Nieuws

Pierre Audi wordt erelid Wagnergenootschap

Onder de titel ‘Conflict & Compassie’ vond van 28 november tot en met 1 december het Internationale Wagner Congres plaats in de Boekmanzaal van Het Muziektheater in Amsterdam. Op de slotdag werd Pierre Audi benoemd tot erelid van het Wagnergenootschap Nederland.

Pierre Audi met zijn oorkonde, op het Wagner Congres in Amsterdam.
Pierre Audi met zijn oorkonde, op het Wagner Congres in Amsterdam.

Het Wagner Congres was tot stand gekomen door een samenwerkingsverband van De Nederlandse Opera (DNO), het Wagnergenootschap Nederland, de Universiteit van Amsterdam en het Goethe Institut.

Het congres werd geopend met een voordracht door Nike Wagner, de dochter van Wieland en de achterkleindochter van Richard Wagner. De titel van haar lezing was ‘Wagner feiern?’. Nike Wagner ging in haar lezing onder meer in op hoe Wagner tegenwoordig naar voren komt, op de vragen die over hem worden gesteld en op de Wagner-vermarkting als cultuurfenomeen.

Daarna volgde een veelheid aan sprekers die de filosofische, maatschappelijke, musicologische en theatrale betekenis van Wagner belichtten. Op de laatste dag van het congres sprak Klaus Bertisch, dramaturg van DNO, met Pierre Audi en Hartmut Haenchen over ‘hun Ring’, die in januari en februari nog twee keer in zijn geheel te zien is.

DNO is voornemens een congresboek uit te brengen waarin de teksten van de gehouden voordrachten zijn terug te lezen.

Tijdens de afsluitende sessie van het congres werd Pierre Audi, sinds 1988 artistiek leider van DNO, benoemd tot erelid van het Wagnergenootschap Nederland. Na een laudatio via Skype door Dieter Borchmeyer kreeg hij door Ton Hogenes, voorzitter van het Genootschap, een oorkonde uitgereikt met de volgende tekst:

Dagvoorzitter Hein van Eekert met Nike Wagner.
Dagvoorzitter Hein van Eekert met Nike Wagner.

“Het Wagnergenootschap Nederland benoemt tot erelid Pierre Audi wegens zijn creativiteit, grote inzet en verdiensten voor het realiseren en regisseren van Wagners muziekdrama’s bij De Nederlandse Opera en waarmee hij de maatschappelijke belangstelling en verankering in de Nederlandse samenleving van het veelzijdige cultuurgoed van de componist Richard Wagner op sublieme en effectieve wijze heeft gestimuleerd. Hij heeft de van oudsher bestaande Wagnertraditie in Nederland hiermee op vitale wijze nieuw leven ingeblazen. Hiervoor past onze grote erkentelijkheid en dankbaarheid.”

Na afloop speelde het Amstel Quartet Souvenir de Munich van Emanuel Chabrier en De Ring van Wagner in een twintig minuten durende bewerking van Gijs Kramer. Het Amstel Quartet bestaat uit Remco Jak op sopraansaxofoon, Olivier Schepen op altsaxofoon, Bas Apswoude op tenorsaxofoon en Ties Mellema op baritonsaxofoon.

Vorig artikel

Beekman: 'Ik fladder tussen oud en modern'

Volgend artikel

Tania Kross zingt 'nieuwe oude opera-aria's'

De auteur

Peter Franken

Peter Franken

1 Reactie

  1. Jack
    5 december 2013 at 15:59

    Een prachtig en inhoudelijk zeer goed congres.

    En Pierre Audi verdient natuurlijk zo’n ere-lidmaatschap.
    In een periode van 25 jaren heeft hij het genie Richard Wagner in Nederland weer geheel op de kaart gezet.
    Wist u overigens dat het Wagnergenootschap een prachtige, inhoudelijk sterke, nieuwe site heeft. ( http://www.wagnergenootschap.nl)