OPER! AWARDS 2025 uitgereikt in Brussel
Op 21 februari 2025 vond in De Munt in Brussel de uitreiking van de prestigieuze OPER! AWARDS plaats.
Vorig jaar viel de eer voor het Beste operahuis ter wereld aan De Nationale Opera en Ballet in Amsterdam en werd de uitreiking van de awards dan ook in Amsterdam gepresenteerd. Ook deze maal hoefde de beau monde van de operawereld niet ver te reizen omdat onze zuiderburen de award in de wacht sleepten.
De officiële opening door Ulrich Ruhnke, oprichter en voorzitter van de OPER! AWARDS Jury, schreef de erkenning van De Munt als Beste Operahuis vooral toe aan de visionaire leiding van algemeen en artistiek directeur Peter de Caluwe. Onder zijn bijna twintigjarige leiding heeft De Munt een enorme aantrekkingskracht en openheid gecreëerd, met producties die zowel artistiek grensverleggend zijn, als toegankelijk voor jongere generaties. In de wandelgangen werd genoemd dat dit ook leek op een persoonlijke award nu Peter de Caluwe het einde van dit seizoen afscheid neemt. Hij sprak met trots over deze prestatie en benadrukte het teamwork binnen De Munt dat heeft geleid tot de internationale erkenning. Met name bedankte hij nog Pierre Audi en Truze Lodder voor het vertrouwen om hem destijds in Nederland aan te nemen, waar hij in verschillende functies zestien jaar heeft gewerkt.

De uitreikingsceremonie, gelardeerd met muzikale uitvoeringen, werd gepresenteerd door Karen Stone en de juryleden van de OPER!AWARDS,
Als eerste klonk de sprankelende ouverture uit “Die Fledermaus” van Johann Strauß, uitgevoerd door het Symphonie Orkest van de Munt onder leiding van Alain Altinoglu. Voor bezoekers uit Nederland meteen een feest der herkenning want het was de kerstproductie van het grootste operahuis van Nederland. Het is al heel wat jaren gelden dat De Munt dit werk opvoerde (2012) en toen ging het om een semi-concertante uitvoering. Zoals het operahuis was opgepoetst voor de gelegenheid, zo klonk deze Fledermaus ook vanuit de bak: statig en trots. Een interpretatie met veel voornaam koper en gewicht.
De volgende muzikale intermezzo’s klonken; Gioachino Rossini’s ‘Non più mesta uit ‘La Cenerentola’ uitgevoerd door de winnares van het Beste soloalbum de mezzosopraan Aigul Akhmetshina. Ze was in Nederland te zien in de rol van Elisabetta in de opera Maria Stuarda in 2024.

Het werd gevolgd door een vertolking van Händels ‘Ombra mai fu’ uit ‘Serse’ door de sopranist Maayan Licht, een countertenor die in Nederland studeerde en onderscheiden wordt als Beste Nieuwkomer. Hij was bij Opera2day enige tijd geleden door het hele hand te horen, en zingt binnenkort op 1,2 en 3 april in Utrecht tijdens het Festival Oude muziek.

Er volgde een gepassioneerde uitvoering van Wagners ‘Walkürenrit’ uit ‘Die Walküre’. Het orkest speelde zondag Götterdämmerung en een groot aantal internationale bezoekers hebben er een lang weekeind Brussel van gemaakt. De Award voor de Beste Zanger gaat naar Klaus Florian Vogt die stukken uit de 1e en 2e akte van Richard Wagners Siegfried laat horen.

De prijs voor de Best Vrouwelijke zanger gaat naar sopraan Corinne Winters. Ze maakte in Aix-en-Provence indruk door maar liefst 2 hoofdrollen achtereen te zingen in Glucks prachtige ‘Iphigénie en Aulide’ & ’Iphigénie en Tauride’ vorig jaar. Deze avond zong ze Dvořáks Rusalka, ‘Lied aan de maan.’

De Award voor het Beste orkest en Beste koor ging naar het ensemble Pygmalion. Dirigent Raphaël Pichon memoreerde ook Nationale Opera en Ballet en bedankte Sofie de Lint voor het bijzondere project wat uitmondde in ‘Le lacrime di Eros’,* een voorstelling die november in Nederland te zien was en waarover de makers al tien jaar geleden de eerste gesprekken gevoerd hadden.

De Award voor de Beste regisseur ging voor de tweede maal naar Tobias Kratzer. De eerste maal ontving hij de award in de periode van de corona waardoor er alleen een jurylid en een cameraman bij de uitreiking aanwezig waren. Hij zei; ‘de wereld is misschien niet veel beter geworden sinds dien, maar in ieder geval zitten we er nu met elkaar in.’ Hij gaat de opera in Hamburg leiden.

De avond werd afgesloten met Verdi’s heerlijk ‘Va, pensiero’ uit ‘Nabucco’, uitgevoerd door het koor en orkest van De Munt.
De OPER! AWARDS 2025 geven ook in deze editie weer aan hoe belangrijk het is om deze kunstvorm jaarlijks te evalueren en internationaal onder de aandacht te brengen. De combinatie van het noemen van uitmuntende prestaties en de waardering voor artistieke excellentie bij vernieuwers en nieuwkomers maken de OPER! AWARDS een sterk concept.
OPER! AWARDS OP EEN RIJ:
Beste Operahuis:
Théâtre Royal de la Monnaie, Brussels
Beste vrouwelijke zanger:
Corinne Winters
Beste mannelijke zanger:
Klaus Florian Vogt
Beste dirigent:
Pablo Heras-Casado

Beste regisseur:
Tobias Kratzer
Beste koor en orkest:
Ensemble Pygmalion
Beste nieuwe opera:
Die Jüdin von Toledo (Detlev Glanert), Semperoper Dresden

Beste operaproductie:
Der Idiot (Mieczysław Weinberg) Salzburger Festspiele, regie: Krzysztof Warlikowski

Beste herontdekking:
Amerika (Roman Haubenstock-Ramati), Opera Zürich

Beste decor- en kostuumontwerper:
Christophe Coppens

Beste soloalbum:
Aigul Akhmetshina: Aigul (Decca)

Beste opname van een complete opera:
Le prophète (Giacomo Meyerbeer) London Symphony Orchestra olv. Sir Mark Elder (LSO Live)

Beste nieuwkomer:
Maayan Licht
Beste toekomst project:
Copenhagen Opera Festival
Beste Operafestival:
Opernfestspiele Heidenheim
Ere Lifetime achievement :
Peter Konwitschny

Beste benefactor:
François Duplat
Grootste ergernis:
Berlijns Kultuurpolitiek
De uitreikingsceremonie is te zien op Youtube
Verder lezen:
Recensie van de meest recente operaproductie door De Munt, Götterdämmerung.
*Lacrime de Eros bij De Nationale Opera