BuitenlandNieuws

Netrebko ziet af van roldebuut Marguerite

Anna Netrebko laat de rol van Marguerite in Gounods Faust bij nader inzien aan zich voorbijgaan. Ze zou in april haar roldebuut maken bij het Royal Opera House in Londen en de partij daarna ook in Wenen en Baden-Baden zingen, maar heeft al die voorstellingen afgezegd.

Met haar Verdi-album lanceerde Netrebko vorig jaar een seizoen vol roldebuten.
Met haar Verdi-album lanceerde Netrebko vorig jaar een seizoen vol roldebuten.

“Het spijt me zeer dat ik me moet terugtrekken uit de rol van Marguerite”, zegt Netrebko in een statement dat vandaag naar buiten werd gebracht via het Royal Opera House. “Na lang nadenken en intensieve voorbereidingen ben ik tot de conclusie gekomen dat de rol niet goed voor me is.”

Netrebko zegt dat ze zeer uitzag naar haar roldebuut bij het Royal Opera House en de daaropvolgende voorstellingen in Wenen en Baden-Baden, maar dat ze zich genoodzaakt ziet te bedanken voor alle drie de producties. “Ik vind het heel jammer om mijn fans in deze steden teleur te stellen, maar hoop dat ze begrijpen wat voor moeilijke beslissing ik moest nemen.”

De Russische operaster is sinds afgelopen zomer bezig om een reeks nieuwe rollen aan haar repertoire toe te voegen. Op de Salzburger Festspiele 2013 zong ze voor het eerst de titelrol in Giovanna d’Arco en in november debuteerde ze als Leonora in Il Trovatore. Momenteel staat ze in Rome in haar eerste Manon Lescaut-productie en later dit seizoen zingt ze voor het eerst Lady Macbeth in Verdi’s opera Macbeth.

Vorig artikel

Opera in de media: week 10

Volgend artikel

Clay legt design Nationale Opera & Ballet uit

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

14Reacties

  1. Ben Siebers
    28 februari 2014 at 14:35

    Ga in april Faust in Londen zien. Zeer teleurstellend deze afzegging maar hopelijk vindt ROH een goede vervangster en zeggen Calleja, Terfel en Keenlyside niet af.

  2. Wiebke Göetjes
    2 maart 2014 at 13:24

    Jammer, maar ik kan het goed begrijpen en navoelen.
    Wanneer je het bredere repertoire gaat zingen zoals zij niet aan het doen is voelt Faust te smal in je keel en dat voelt niet fijn… Met wilskracht kun je je stem dan niet dwingen..
    Wijze beslissing dus van Mw. Netrebko!

  3. Wiebke Göetjes
    2 maart 2014 at 13:24

    sorrie….NIET moet zijn NU…
    zoals zij niet aan het doen is

  4. Ben Siebers
    2 maart 2014 at 22:28

    Ik begrijp het niet. Als je willens en wetens een contract tekent om in 3 theaters een rol te zingen mag ik toch aannemen dat je je tevoren een goed beeld vormt of die rol jou past. Dit is gewoon een wanprestatie.

  5. kersten
    3 maart 2014 at 10:05

    Als je ogen groter zijn dan je mond is het beter ten halve te keren dan ten hele te dwalen.

  6. Wiebke Göetjes
    3 maart 2014 at 12:01

    Nee Ben.
    Die contracten zijn waarschijnlijk al 5 jaar geleden getekend.
    5 jaar geleden wist zij nog niet dat haar stem (o.a. na de geboorte van haar kind, gaat over hormonen dus….) zodanig zou doorgroeien dat die Faust ‘schoen’ niet meer zou passen.

    HET behoud van een goeie stem is om op tijd niet meer te zingen wat niet meer bij je past omdat je doorgegroeid bent, dat is net zo belangrijk als niet te vroeg dingen zingen die (nog) niet bij je passen.

  7. Wiebke Göetjes
    3 maart 2014 at 12:04

    NB. en je voelt het pas écht aan je stem als je serieus de partij aan het studeren bent.

  8. Wiebke Göetjes
    3 maart 2014 at 12:55

    Met je hoofd vind je dat je het gewoon moet kunnen en je wilt het afdwingen…maar helaas, de stem laat zich niet afdwingen….

    Juist op het nivo van Anna Netrebko verwachten mensen altijd top prestaties, dat kan zij hier niet waarmaken vindt ze.
    Heel verstandig dus dat ze afzegt….

    Beter nu een ‘bitch’ die afzegt, dan rot recensies en meningen van mensen als je het wel hebt gedaan (om geen bitch te zijn)…

    (Nog even los van de psychische klap die je daarvan krijgt en die je weer te boven moet komen….)

  9. Ben Siebers
    4 maart 2014 at 16:41

    De opmerking van Wiebke over het al zo’n 5 jaar geleden tekenen van de contracten geldt natuurlijk ook voor de contracten voor het bredere repertoire zoals Macbeth. Bij het tekenen van die contracten had de diva zich moeten realiseren dat ze geen Marguerite moest gaan zingen.
    Maar ja deze mevrouw heeft een behoorlijk verleden van afzeggingen. Daar maakt ze zich blijkbaar niet erg druk om. Kijk maar eens op de site van het ROH. Daar reageren lieden die van de 4 voorstellingen die ze van A.N. boekten maar liefst 3x met een afzegging geconfronteerd werden.

  10. Wiebke Göetjes
    4 maart 2014 at 23:04

    Ik begrijp dat jij teleurgesteld bent Ben, maar ik begrijp mensen als jij – die van opera houden – niet wanneer ze liever hebben dat iemand zich voor jou kapot zingt dan dat ze er begrip voor tonen dat wij zangers geen computers zijn en ons instrument- wat jij juist zo mooi vindt – écht kapot kan gaan met het verkeerde repertoire op het verkeerde moment. Jij vindt eigenlijk dus dat Netrebko dat voor jou zou moeten riskeren..

    Overigens vermoed ik juist dat Macbeth een tussendoor contract is omdat ook dit helemaal niet logisch bij haar ontwikkeling past..veel te grote stap. Logisch zou zijn via Otello, Aida, Forza, Ballo etc. aan te komen in het Macbeth vak, over een jaar of 10…
    Desalniettemin past de Faust schoen ook al niet meer lekker als je Aida’s etc. zingt, gewoon té smal, en ik weet uit ervaring dat een te smalle schoen meer wringt dan een te grote..

    Door de geboorte van haar kind is er veel veranderd, dat zijn dingen die je als zangeres nooit precies kunt voorspellen, aangezien je geen idee hebt wat die hormonen met je lijf en dus ook stem doen..

    Verheug je gewoon lekker op die voorstelling, je kunt beter een andere zangeres hebben die zich lekker voelt in die partij, en het dus waarschijnlijk ook heel mooi gaat zingen, dan een Netrebko die zich in een te krappe Faust schoen wringt…want ze kán het dan ook niet zo mooi zingen als jij van haar gewend bent en graag zou willen..en dan heb jij ook een rot avond..

  11. Ben Siebers
    5 maart 2014 at 08:45

    Los van de teleurstelling verheug ik mij inderdaad nog steeds op de voorstelling want los van A.N. staat er nog een topcast. Daarnaast combineer ik het met een Traviata met ook een topcast (Damrau, Demuro, Hvorostowsky). Begrijp ook best dat je geen rol moet zingen die niet bij je stem past en zeker wil in niet dat een zangeres van dit kaliber zich kapot zingt. Heb slechts de nadruk willen leggen op de onprofessionaliteit om in een zo’n laat stadium af te zeggen.

  12. Wiebke Göetjes
    5 maart 2014 at 22:23

    Ook daarvan denk ik niet dat je Anna Netrebko de schuld moet geven. Ik weet zeker dat zij hierin ‘geleefd’ wordt door haar management, en die weer worden gemanipuleerd/gechanteerd door het management van de operatheaters/concertzalen.

    Deze theaters hebben gewoon gewacht tot jullie de kaarten hadden gekocht om Netrebko te horen/zien en weten dat jullie die niet hadden gekocht als al eerder bekend zou zijn geweest dat zij niet zou zingen… Dit soort “deals” zijn heel normaal in operaland…

    Het publiek wordt bewerkt en gebruikt, en de artieste krijgt de schuld.

    Desalniettemin wens ik je geweldige concerten!

  13. Mauricio
    6 maart 2014 at 10:00

    Al ben ik niet een fan van Mw. Netrebko (ik heb mij vaak gestoord aan haar dikwijls wankele intonatie b.v. en gebrek aan trillers en exacte fioriture in Donizetti-rollen)heb ik het grootste respect voor haar besluit om de rol van Marguerite terug te geven. Niet alleen de geboorte van haar kind maar gewoon een natuurlijk rijpingsproces wat iedereen meemaakt met het stijgen der jaren hebben kennelijk ertoe geleid dat haar stem in haar opvatting de vereiste breekbaarheid mist voor zo’n rol, hoewel Marguerite beslist geen soubrette is zoals vaak verkeerd wordt gedacht/gecast.
    En inderdaad, ipv het slachtoffer (sic) te worden van de verkeerde verwachtingen van een groot deel van het publiek dat haar alleen kent via de gemanipuleerde producten van de platenmaatschappijen en de operamarkt iha kiest zij nu voor rollen die in mijn ogen/oren beter bij haar passen. Ik ben heel benieuwd hoe zij Lady Macbeth gaat zingen, een van de moeilijkste rollen die Verdi ooit voor een sopraan heeft geschreven en waar niet vocale schoonheid (sic) telt maar dramatische interpretatie en psychologische diepgang.
    Ik duim voor haar!

  14. 6 maart 2014 at 22:03

    Helemaal met je eens Mauricio!