Audi en Mostart over de Opera Awards
De Nederlandse Opera zorgde maandagavond in Londen voor Nederlands succes bij de eerste editie van The Opera Awards: het operahuis sleepte de prijs voor New Production of the Year in de wacht. Pierre Audi is er ‘enorm trots’ mee. Ondertussen zat voormalig Reisopera-intendant Guus Mostart in de jury. Hij kijkt terug op een ‘bijzondere avond’.
De eerste International Opera Awards werden maandagavond 22 april tijdens een uitgebreide ceremonie uitgereikt. Terwijl de 700 gasten in het Londense Hilton Hotel dineerden, trad de Opera Studio op, was er aandacht voor de sponsoren en werden de prijzen overhandigd. Via Twitter werd de wereld op de hoogte gehouden.
Rond 22.00 uur kwam als één van de eerste berichten met hashtag ‘THEOs’ de prijs voor beste nieuwe productie naar buiten. Winnaar was De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja van de Russische componist Rimski-Korsakov, een productie van De Nederlandse Opera uit februari 2012.
Niet lang daarna meldde #THEOs dat de prestigieuze titel van Director of the Year was toegekend aan Dmitri Tcherniakov, regisseur van ‘Kitesj’. DNO-directeur Pierre Audi nam beide prijzen, mede namens de regisseur, in ontvangst.
In een persverklaring reageert Audi: “Het is geweldig dat De Nederlandse Opera deze belangrijke prijs heeft ontvangen, temeer omdat de concurrentie in deze categorie zeer sterk was. Ik ben enorm trots op alle medewerkers die van De legende van Kitesj zo’n groot succes hebben gemaakt. Het vormt de bevestiging dat ons operagezelschap en ons koor tot de absolute wereldtop behoren.”
De Nederlandse Opera was ook als co-producent betrokken bij Written on Skin, dat na de wereldpremière in Aix-en-Provence zijn Nederlandse première in Amsterdam kreeg. De opera van George Benjamin kreeg de award voor beste wereldpremière van het jaar.
Ook in Londen was Guus Mostart, voormalig intendant van de Nationale Reisopera. Hij was lid van de jury van de Opera Awards. Op de vroege ochtend na de ceremonie geeft hij commentaar.
Uw eerste indrukken?
“Het was een bijzondere avond, met veel mensen die opera een warm hart toedragen. Iedereen was er, Kaufmann, DiDonato, die zich heel ontspannen tussen de aanwezigen mengden. Alexander Pereira van de Salzburger Festspiele was aanwezig, Foccroulle van het festival van Aix-en-Provence, maar ook de genomineerde Catherine Naglestad, die nu in Amsterdam in Die Walküre staat. Pierre Audi was er, natuurlijk heel blij met de prijzen voor De Nederlandse Opera. Ik vond het heel geslaagd als evenement. Er had voor mij hooguit nog wat meer aandacht voor de prijswinnaars mogen zijn.”
U kent twee winnaars van heel dichtbij. Om te beginnen Anthony McDonald, die won in de categorie Set Designer of the Year. U haalde hem naar Enschede voor de Ring-cyclus.
“Ik had zijn Samson et Dalila in Edinburgh gezien, al lang geleden. Hij deed later bij de Reisopera Manon en King Pryam. Maar hij had nog nooit een Ring gedaan, dat vond ik belangrijk. De kracht van Anthony is dat hij dramaturgisch goed onderlegd is, trouw aan de tekst, maar met een hele frisse manier van denken. Hij gaat een kant uit die je niet verwacht. Hij heeft heel veel flair in zijn denken, hij is sterk visueel, kan heel goed een verhaal vertellen. Zijn prijs over 2012 geldt dus ook voor zijn ontwerp van Götterdämmerung, afgelopen jaar bij de Reisopera. Daarvoor deed hij ook de regie.”
U hebt lang in Glyndebourne gewerkt, bij het festival en de Touring Company, dus u heeft Sir George Christie, die de Lifetime Achievement Award kreeg, lang meegemaakt.
“George Christie werd in 1958 chairman in Glyndebourne, zijn vader John heeft het festival opgericht en een theater aan zijn huis gebouwd. George, hij is inmiddels in de tachtig, heeft Glyndebourne voortreffelijk gerund. Hij was heel goed in het vinden van sponsors. Zo regelde hij Cointreau als sponsor voor L’amour des trois oranges, herinner ik me. Hij bemoeide zich als voorzitter van de raad van bestuur heel intensief met alles. Je kreeg na repetities altijd notes van hem; hij was een hele sturende voorzitter van het familiebedrijf dat Glyndebourne is. Hij nam ook risico’s. Onder zijn handen is Glyndebourne groot geworden. Die negen jaar in Glyndebourne behoren tot de rijkste ervaringen uit mijn carrière.”
Zijn er andere prijswinnaar waar u blij mee bent?
“Ik gun het Christian Gerhaher heel erg, hij kreeg de prijs voor de beste recital-cd van het jaar met Romantic Arias. Hij heeft zo’n prachtig geluid, als een jonge Fischer-Dieskau. Maar het is ook goed dat de grote namen gewonnen hebben, zoals Jonas Kaufmann en Nina Stemme. Dat geeft cachet aan deze eerste uitreiking.”
De hele lijst met prijswinnaars vindt u op Place de l’Opera.