DNO presenteert seizoen 2012/2013
Ondanks de gevolgen van de bezuinigingen is De Nederlandse Opera trots op zijn seizoen 2012/2013. Het Amsterdamse operahuis heeft acht nieuwe en vier oude producties geprogrammeerd. Leidend zijn de verjaardagen van Wagner, Verdi en Britten. Lees verder voor het gehele programma.
De Nederlandse Opera (DNO) ontkomt er niet aan maatregelen te nemen met het oog op de bezuinigingen. Zo is besloten de komende seizoenen geen op historische instrumenten spelende ensembles meer uit te nodigen.
Ook heeft DNO de kaartprijzen wederom nauwkeurig onder de loep genomen. De eerste, tweede en achtste rang worden iets duurder, maar de rangen drie tot en met zeven worden in prijs verlaagd. Vanaf dit seizoen werden die rangen aanzienlijk duurder gemaakt. De nieuwe toegangsprijzen zullen nu variëren van 15 tot 150 euro.
Eén van de redenen waarom DNO heeft besloten de forse prijsverhoging van dit seizoen te herzien, is een lichte daling in de bezetting van de zaal, verklaart zakelijk directeur Truze Lodder. Met name de rangen die zoveel duurder werden, verkopen minder goed. Al is het nieuwe jaar veelbelovend begonnen met de uitstekend bezette productie van De Nachtegaal en andere fabels, voegt Lodder toe.
DNO gaat behalve de prijzen ook de abonnementenseries verder nuanceren. Er zijn in 2012/2013 meer dan dertig verschillende series bestelbaar.
Om meer inkomsten te genereren zet DNO verder sterk in op fondsenwerving. Zo kondigde Lodder aan dat het operahuis inmiddels een paar OperaPaladijnen heeft mogen verwelkomen – particulieren die voor een periode van vijf jaar 10.000 euro per jaar aan DNO schenken.
Lodder berichtte ook van vergevorderde besprekingen met het label Challenge om producties van DNO op cd uit te geven. Er is al een cd-uitgave van de Elektra onder Marc Albrecht (oktober 2011) in de maak.
Overigens was dit de laatste seizoenspresentatie van Lodder. De zakelijk directeur verlaat het gezelschap aan het einde van het jaar. Ook hoofd artistieke zaken Hein Mulders en koordirigent Martin Wright zullen dit jaar het gezelschap vaarwel zeggen.
Hoogtepunten
De nieuwe programmering is, in de woorden van DNO, ‘klassiek’. Dat betekent: ‘een seizoen waarin het bekende en het nieuwe op een evenredige manier aanwezig zijn’. Zo zijn er klassiekers als La traviata en Die Zauberflöte en nieuwe werken als Written on Skin van George Benjamin en Sunken Garden van Michel van der Aa.
Centraal in het programma staan de verjaardagen van drie grote componisten. Richard Wagner en Giuseppe Verdi vieren in 2013 hun 200e geboortedag, Benjamin Britten wordt hetzelfde jaar 100.
Met name rond Wagner pakt DNO flink uit. Eind dit seizoen staat Parsifal al op de rol en in 2012/2013 volgen de eerste twee delen van Pierre Audi’s Ring des Nibelungen, plus een nieuwe productie van Die Meistersinger von Nürnberg. In seizoen 2013/2014 wordt de Ring-reprise afgerond. Ook noemenswaardig is de reprise van Ringetje, de Ring voor kinderen.
Verdi wordt geëerd met een reprise van Willy Deckers La traviata, met wederom Marina Poplavskaya en Ismael Jordi in de hoofdrollen. Britten wordt in het zonnetje gezet met een productie van Death in Venice, geënsceneerd door Deborah Warner en gedirigeerd door Edward Gardner. John Graham-Hall zingt de hoofdrol.
Chef-dirigent Marc Albrecht zal in zijn tweede seizoen bij DNO tijdens drie producties op de bok staan. Tot zijn grote vreugde mag hij het seizoen openen met Der Schatzgräber van Schreker. Volgens de maestro de beste opera van de componist. Verder leidt hij Die Zauberflöte en Der Meistersinger von Nürnberg. ,,Zauberflöte wordt iets echt nieuws. Onconventioneel, fris en diep”, liet hij weten.
Artistiek directeur Pierre Audi neemt eveneens drie producties voor zijn rekening. Naast zijn twee delen van de Ring ensceneert hij Guillaume Tell van Rossini, een lang gekoesterde wens. Het wordt de eerste grote coproductie van DNO met de Metropolitan Opera uit New York.
Aan het solistenfront zijn er optredens van onder andere Nicola Alaimo, John Osborn en Marina Rebeka in Guillaume Tell, Doris Soffel als Fricka in de Ring-delen, Adrian Eröd en Ana María Martínez in Die Meistersinger en Thomas Oliemans in Die Zauberflöte en Die Meistersinger.
Het volledige programma
Hieronder een chronologisch overzicht van alle producties:
Der Schatzgräber (F. Schreker)
september 2012
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Ivo van Hove
Solisten: Tijl Faveyts, Manuela Uhl, Raymond Very, Gordon Gietz, e.a.
Written on Skin (G. Benjamin)
oktober 2012
Dirigent: George Benjamin en Franck Ollu
Regisseur: Katie Mitchell
Solisten: Ingela Bohlin, Bejun Mehta, Christopher Purves, e.a.
Ringetje (R. Wagner)
oktober 2012
Dirigent: Hans Leenders
Regisseur: Lotte de Beer
Solisten: Morschi Franz, Dana Ilia, Nanco de Vries, Jan Willem van der Hagen, Richard Prada, e.a.
Das Rheingold (R. Wagner)
november 2012
Dirigent: Hartmut Haenchen
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Thomas Johannes Mayer, Marcel Reijans, Stefan Margita, Werner Van Mechelen, Doris Soffel, e.a.
Die Zauberflöte (W.A. Mozart)
december 2012
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Simon McBurney
Solisten: Brindley Sherratt, Maximilian Schmitt, Iride Martinez, Christina Landshamer, Thomas Oliemans, e.a.
Einstein on the Beach (P. Glass)
januari 2013
Dirigent: Michael Riesman
Regisseur: Robert Wilson
Solisten: Antoine Silverman, Helga Davis, Kate Moran, Charles Williams en Jasper Newell
Guillaume Tell (G. Rossini)
januari 2013
Dirigent: Paolo Carignani
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Nicola Alaimo, John Osborn, Marina Rebeka, Helena Rasker, Eugénie Warnier, e.a.
L’amour des trois oranges (S. Prokofjev)
maart 2013
Dirigent: Tomáš Netopil
Regisseur: Laurent Pelly
Solisten: Christian Tréguier, Martial Defontaine, Serghei Khomov, Kurt Gysen, Quirijn de Lang, e.a.
Die Walküre (R. Wagner)
april 2013
Dirigent: Hartmut Haenchen
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Christopher Ventris, Günther Groissböck, Catherine Naglestad, Catherine Foster, Doris Soffel, Thomas Johannes Mayer, e.a.
La traviata (G. Verdi)
mei 2013
Dirigent: Giuliano Carella
Regisseur: Willy Decker
Solisten: Marina Poplavskaya, Ismael Jordi, Dimitris Tiliakos, Karin Strobos, e.a.
Sunken Garden (M. van der Aa)
juni 2013
Dirigent: André de Ridder
Regisseur: Michel van der Aa
Solisten: Roderick Willimas, Claron McFadden, e.a.
Die Meistersinger von Nürnberg (R. Wagner)
juni 2013
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: David Alden
Solisten: Thomas Johannes Mayer, Adrian Eröd, Thomas Oliemans, Roberto Sacca, Ana María Martínez, Alastair Miles, e.a.
Death in Venice (B. Britten)
juli 2013
Dirigent: Edward Gardner
Regisseur: Deborah Warner
Solisten: John Graham-Hall, Andrew Shore en Tim Mead
Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.
Hieronder een trailer van het nieuwe seizoen:
20Reacties
In 2007-2008 had ik voor het laatst een abonnement op alle voorstellingen. Ik ben erg enthousiast over de programmering van het seizoen 2012-2013. De gedeeltelijke prijsverlagingen stellen mij weer in staat een abonnement voor het hele seizoen te nemen. Fantastisch.
komaan zeg, wat een kutseizoen!
Niet veel soeps inderdaad om dan een heel seizoensabonnement te nemen, zitten paar aardige dingen tussen, maar verder… jammer
@Fred @Anton; welke opera’s zien jullie dan graag? Ik ben erg blij met de fantastische mix: klassiek repertoire (Die Zauberflöte, La Traviata, Meistersinger), de herneming van 2 delen van de Ring in de betoverende regie van Pierre Audi, klassieke 20e eeuw opera’s (L’amour des trois oranges, Death in Venice, Einstein on the Beach), nieuwe opera’s van Michel van der Aa en G. Benjamin, en de nog niet eerder (scenisch) uitgevoerde opera’s Der Schatzgräber en Guillaume Tell.
En ik denk dat we ook niet al te bang hoeven zijn over de regisseurs die zijn aangezocht om deze opera’s vorm te geven.
HULDE aan DNO & Pierre Audi.
Ik vind het in ieder geval veel beter dan het vorige seizoen!
Ik vind het een prachtseizoen! Helaas geen KCO of Yannick aan het hoofd van het RPhil en helaas geen Herheim of Py. Maar verder wat mij betreft een goede mix van bekend en onbekend, klassiek en modern en safe en gewaagd!
Ik snap overigens wel dat barokliefhebbers misschien niet staan te springen om dit seizoen.
Liefhebbers van de 19e eeuw dan weer wel!
Ik hoop overigens wel dat het Verdi-jaar (2013) in het erop volgende seizoen net zo uitbundig wordt gevierd als het Wagnerjaar komend seizoen! Ik wil een Forza, een Macbeth, een Trovatore, een Rigoletto, een Nabucco, een Boccanegra, een Aida, een Otello! Onze Zuiderburen voorzien dit seizoen al in een Trovatore en een Forza, maar dat mag in A’dam wat mij betreft best overgedaan worden.
Gelukkig geen Herheim. Oef!
Py kan mooie dingen doen, maar vond je zijn Romeo werkelijk goed????????????????? Echt?
Boccanegra hebben we al drie keer gehad, alle drie waardeloos. Rigoletto twee keer. Idem. En ook Einstein is al eerder geweest.
Otello was er ook. Afschuwelijk!
En – nee, de liefhebbers van iets anders dan barok en Wagner zijn niet echt gelukkig.
Waar blijft Manon Lescaut? Il Trittico? Andrea Chenier? La Gioconda? Manon? Thais? Hofmann? La rondine? Iris? Chovantschtchina? Il Trovatore? La Forza del destino? The consul? Halka? Nabucco? Streetcare named Desire? Dead man walking? La Boheme van Leoncavallo? Die Florenticsche tragedie? Der Zwörg? Die Lustige Witwe? Die Czardasz Fürstin? Rusalka? Les Huguenots? Das Wonder der Heliane? Francesca da Rimini? Faust? La Fille du Regimmennt? La Sonnambula? Anna Bolena? Roberto Deveureaux? Maria Stuarda?
ik kan doorgaan en dan heb ik het alleen maar over een _standaart!_ repertoire
Dansende Einstein, voor de tweede keer. Nieuwe van der Aa …
George Bnjamin, maar dan zonder Barbara Hanningan.
La Traviata op de klok en maar liefst _drie_ Wagners.
De derde Toverfluit, maar wel met Thomas Oliemans, goed nieuws.
En ik verheug mij wel op Schreker en Wilhelm Tell. That’s it.
Het kan verkeren, Basia! Voor jou een goedkoop jaar dan.
Persoonlijk ben ik erg blij met Death in Venice, daar wacht ik al jaren op! Maar heel jammer dat we dit en waarschijnlijk ook komende seizoenen verstoken zullen blijven van barokrepertoire… Hoewel ik me kan voorstellen dat het inhuren van meestal buitenlandse specialistische ensembles een kostbare aangelegenheid is. Ook lijkt het me wat onevenwichtig dat zowel in 2012 als 2013 de prestigieuze nieuwe productie in juni aan Wagner gewijd is, terwijl medejubilaris Verdi met reprises wordt afgescheept.
Positief vind ik dat DNO niet te beroerd is haar fouten toe te geven en de prijsverdeling van de rangen weer gelijkmatiger heeft gemaakt. Maar wat een slinkse verhoging: stoelen die sinds jaar en dag te boek staan als ‘zonder zicht op de boventiteling’ blijken dat nu opeens wel te hebben?
Ik was de Dood in Venetie vergeten. Daar verheug ik mij ook op. Zeker op de productie die wij gaan krijgen – is een top!
@Leen Roetman – het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen, maar maar liefst drie Wagners in een seizoen en geen Puccini, geen Donizetti, geen Bellini, geen veristen…. Drie moderne opera’s (DRIE!), waarvan één voor de tweede keer. Eén Verdi.
Schreker, Rossini en Britten – geweldig, daar ben ik oprecht blij om. Ook veel Nederlandse zangers – goede ontwikkeling! -, al is het meestal in de kleine rollen.
Verdi werd geboren op 10 oktober 1813. Dat laat volop gelegenheid aandacht aan zijn verjaardag te besteden in het seizoen 2013-2014. Een jaar is immers iets anders dan een seizoen!
Dat neemt overigens niet weg dat Wagner naar verhouding nogal prominent in beeld is met zes opera’s gerekend vanaf de komende Parsifal tot en met de Götterdämmerung in november 2013. Persoonlijk had ik het niet erg gevonden, hoewel zelf enthousiast Wagneriaan, als in plaats van een nieuwe Meistersinger er een greep was gedaan in het rijtje opera’s dat Basia eerder opsomde. Of een vergelijkbare grote productie zoals Oorlog en Vrede, in september nog te zien in Keulen.
Een jaar zonder barok is voor mij overigens al heel wat waard. Even geen Händel en consorten.
Natuurlijk hoop ik net als Laura dat seizoen ‘13/’14 gevuld zal zijn met (liefst lang niet vertoonde) Verdi-werken. Maar ik reken er niet erg op, gezien de tekst in het voorwoord dat Traviata ‘de viering van de verjaardagen van deze gelauwerde componisten compleet maakt’. Of heb je meer informatie dan wij, Peter? Omdat je al weet dat Götterdämmerung in november 2013 zal zijn…
@Martin – je hoeft geen info te hebben!
Nu delen 1 + 2 en aangezien 2+2 4 is….
En vergeet Enschede niet,maar daar verheug ik mij wel
bijzonder op.
Mijn mooiste Wagner.
Verdi … die komt misschien nog wel voorbij fietsen (een reprise van de afschuwelijke Ballo met de kopieermachine? Die afgrijselijke Simone?), maar als verismo-liefhebber kan je het echt schudden.
Siegfried en Götterdämmerung worden nu al in een abonnement aangeboden. Zodoende weet ik dat over deze voorstellingen. Met betrekking tot Verdi heb ik geen informatie, laten we ervan uit gaan dat in het najaar van 2013 nog wel een Verdi geprogrammeerd zal worden. Wat mij betreft zou het wel een Nabucco mogen zijn.
Een meer algemene opmerking:
DNO bedient niet alleen Amsterdam maar heel Nederland. Omgekeerd bedienen Opera Zuid, De Reisopera en de Vlaamse Opera het Nederlandse taalgebied en indirect ook Amsterdam. Beschouwen we de laatste 20 jaar in dit gebied dan ziet het beeld er veel beter uit. Logisch, elk huis heeft een eigen stijl en eigen voorkeuren. DNO doet andere dingen dan de Reisopera of de Vlaamse Opera. Tel je ze bij elkaar op dan missen we eigenlijk alleen maar het verismo en (al wat minder) het belcanto. Ook het Franse repertoire is slecht vertegenwoordigd. Dichter bij huis: Opera Zuid deed nog niet zo lang geleden Il Trittico, die heeft iedereen kunnen zien. Dat hoeft voor mij dan niet zo nodig door DNO herhaald te worden.
Sowieso zou de opera in Nederland gebaat zijn bij wat meer afstemming tussen de huizen. Twee Rosenkavaliers in 1 seizoen vind ik onnodig. Ook al bedient Opera Zuid voornamelijk het zuiden van het land, dan nog hoef je dat werk niet in een en hetzelfde seizoen twee maal te programmeren. Hetzelfde zien we nu bij Zauberflöte: Opera Zuid volgende maand, DNO in december. Dat is voer voor de meekijkende bezuinigings aasgieren.
Mijn advies is: kijk niet alleen naar DNO maar vul je programma aan met de rest van het aanbod. Dan krijg je meer invloed op je eigen programma. Iemand die altijd in hetzelfde Italiaanse restaurant eet, maakt nooit kennis met de Griekse keuken, ik bedoel maar.
Ja, ik zie de Wagner-series nu in de abonnementenbrochure (ik had het online niet bekeken omdat ik al een internetserie heb genomen). Peter, je hebt natuurlijk groot gelijk met je opmerking dat er buiten Amsterdam ook veel operagenot te beleven is. Maar mijn tijd en middelen zijn niet onbeperkt en aangezien ik bijna net zo graag naar balletvoorstellingen ga…
Basia, aan die Boccanegra heb ik ook heel slechte herinneringen. Terwijl ik het zo’n prachtig werk vind! Dat maakte het voor mij één van de meest teleurstellende avonden bij DNO.
@Peter – dat is waar, maar mijn Griek en mijn Italiaan zijn om de hoek! Allebei!
Als je geen auto hebt dan is Brussel (en zelfs Antwerpen en Maastricht en Enschede) niet echt dicht bij.
Vaak moet ik er overnachten – tel uit je winst: treinkaartjes, hotelovernachting, ergens wat eten…
Het geheel kent drie cijfers.
Waarom mag ik in mijn eigen stad niet naar Puccini kijken? Waarom moet ik aan Philip Glass?
Ja, ik vond de Roméo et Juliette van Py werkelijk heel erg mooi, maar dat is ongetwijfeld ook een kwestie van smaak. Ook op Herheim ben ik dol. En Warlikowski mag van mij ook best eens langskomen in A’dam. Christof Loy en Konwitschny mogen daarentegen van mij verre van DNO blijven. Ik hoop absoluut NIET dat de vêpres van Loy nog eens in de reprise komt. Een laf broddelwerk dat als een tang op een varken sloeg was dat.
De verismoliefhebber komt er inderdaad beroerd vanaf. Ik vind het overigens ook vrij bizar dat Tosca nu maar in de Zaterdagmatinee gebracht gaat worden (normaal gesproken gewijd aan rariteiten – en tot die categorie mág een Tosca toch niet behoren!!!). En ik zou met alle liefde een modern werk (Glass bijvoorbeeld) uit de programmering wippen voor een Andrea Chenier, of zelfs maar een Cav/Pag.
De overlap in het landelijke aanbod (2x Rosenkavalier, 2x Zauberflöte etc.) vind ik ook jammer. Dat moet toch beter kunnen! Ik ben niet naar de Rosenkavalier van Opera Zuid gegaan en heb ook geen plannen om naar die Zauberflöte te gaan – puur omdat ik geen zin heb om af te reizen voor iets dat ik vroeger of later in mijn eigen stad bij DNO wel te zien krijg. En de Toverfluit is een mooie opera, maar enkele seizoenen geleden ook al door de Reisopera gedaan, dus heel erg zit ik er niet op te wachten. Ik vraag me ook af waarom Mozart toch zo obligaat in ieder seizoen van ieder gezelschap zit. Het is een groot componist, daar niet van, maar hij is echt oververtegenwoordigd.
Wat ik – naast Verdi, waarvan ik van harte hoop dat zijn verjaardag nog uitgebreid gevierd gaat worden! – dolgraag zou willen zien is een Bolena-Stuarda-Devereuxtrilogie (Donizetti), een Gioconda (die Zaterdagmatinee smaakt naar meer), een Mephistopheles van Boito (ik weet dat die in het laatste decennium nog is opgevoerd, maar ik heb dat helaas moeten missen), een Manon of Werther, een Faust -onder Yannick!-, een Puccini, een Bellini (zonder braille graag!), the list goes on…
Basia mis jij je winkel niet? het contact met de klanten.lekkker kunnen kletsen over dit soort zaken en meer.
Ja ik wel heb van 1965 tot dik in de jaren 80 bij Caruso gewerkt in de Jan Evertsenstraat bij simon swart dit waren de mooiste jaren van mijn leven.Wat is er nu nog aan een goede cd winkel te vinden
zeker op opera gebied niets meer toch .
Ja heb er eentje gevonden in Arnhem .Maar toch van de gekke als je in Haarlem woont dat je naar Arnhem moet.
Over de opera in het nieuwe seizoen kom ik nog op terug.
Jij zegt gelukkig veel nederlandse zangers in het nieuwe seizoen,maar waar is een Eva Maria Westbroek een Frank van Aken.
Barbara Haveman,Marcel Reijans Annemarie Kremer Harrie van der Plas,Lenneke Ruiten Kor Frank Dusseljee en wel meer heb er zo een paar opgenoemd,waarom alles zo ver weg als het dichtbij kan.
Denk aaan d bezuiniging.
c.horsmeier@snelnet.net
Ja, Chris, ik mis de winkel heel erg, al was het niet van mij.
Eva Westbroek was niet vrij, Marcel Rijans komt twee keer voorbij, voor Lenneke Ruiten was, denk ik, geen geschikte rol en ik mis Annemarie Krener zeer zeker, maar als je leest wat wij gaan krijgen: wat had zij kunnen zingen? …. Violetta?
Over Kor Jan Dusseljee ga ik niet oordelen, hem heb sinds de bewuste Schwarzkopf masterklas niet meer gehoord.
En – programmeren is niet makkelijk. Je doet een paar jaar van tevoren. En dan komen nog eens omstandigheden bij: ziekte, zwangerschap, stemverlies …
Je doet het niet met een toverstokje!
Het is jammer dat een dergelijke programmering mij steeds meer doet uitwijken naar de Duitse theaters: de prijzen zijn er lager en er is een interessant aanbod.
Mascagni (Isabeau), Gomes (Salvator Rosa & Lo schiavo), Catalani (La Wally & Loreley), Boito (Nerone & Mefistofele), Pacini (Maria Tudor), Cilea (Adriana Lecouvreur), Giordano (Andrea Chénier), Franchetti (Germania) om er maar een paar uit mijn eigen interessegebied te noemen, ze zijn of waren er allemaal.
DNO beperkt zich tot stokpaardjes als barok, modern werk en het ijzeren romantische repertoire (Wagner, Verdi, Puccini).
In mijn optiek betreurenswaardig, zeker als dat ook nog gepaard gaat met regietheater!