Buitenlands nieuwsNieuws

Opernwelt bekroont koor Nationale Opera

Het Duitse operatijdschrift Opernwelt heeft donderdag zijn jaarboek gepubliceerd, met daarin de traditionele poll onder vijftig internationale muziekcritici. De experts hebben onder meer de Oper Stuttgart uitgeroepen tot operahuis van het jaar en het Koor van De Nationale Opera onderscheiden als koor van het jaar.

Opernwelt Jahrbuch 2016Opernwelt geeft na afloop van ieder seizoen een jaarboek uit met een terugblik en een reeks onderscheidingen, tot stand gebracht aan de hand van een enquête onder vijftig muziekcritici. Het nieuwste jaarboek blikt terug op seizoen 2015/2016.

De Oper Stuttgart won zes keer eerder de titel van operahuis van het jaar, voor het laatst in seizoen 2005/2006. Het operahuis volgt het Nationaltheater Mannheim en de Oper Frankfurt op, die vorig jaar de titel deelden.

Het Koor van De Nationale Opera is één van de weinige niet-Duitse winnaars in het jaarboek. Andere winnaars zijn onder anderen Christian Gerhaher als zanger van het jaar, Elsa Dreisig als jonge artiest van het jaar, Barrie Kosky als regisseur van het jaar en Teodor Currentzis als dirigent van het jaar.

Als productie van het jaar is Donnerstag aus Licht uitgekozen, een voorstelling van het Theater Basel. De opname van Aida onder Antonio Pappano en met onder anderen Anja Harteros en Jonas Kaufmann werd opname van het jaar.

Vorig artikel

Verismo: Anna Netrebko in glorieuze vorm

Volgend artikel

Marionetten Theater speelt Offenbach

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

8Reacties

  1. kersten
    29 september 2016 at 23:02

    Van harte proficiat met al weer een prijs, DNO, en nu met name koor, mevrouw Ching-Lien Wu en haar voorgangers, want het DNO-koor is al decennia een/het top-operakoor.

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    30 september 2016 at 15:43

    Pappano met zijn briljante Aida is toch wel de ster van dit jaar. Er is in operaland dus toch nog wel hoop voor het fenomeen ‘studio-opname’.

  3. Olivier Keegel
    30 september 2016 at 17:50

    Terecht.

  4. Johan ter Velde
    30 september 2016 at 23:04

    Het koor van de nederlandse opera heeft nivo gekregen door de komst van goed opgeleide slecht betaalde freelancers die de oudjes weten op te peppen.

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    1 oktober 2016 at 09:03

    @Johan: wat een bitter neerbuigend toontje. Jammer. Of is dit zogenaamd grappig bedoeld?

  6. Johan ter Velde
    1 oktober 2016 at 12:47

    Beste Maarten, dat is de realiteit. Freelancers maken het budget sluitend t.g.v. de zangers in loondienst waarvan sommigen niet (meer) goed solo kunnen zingen. In het koor valt dat niet meteen op.
    Vraag maar eens wat freelancers betaald krijgen èn wat vaste zangers kosten.

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    1 oktober 2016 at 19:20

    Beste Johan, nu snap ik jouw opmerking. Ik associeerde de freelancers niet met de koorleden maar eerder met de leiding. Ik vond het al vreemd dat je die slecht betaald noemde … Net als in de journalistiek (0,13 cent per woord) worden ZZP’ers in het operakoor (hoeveel cent per pagina?) blijkbaar van alle kanten geknepen.

  8. 2 oktober 2016 at 09:52

    Ik vind eindelijk gerechtigheid dat het koor deze priojs krijgt al jaren een der beste operakoren ter wereld, de laatste tijd zeker.
    Van Harte gefeliciteerd.
    Wees er allemaal trots op en da gezeur over freelancers hou daarmee op.
    Hoopdat er snel een echte kooropera komt, zoals Nabucco b.v.
    ja we krijgen nu Prins Igor ook een echte kooropera.