El Khoury vervangt Poplavskaya in Traviata
Marina Poplavskaya heeft zich vanwege gezondheidsproblemen moeten terugtrekken uit de productie van La Traviata die momenteel bij De Nederlandse Opera te zien is. Sopraan Joyce el Khoury vervangt haar tijdens de resterende acht voorstellingen.
El Khoury viel woensdag 8 mei al voor Poplavskaya in en stond reeds gepland om de voorstellingen op 17 en 20 mei te zingen.
De Canadese sopraan studeerde in Philadelphia en maakte deel uit van het prestigieuze Young Artist Development Program van de Metropolitan Opera in New York. Ze maakte onlangs haar Europese debuut bij de Welsh National Opera, waar ze eveneens Violetta zong in Verdi’s La Traviata.
El Khoury is komend seizoen in Amsterdam te zien in de titelrol van Rusalka bij de NTR ZaterdagMatinee.
24Reacties
Wat ontzettend jammer, ik heb echt met Poplavskaya te doen. Joyce El Khoury is uitstekend, maar toch, het is tragisch als een zangeres in een dubieuze vocale toestand de aftocht moet blazen, en zeker als dit een sopraan is met zulk charisma en dramatische instincten als Poplavskaya. Ik hoop dat dit toch ooit nog ten goede zal keren.
Het is inderdaad intens triest.
Jammer, ja. Triest, if you want. Maar als operaconsumenten hebben wij toch voornamelijk te maken met wat zich op de Bühne afspeelt. Alles wat ziek, zwak en misselijk van het podium is verdwenen, is meer iets voor het Leger des Heils, dat te hulp schiet met een kommetje soep om de stem te smeren. “Te doen hebben” (sic!) met zangers die al dan niet tijdelijk van het podium zijn verdwenen, ligt meer op het bordje van paars gekapte dames tijdens hun met roddels overladen Hight Tea in Amsterdam Zuid. In een tijd dat er grote verandering op operagebied plaatsvinden (Düsseldorf!), moeten het vitaminegebrek van Poplavskaya en haar verzwakte “dramatische instincten” (?) toch echt even wijken…
Beste Olivier – niks sic, “te doen hebben met iemand” is gewoon correct Nederlands.
Hight tea, dat is een sic waard.
En mag ik het even jammer vinden dat één van mijn favoriete sopranen in een dubieuze vocale staat verkeert? Waarom zo aanvallend? Dat slaat toch helemaal nergens op? Ik heb je niks misdaan behalve ooit eens geprobeerd moderne operaproducties te verdedigen (tegen dovemansoren, dus dat zal ik ook niet snel meer doen).
En over dat eeuwige discussieonderwerp dat je ook hier weer probeert tussen te wurmen: ik vind het eerlijk gezegd laf van de Düsseldorfers dat ze de productie van de bühne hebben gehaald. Ik was best benieuwd naar de productie. Bij Rienzi in de Deutsche Oper werkte het Nazi-jasje wonderwel. En met die ‘grote veranderingen’ valt het heus wel mee. Uiteindelijk sterven al die zuurpruimen die zelfs de Traviata van Decker niet aankunnen vanzelf wel uit. Ga eens kijken bij de jonge operabezoekers, hen hoor je niet klagen. Verre van.
Beste Laura, tot mijn spijt kan ik mijn geen eerder dispuut over moderne operaproducties, en jouw verdediging ervan, herinneren. Ik bied graag met terugwerkende kracht mijn excuses aan voor mijn dovemansoren. Ik wil het maar niet leren!
Wel lees ik hier tot mijn grote vreugde weer het geweldige cliché der clichés van de “zuurpruim” voor degenen die beargumenteerd bezwaar maken tegen een André Rieux-achtige regie als die van Deckers Traviata. KIJKEN bij jonge operabezoekers doe ik graag, ik heb ze onder mijn beste vriendinnen. LUISTEREN naar jonge operabezoekers, dat is weer wat anders, hier valt nog een stap te maken, om niet te zeggen dat ik soms een beetje “met ze te doen” (sic!) heb…
Beste Laura – mijn kleinkinderen zijn net als ik gek op de opera en ze gaan veel en vaak. Het liefst willen ze traditionele producties zien en ik hoop voor ze dat ze zelfs na het uitsterven van “zure pruimen” nog genoeg van klassiek kunnen genieten.
Overigens: ik vond je opmerking best denigrerend en ik denk dat het ook zo bedoeld was.
Ik kon NIET tegen DIE La Traviata niet omdat het _te_ modern zou zijn, maar juist omdat het _te_ plat was, _te_ voor de hand liggend. Over de veranderingen in de muziek (lees wat Gerrit Jan Fonk heeft geschreven) ben ik niet eens begonnen, tegenwoordig moet dat ook “kunnen”, naast de zware denkwerk van “hoe verander ik het libretto zo dat er helemaal niets van te herkennen is”.
Wil je een echt _goede_ moderne Traviata zien koop dan de DVD uit La Fenice, in de regie van Carsen.
Ik ben vroeger een grote liefhebber van Decker geweest, maar nu herhaalt hij zichzelf en kan blijkbaar niets anders bedenken dan een “mannenmaatschappij die de vrouwen uitbuit” en een tikkende klok voor de naderende dood.
Gisteravond La Traviata in Amsterdam gezien. Had bewust een voorstelling met Poplavskaya geboekt en was dan ook teleurgesteld dat zij niet kon zingen. Joyce El Khoury viel mij niet tegen al was haar 1e akte matig. Met name qua volume. HOewel de Radio Kamer Filharmonie(voortreffelijk) bepaald niet luid speelde was El Khoury moeilijk te volgen.
En dan de regie: dramatisch qua handeling en qua toneelbeeld. Je boekt de opera dan maar weer gelet op de cast en muzikaal was het uitstekend maar verder qua regie armoedig. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die zo’n Deckers bewonderen maar ik zie toch liever een meer traditionele regie. De regie van het gemiddelde (voormalige) Oostblokgezelschap met het vocale en muzikale niveau van de voorstelling in Amsterdam lijkt mij ideaal. Ga gelukkig binnenkort ook weer naar voorstellingen in Ulm en München en ben dus niet alleen op Amsterdam aangewezen. Hoop wel op een mooie Meistersinger in juni.
Ik was bij de première: Dat is de enige voorstelling die Poplavskaya heeft gezongen. En ik moet eerlijk zeggen dat het aandeel van Poplavskaya een deceptie was. Ze was vocaal in erg matige doen en behalve dat zat ze de dirigent continu te zieken door heel bewust hem niet te volgen. Mijn idee is dat iedereen die zich had verheugd op een Traviata van Poplavskaya beter af is met de nieuwe Violetta.
Beste Antonio,
Ik ben bewust niet verder ingegaan op de discussie over de kwaliteiten van Decker’s Traviata. Ik meld hier dat ik het erg jammer vind dat Poplavskaya zich heeft moeten terugtrekken en opeens krijg ik een tirade van de heer Keegel over mij heen, die ook nog eens mijn (overigens correcte) gebruik van het Nederlands belachelijk maakt. En dan begint hij meteen weer over die Düsseldorfse productie van Tannhaüser en over een zogenaamde revolutie in het operawezen. Hij is gewoon ordinair aan het trollen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29).
Wellicht zijn je kleinkinderen een uitzondering, of nog erg jong – maar de aanwezige Fidelioleden (veelal in de leeftijdscategorie 20-30) betuigden zich afgelopen woensdag allemaal erg enthousiast over Decker’s Traviata. En daar speelt het gevoel dat we als operabezoekers in opstand moeten komen en de terugkeer van Zeffirelli-achtige producties moeten eisen absoluut niet.
Inderdaad, Antonio, die Traviata van Carsen had impact. Van mij hoeft het niet, maar in zijn soort was het een substantiële, intelligente regie. Men legt degenen die gefundeerde bezwaren hebben vaak in de mond dat zij iets “te modern” zouden vinden, of zij worden, zoals ik hierboven al aangaf, als “zuurpruim” weggezet. Opkomen voor kwaliteit, dat zint niet iedereen, zeker niet als je je bij nader inzien wel bekocht moet voelen door het smartlapsymbolisme van Decker. En als je een tikkende klok wel een diepzinnig symbool vindt, is misschien wat bijlezen op een regenachtige zondagmiddag een goed idee. Nu kunnen we Deckers Traviata nog afdoen als goedkoop, regelrecht onsmakelijk was de Tannhäuser in Düsseldorf. Die is dan weliswaar na 1 uitvoering teruggetrokken, maar er zijn blijkbaar mechanismen actief waardoor deze rotzooi de Bühne toch haalt. Maar dit keer pikte het publiek het niet, en het Duitse publiek is toch wel wat gewend. Ik zie een groeiende onvrede over alles wat er aan Regietrash over ons heen wordt gestort. De Facebook group AMOP (Against Modern Opera Productions)mikte bij haar oprichting op 300 leden en heeft er inmiddels 5000.
For the loser now
Will be later to win
For the times they are a-changin
Het wordt weer tijd voor een actie tomaat!
@Leon: Een Actie Tomaat, ben er helemaal voor, ben allang van plan eens flink stampij te gaan maken, en de tijd is er rijp voor. Ik geloof inderdaad dat de Regietrash op haar laatste benen loopt. Het operapubliek pikt het niet meer, en dat wordt uiteraard in de hand gewerkt door pathologische gevallen als Kosminski die net als heroïnejunks steeds een stapje verder moeten gaan om te scoren.
Men komt tot inkeer! Tegenstand wordt nog geboden door fellow travellers als de Düsseldorfse intendant Meyer, die jarenlang voorop hebben gelopen om hun avantgardistische imago veilig te stellen, maar nu paniekerig proberen hun hachje te redden. Om eens helemaal in stijl te blijven: NSB’ers kregen na de oorlog te maken met justitie, degenen die de Konwitschny’s en Kosminski’s van deze wereld vrij spel boden, krijgen te maken met het operapubliek. Het wordt hoog tijd dat degenen die verantwoordelijk zijn voor het op het podium toestaan van bagger als deze Tannhäuser en Konwitschny’s Salome, definitief het veld ruimen. En vervangen worden door intendanten die verre blijven van volstrekt onzinnige uitspraken zoals die van Meyer: “De productie is niet gemaakt om een schandaal te creëren, maar wil de ongelofelijke schuld van die tijd laten zien.” Wat wij nodig hebben zijn intendanten die (als intendant) geen reet geven om “de ongelofelijke schuld” van welke tijd dan ook, maar die gewoon doen waarvoor ze zijn aangesteld: een aardig stukje opera op de planken brengen.
PS Schiet me ineens te binnen dat Audi beloofd had dat hij in 2013 zou vertrekken. Er is al bijna een half jaar voorbij, ik zou zeggen: komt er nog wat van?
Laura, ik ben het helemaal met je eens!
@Laura – mijn (klein)kinderen zijn in de leeftijd tussen 20 en 45.Ik ben dan wel oud, maar vind mij geen oude zure pruim. Ik heb het hier al vaak gezegd, maar blijkbaar dringt het nog steeds niet door – ik ben niet tegen modern en het hoeft ook niet altijd Zefirelli zijn. Tussen pizza en kaviaar zit er nog van alles in!
@Olivier – we hebben het nu over La Traviata, niet over de Tannhauser die niemand van ons heeft gezien. In dit geval hoeft het ook niet: gaskamers, naakte Joden, Joden neerknallen, SS …. het is genoeg om er over te lezen en foto’s te zien. Maar we hoeven niet af te dwalen en die Traviata, hoe onnozel ook (naar mijn mening) heeft dat waanniveau lang niet bereikt.
En waarom haal je Audi er nog eens bij?
Ik was er gisteren ook. Het is altijd een teleurstelling als een zanger(es) annuleert. Ik vraag me ook af of waarom Poplavskaya niet terugkomt in de hele serie.
Ik vond El Khoury een aangename verrassing. Verder werden Alfredo en Giorgio ook prima gezongen.
Voor een traditionele Traviata raad ik Royal Opera House London aan, een jaar wachten maar dan is er wel Diana Damrau. Zij opent ook La Scala in december als Violetta, is waarschijnlijk ook te zien via internet streaming.
@Jeroen: De fraaie, libretto-getrouwe Traviata uit 1994, met Richard Eyre als regisseur, is verkrijgbaar op DVD; met Angela Gheorghiu.
@Antonio: Leon kwam op het lumineuze idee van een opera Actie Tomaat, veel harder nodig dan de oorspronkelijke Actie Tomaat. Om de noodzaak daartoe nog eens te onderstrepen haalde ik de vunzigheid in Düsseldorf aan. En mijn PS, over Audi: ik geef toe, valt een beetje buiten de orde, zoals een PS nu eenmaal vaak doet. De vraag houdt mij bezig: die man is zo verknocht aan het pluche, Alex Ferguson is er niets bij!
Maar goed, terug naar Traviata. Laat ik het zo zeggen: ik krijg nog liever een kurk naar m’n kop dan nog een keer naar dat Decker-geknutsel te moeten kijken.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=EphZZSeMC3A
En dan te bedenken dat de MET de echt prachtige unieke Traviata van Zefirelli (waarom iedereen toch zo neerbuigend over een dergelijke meester die alleen maar libretto-getrouwe-opera maakt?) heeft vervangen voor de Traviata van Decker, die al overal in de wereld te zien was… Ik snap dat niet. Die Traviata van Zefirelli is helaas nooit vereeuwigd op DVD, iets wat echt de moeite geweest was. En ja, ik weet dat er een film van het werk bestaat van de grootmeester, maar die haalt het niet bij de presentatie in de MET.
PS @ Olivier: overigens heeft Audi veel mooie respectvolle producties gebracht. He is not all to blame. Hij zal zeker niet nog 25 jaar op dat pluche zitten. Het probleem is eerder wie hem op een waardige manier kan opvolgen (die niet alleen maar bezig zal zijn met herhalen van zetten).
Beste Leon, ik heb op een ander deel van de site al een voorstel voor opvolging gedaan: nummer 1 staat bij mij het echtpaar Muti, nummer 2 Ruggero Raimondi. Meneer Muti kan de dirigeerstok ter hand nemen en is een bewezen bewaker van goede smaak, mevrouw Muti heeft al enkele alleraardigste regies op haar naam staan. Ook Raimondi heeft bewezen een verstandige regie te kunnen neerzetten, en lijkt me klaar voor het intendantschap. Voor beide opties geldt: een goede kans dat we eens van Verdi, Puccini e tutti quanti kunnen gaan genieten!
Bericht van Jacques, België,
Ik kan in alle voorgaande discussies slechts één zaak zeggen : Olivier Keegel heeft het allemaal verwoordt. Hoge tijd om al die rotzooi van vet betaalde intendanten en muziekdirecteurs tot gekke producers de laan uit de sturen met of zonder tomaten. Wij echte operaliefhebbers moeten er voor zorg dragen dat onze jeugd de goede kijk op het operagebeuren krijgt en geen idee omhelst van decadentie in al zijn vormen. Nieuw mag en moet misschien wel met een uiterst respect voor libretto en muziek en daarmede bedoel ik dat een opera niet herschreven of aangepast moet worden in functie van een laag bij de grond zijnde interpretatie.
Op 26/5 kom ik speciaal voor Poplavskaya naar DNO. Niet dus, maar de regie heb al meermaals op TV gezien en dat zegde me niets. Ik kom voor het zingen en de muziek.
Groetjes aan de AMOP vrienden.
beste mijnheer Liers.
Dan gaat U waarschijnlijk voor niets want volgens zeggen heeft
Poplavskaya alles afgezegd.
Ik leid uit “Op 26/5 kom ik speciaal voor Poplavskaya naar DNO. Niet dus, (…)” af dat meneer Liers NIET gaat. Zet u de cd met Cotrubas maar op, meneer Liers, als u dan af en toe even op de klok kijkt, hebt u uw eigen opera(regie), met de beste Violetta denkbaar!
Gister weer naar La Traviata geweest. Publiek was na afloop zeer enthousiast.
Jammer dat er veel te veel mensen zelfs onder de belangrijkste aria’s zitten te kuchen,hoesten en niezen.
Af en toe galmt het geluid te veel,zeker als de zangers naar de zijkanten zingen,
Komt dat door het kale decor?
Misschien dat iemand mij dat kan zeggen
Met veel toeters en bellen werd de premiere aangekondigd van La
Traviata. Helaas kon de sopraan haar beloftes niet waarmaken en moest zich uit deze productie terugtrekken.
Haar plaatsvervangster Joyce el Khoury leverde op 17 mei een
schitterende prestatie: volle,expressieve ,mooi getimbreerde stem,uitstekend acteertalent.
Het verbaast dat Place de l’Opera geen criticus stuurt naar een
van deze resterende voorstelling..de oorspronkelijke recensie is nu van nul en generlei waarde.
Voor iedereen die nog niet is geweest… Vanavond kunt u de opname van 23 mei j.l. beluisteren op radio4. Rond 19.00 begint het. Ik was erbij.
Gezien alle recensies heb ik toch genoten van Joyce el Khoury. Helaas vond ik het decor armoedig!
Veel luisterplezier!