ik was onder de indruk van Johanni van Oostrum als Ellen Orford. Mooi en hier en daar prachtig gezongen en afwisselend terughoudend en assertief…’
De beoogde tenor Issachah Savage pakte de voorstellingen na de première op.
‘….Wat zijn interpretatie zo bijzonder maakte was niet alleen zijn prachtige, soms waar nodig rauwe, maar altijd volle, ronde en indrukwekkende tenorstem, maar ook de diepe inleving in de rol. Savage bracht wezenlijke ontroering in zijn vertolking die bovendien zo gelaagd was, dat je zijn wanhoop om zijn eigen gedrag kon voelen. Zijn Grimes is een man die, naar het schijnt, zijn eigen handelen verafschuwt.’
Olga de Kort over Die Walküre door het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
‘ Al tijdens de openingsmaten van dit tweede deel van Wagners operacyclus Der Ring des Nibelungen wordt het duidelijk dat de dirigent en het orkest enorm op dreef zijn. De blinkende goudranden van de schoenen van Yannick Nézet-Séguin lijken op gouden ruitersporen. Met zijn onstuitbare energie spoort hij het orkest daadwerkelijk continu aan om nog meer kracht en meer volume te geven. Een overweldigende stroom muziek die vanuit het podium klinkt is bij flarden veel te groot voor de zaal, maar het lukt ere-dirigent Nézet-Séguin de orkestklank steeds op tijd te temmen. Hij haalt maximum aan kleur uit het orkest en weet de spanningsbogen in Wagners niet bepaald beknopte verhaal meesterlijk op te bouwen.’
‘…Naast het op een hoog niveau spelend orkest heeft Rotterdamse Walküre ook een keur aan uitstekende solisten met dramatisch-expressieve stemmen. Vocaal zijn ze allemaal even overtuigend, ongeacht de grootte van hun partij. Keer op keer demonstreren de zangers trefzekere toonvorming, indrukwekkend dynamisch bereik én groot uithoudingsvermogen wat bij de uitvoering van bijna vijf uur net zo belangrijk is als mooie stem.’
Blauwbaards Burcht door Opera Zuid kreeg van Peter Franken een zeer lovende recensie.
‘Judith kwam voor rekening van mezzo Deirdre Angenent die deze rol tot een van haar lijfstukken heeft gemaakt……Ze vertolkte de zware rol van Blauwbaards vierde vrouw onberispelijk en zeer expressief. Altijd een genoegen om deze sympathieke zangeres te mogen horen.’
Thomas Oliemans zong een krachtige Blauwbaard en wist ook acterend te overtuigen als de man die niet meer van zichzelf wil prijsgeven dan strikt noodzakelijk en uiteindelijk als hij alles ‘weggeeft’ toch met lege handen achterblijft.’
‘Gelukkig slaagde dirigent Duncan Ward er uitstekend in de orkestrale pracht van de partituur door zijn orkest te laten verklanken zonder die twee zangers van het toneel af te blazen. Op geen enkel moment werden ze overstemd, alleen dat al is een compliment waard. ‘
Longlist
Naast deze vijf meest genomineerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners. Enkele eervolle vermeldingen: Le lacrime di Eros van De Nationale Opera, Otello van Opera Spanga, Powder her Face bij de Nederlandse Reisopera en de twee Rossini opera’s door Opera Zuid, La Scala di Seta/Il signor Bruscchino werden meerdere malen genomineerd, maar haalden de shortlist net niet. Datzelfde gold voor hedendaagse werken als From Dust van Michiel van der Aa, The Four note opera van Tom Johnson en Alice in Wonderland van Unsuk Chin.
Wij hopen dat u gaat stemmen op uw favoriete Opera van het Jaar 2024.
Stemmen kan tot 10.00 uur op 30 december 2024
Stem nu!
De Schaunard Award 2024
De Schaunard Award is bedoeld voor een onderscheidende bijdrage aan de wereld van opera en muziektheater. De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld en eten. Zonder hem geen Bordeaux, sigaren, hout voor de haard en geen Kerstfeest in Café Momus in de tweede akte.
Alle eerdere winnaars van de Schaunard Award zijn:
Utrechts Studenten Orkest (2024), Jordi Kooiman (Place de L’Opera) (2023), NTR ZaterdagMatinee (2021), Waut Koeken (Opera Zuid) (2020), tenor Airam Hernández (2019), dirigent Karel Deseure (2018), sopraan Aylin Sezer (2017), tenor Marcel Reijans (2016), bariton Peter Bording (2015),de Nederlandse Reisopera (2014) en de zeven studenten die Rheingold op de Rijn organiseerden (2013).
De genomineerden voor de Schaunard Award 2024 zijn:
Edo de Waart
Na een indrukwekkende carrière nam dirigent Edo de Waart dit jaar afscheid van het podium. Hij dirigeerde opera’s over de hele wereld, van De Metropolitan Opera, de Salzburger Festspiele tot de Bayreuther Festspiele, van het Royal Opera House tot de Opéra Bastille en talrijke producties bij De Nederlandse(Nationale) Opera (Stichting), want in zijn loopbaan veranderde het gezelschap in Amsterdam maar liefst drie keer van naam, en in de ZaterdagMatinee. Specialist in het grote Duitse repertoire met legendarische uitvoeringen van Der Rosenkavalier, Lohengrin, Der Ring des Nibelungen en Fidelio, maar ook een voorvechter van opera’s van John Adams. Als chef dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest en De Nederlandse Opera heeft hij een groot stempel gedrukt op opera in Nederland en met zijn vele gastoptredens ook ver daarbuiten.
Corina van Eijck
Al meer dan 35 jaar produceert en regisseert Corina van Eijk eigenzinnige producties van opera’s, die in een tent in het Friese platteland elke zomer in Spanga worden uitgevoerd. Bij Opera Spanga, het Verona van Westellingwerf, brengt zij al jaren een breed repertoire, met vaak spraakmakende invalshoeken die leiden tot spannende, controversiële en altijd verrassende voorstellingen. Dit jaar stond een all female Otello van Verdi op het programma en in 2008 produceerde van Eijk Donna Giovanna, waarin de genders omgedraaid waren. Ook maakt Corina van Eijk operafilms, waaronder een zeer geestige en bijzondere versie van Gianni Schicchi.
Salone dell’opera brengt opera naar huiskamers en naar plekken waar mensen met gemak samen kunnen komen.
Jonge, talentvolle zangers brengen opera-acts in de woonkamers, waarbij zij op energieke en uitdagende wijze het publiek meenemen in de wereld van opera: Salone dell’Opera!’
Stichting Salone dell’Opera organiseert deze operaroute reeds 11 jaar in Amerongen en 7 jaar in Vught. Zij biedt een podium aan zangers en musici die in de bachelor- of masterfase van hun studie zitten. Allen hebben een affiniteit met opera en acteren. Zij brengen uiteenlopend operarepertoire, zowel bekend als minder bekend, en voeren het publiek mee langs allerlei verhaallijnen en diverse karakters. Bij Salone dell’Opera zijn stemmen in verschillende stadia van hun ontwikkeling te bewonderen, die alle hun eigen schoonheid en identiteit hebben.
Salone dell’Opera is zowel voor liefhebbers van opera en klassieke muziek als voor mensen die daar op een speelse manier kennis mee willen maken (ook geschikt voor kinderen!)
Wij hopen dat u gaat stemmen op uw favoriet voor de Schaunard Award
Stemmen kan tot 10.00 uur op 30 december 2024
Wij wensen u heel fijne feestdagen en bovenal een gezond, gelukkig en muzikaal Nieuw Jaar.
* Lees hier de volledige recensies van de genomineerde opera’s.
Helaas was er geen recensie op Place de l’Opera van Die Walküre maar hier kunt u de NTR ZaterdagMatinee uitvoering volledig terugluisteren.