Nieuws

Pers lauw over Carmen

De première van de Carmen van De Nederlandse Opera en regisseur Robert Carsen ging gepaard met hoge verwachtingen. Met name vanwege de goede naam van Carsen. Nadat de productie maandag (15/6) het levenslicht zag, zijn de reacties in de pers echter gemengd.

Affiche van de slotproductie van De Nederlandse Opera.
Affiche van de slotproductie van De Nederlandse Opera.

DNO haalde voor deze Carmen naast regisseur Robert Carsen ook dirigent Marc Albrecht en solisten als Nadia Krasteva (Carmen), Genia Kühmeier (Micaëla) en Yonghoon Lee (Don José) naar Amsterdam.

Misschien komt het omdat Carmen zo overbekend is en daardoor al snel met kritiek ontvangen wordt, maar de Nederlandse pers stond na afgelopen maandag grotendeels niet te juichen. Enkele quotes:

„De muzikale ondersteuning door het Concertgebouworkest kreeg onder Albrechts leiding subtiele gradaties, eigenzinnige verfijningen, en waar nodig bloedrode passie. (…) De fijnzinnigheden in de bak klonken evenwel als paarlen voor de zwijnen. De Canadese regisseur Robert Carsen heeft wat mij betreft nog nooit één ondermaatse enscenering afgeleverd, maar deze Carmen was de eerste.”
Peter van der Lint, Trouw

„De eerste drie bedrijven zijn kaal, minimalistisch, soms asgrauw. Alle valse romantiek is verdwenen, maar ondertussen spatten de emoties van de bühne. Carsens Carmen is het cliché ontstegen, maar heeft niets aan geloofwaardigheid verloren. (…) Een Carmen die kan wedijveren met de beste producties op de internationale podia.”
Oswin Schneeweisz, Algemeen Dagblad

„Eindcijfer voor de Carmen die gisteravond bij DNO in première ging: een zeven. Of voor mijn part een acht. Maar niet de tien, of elf, waarop was gehoopt, of zelfs gerekend.”
Erik Voermans, Het Parool

„Met het Concertgebouworkest in de bak, en met vocalistes als de mezzo Nadia Krasteva (Carmen) en de sopraan Genia Kühmeier (Micaëla) in een regie van Robert Carsen, heeft de Opera een sterke club op de been gebracht die de fraaie én de zwakke plekken van het stuk uitvergroot.”
Roland de Beer, de Volkskrant

„Dat er een Carmen in elke vrouw schuil zou gaan, wie gelooft dat? Daarvoor krijgt Carmen als verleidster/manipulatrix in de Bulgaarse Nadia Krasteva te extreem gestalte. (…) De feldheid van deze Carmen maakt het ook moeilijk te geloven dat ze valt voor sul/soldaat Don José, al groeit de sterk zingende tenor Yonhoon Lee in zijn rol. Zelfs matador Escamillo (Kyle Ketelsen) is te glad om geloofwaardig te zijn als love-interest.”
Mischa Spel, NRC Handelsblad

Vorig artikel

Opera-academie sluit af met jonge Così

Volgend artikel

Een reuzekeel en een blinde virtuoos

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.