Holland Festival presenteert programma
Het Holland Festival focust dit jaar vooral op muziektheater. Zo is Michel van der Aa’s nieuwste creatie Sunken Garden te zien en gaat Troparion van Rob Zuidam in wereldpremière. Lees verder voor de volledige opera- en muziektheaterprogrammering.
Het Holland Festival, dat dit jaar zijn 66e editie beleeft, presenteerde vandaag zijn plannen. Het festival van Pierre Audi brengt vele genres op het toneel, maar legt de klemtoon dit jaar op muziektheater. Het opent dan ook op 1 juni met de muziektheatervoorstelling Quartett van Luca Francesconi, een productie van de Scala uit Milaan.
Na die opening staan er tot en met de slotdag van het festival (26 juni) de volgende opera- en muziektheatervoorstellingen op het programma:
Sunken Garden
3-9 juni 2013
De nieuwe 3D-opera van Michel van der Aa, gemaakt op een libretto van David Mitchell. De voorstelling gaat in april in wereldpremière in Londen en komt in juni naar het Holland Festival. André de Ridder dirigeert, Michel van der Aa voert zelf de regie. De productie is onderdeel van het seizoen van De Nederlandse Opera.
Die Meistersinger von Nürnberg
4-23 juni 2013
Opera van Richard Wagner, gebracht in een regie van David Alden, onder leiding van Marc Albrecht. De productie is te zien in Het Muziektheater en is onderdeel van het seizoen van De Nederlandse Opera.
Desdemona
11-13 juni 2013
Een tekst van Nobelprijswinnaar Toni Morrison, op muziek gezet door de Malinese singer-songwriter Rokia Traoré en geregisseerd door Peter Sellars. Holland Festival omschrijft het als ‘Toni Morrisons antwoord op Shakespeares Othello’.
Tragedy of a Friendship
15-15 juni 2013
Opera van Jan Fabre (concept, regie) en Moritz Eggert (compositie) over de tragische vriendschap tussen Richard Wagner en Friedrich Nietzsche. De productie wordt in mei gecreëerd bij de Vlaamse Opera in Antwerpen en brengt in juni een bezoek aan de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Troparion & Suster Bertken
18-19 juni 2013
Twee werken van de Nederlandse componist Rob Zuidam. Suster Bertken – over de kluizenares Berta Jacobs – beleefde zijn concertante première bij de ZaterdagMatinee in 2010 en wordt nu geënsceneerd door Pierre Audi. Troparion is gloednieuw, een stuk voor alt Helena Rasker, de jonge violiste Liza Ferschtman en een klein instrumentaal ensemble.
When the Mountain Changed its Clothing
25-26 juni 2013
Heiner Goebbels’ nieuwste muziektheaterwerk. Een stuk over de ontwikkeling van kind naar volwassene, waar veertig meisjes en jonge vrouwen van het beroemde Vocal Theatre Carmina Slovenica aan meewerken. De voorstelling ging in september in wereldpremière in Bochum en is tijdens het Holland Festival in de Westergasfabriek te zien.
Zie voor meer informatie en het volledige programma de website van het Holland Festival.
10Reacties
Sterkte voor degenen die er naartoe gaan:
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/9993068/Sunken-Garden-ENO-Barbican-review.html
de recensies waren gemengd, dus eerst zien en horen en dan oordelen!
http://classical-iconoclast.blogspot.co.uk/2013/04/eno-sunken-garden-michael-van-der-aa.html
gemengd? it is a work of remarkable arrogance
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/classical/reviews/classical-review-sunken-garden-barbican-london-8573196.html
21st-century opera so busy being digital that it forgets to be an opera
http://www.theartsdesk.com/opera/sunken-garden-english-national-opera-barbican-theatre
Ik wacht met mijn oordeel tot ik de opera _zelf_ heb gehoord en gezien.
Wellicht vind ik het inderdaad niets. Wellicht niet.
Vooraf dacht ik: ik moet zo snel mogelijk een kaart kopen! Blijken er wachtlijsten voor een kaartje te zijn. Nu denk ik: gelukkig maar. Wat een ‘drama’!
Financial Times 1 ster http://www.ft.com/intl/cms/s/2/a9963366-a5b5-11e2-b7dc-00144feabdc0.html?ftcamp=published_links%2Frss%2Flife-arts_music%2Ffeed%2F%2Fproduct#axzz2QcOiwlYx
The Times 2 sterren http://www.thetimes.co.uk/tto/arts/music/classical/article3739061.ece?CMP=OTH-gnws-standard-2013_04_14
Vooraf dacht ik: ik moet zo snel mogelijk een kaart kopen! Blijken er wachtlijsten voor een kaart te zijn. Nu denk ik: gelukkig maar. Wat een ‘drama’!
Financial Times: “There’s scarcely a note of musical drama, and the spoken interviews on film are of unspeakable banality and dubious relevance”. (1 ster)
The Times: “Narative logic? Elusive. Audience empathy? None at all.” (2 sterren)
@Leen – heb je ooit After Life gezien? Dan weet je toch wel wat je kan verwachten?
Toch – ik wil het eerst zelf meegemaakt hebben voordat ik ga oordelen.
@Antonio: After Life heb ik gezien en dat vond ik boeiend. Als er minder animo voor Sunken Garden was geweest had ik nu vast en zeker een kaart gehad. Ik dacht: laat ik nog even op de recensies wachten, dat raakt toch niet uitverkocht.
Ik heb slechts een vaag idee van wat ik denk te verwachten, “I am prepared for the unexpected” (tenzij het een reprise is van een operaproductie die ik al eerder heb gezien). Ik vind het opmerkelijk dat er in zo veel recensies zo negatief wordt geoordeeld.
Ik kijk uit naar jouw persoonlijke verslag!
Gelukkig is er Norman Lebrecht nog, redder van de positieve kritiek, zijn tijd ver vooruit http://www.artsjournal.com/slippeddisc/2013/04/criticisng-the-critics-so-whos-right-about-sunken-garden.html