Nieuws

Beste Soloalbum van 2012: Mission

Place de l’Opera heeft het album Mission van Cecilia Bartoli uitgeroepen tot het beste soloalbum van 2012. Met de cd en het verbazingwekkende aantal spin-offs zette de Italiaanse diva niet alleen Agostino Steffani terug op de kaart, maar wees ze ook de weg naar een toekomst waarin de cd zelf niet meer centraal staat.

Het project Mission – want een project kon je het wel noemen – omvatte een roman van Donna Leon, een game voor iPad, een stel webisodes (documentairefilmpjes op YouTube), de nodige apps én een cd met 25 aria’s, duetten en instrumentale interludes van Agostino Steffani, waarvan 21 stukken nooit eerder opgenomen werden.

Na deze ongekend grote campagne zal nagenoeg niemand meer de schouders ophalen bij het horen van de naam Steffani. Althans, voorlopig niet. Dat op zich is al iets waar maar heel weinig artiesten toe in staat zijn.

Daarnaast onderscheidde Bartoli zich met Mission duidelijk van andere operasterren. Waar zangers als Joseph Calleja, Elina Garanca, Renée Fleming, Roberto Alagna en Joyce DiDonato dit jaar ‘gewone’ opnames maakten, kwam Bartoli met een concept dat veel meer kanalen benutte dan enkel het aloude schijfje. Een concept dat moderne communicatiemiddelen volop inzette en zo tegelijkertijd haar cd breed in de aandacht zette én enigszins de druk van de cd-verkoop afhaalde (hoe paradoxaal).

Het prijzenswaardige is daarbij dat Bartoli van alle beroemde operazangers van dit moment waarschijnlijk nog het makkelijkste cd’s verkoopt. En toch kwam ze met een album dat meer op de toekomst was gericht dan de cd’s van al haar collega’s. Dat is klasse.

De cd-markt heeft het antwoord nog niet gevonden hoe muziek in het internettijdperk winstgevend gemaakt kan worden, maar Bartoli’s project lijkt een goede aanzet te geven. En dat heeft, dit jaar beziend, meer gewicht dan de voortreffelijke vocale prestaties van andere artiesten. Want daaraan was weer geen gebrek, met geweldige cd’s van onder andere Joyce DiDonato (Drama Queens), Roberto Alagna (Pasión) en Elina Garanca (Romantique).

Vorig artikel

Bartoli siert nieuwjaarsconcert Berliner

Volgend artikel

Beczala zingt sterren van nieuwjaarshemel

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

2Reacties

  1. Spen
    31 december 2012 at 17:14

    HELEMAAL MEE EENS! Dit is naar mijn mening haar beste cd tot nu toe! De aria’s van Steffani zijn prachtig, uniek en variërend en Cecilia’s stem is mooier dan ooit.

  2. Els
    1 januari 2013 at 16:05

    Zo is dat. Cecilia komt tenminste elke keer weer met nieuwe, onbekende arias/stukken wat vaak nog niet eerder is uitgebracht op c.d. Ook brengt ze hiermee bekendheid aan onbekende/vergeten componisten. Dan de spanning vooraf met deze c.d. d.m.v. codes naar korte filmpjes waarmee langzaam werd ontrafeld wat haar nieuwe project zou worden. Steeds weer een verrassing wat ze brengt!