Sophie de Lint nieuwe directeur DNO
Sophie de Lint volgt vanaf 1 september 2018 Pierre Audi op als directeur van De Nationale Opera. Dat maakte het Amsterdamse operahuis woensdag bekend. Seizoen 2020/2021 zal het eerste seizoen zijn dat De Lint als geheel programmeert.
Sophie de Lint is momenteel directeur van het Opernhaus Zürich, waar ze sinds 2009 werkzaam is. Daarvoor was ze actief als artistiek coördinator bij het Grand Théâtre de Genève, regieassistent in onder meer Bayreuth, Wenen en Marseille en impresario bij artiestenagentschappen in Wenen en Zürich. De Lint is gespecialiseerd in het scouten van jong operatalent, is regelmatig jurylid bij zangconcoursen en trad onlangs toe tot het bestuur van Opera Europa.
De Lint werd geboren in Rotterdam, maar groeide op in Genève, waar ze viool studeerde aan het Conservatoire de Musique. Later behaalde ze een graad in bedrijfskunde aan Webster University en een master of arts administration aan de Universiteit van Zürich.
“De Nationale Opera was altijd één van mijn favoriete gezelschappen om het meest opwindende en vernieuwende muziektheater te beleven”, zegt De Lint in een reactie. “Men voelt een speciaal elan in dit huis, dat ervoor zorgt dat de kunstvorm met visie en op het hoogst mogelijke niveau wordt gepresenteerd. Het is een grote eer en een spannende uitdaging om voort te mogen bouwen op de bijzondere artistieke erfenis van Pierre Audi. Daarnaast is de terugkeer naar mijn Nederlandse wortels een droom die werkelijkheid wordt.”
Els van der Plas, directeur van Nationale Opera & Ballet, omschrijft Sophie de Lint als “een operaexpert met hart voor de kunsten én met Nederlandse roots”. Pierre Audi ziet in zijn opvolger “een ervaren operaprofessional die, daar ben ik zeker van, de sterke internationale positie van De Nationale Opera verder zal uitbouwen en ontwikkelen”.
Lees ook het uitgebreide profiel over Sophie de lint van Place de l’Opera.
17Reacties
Daar is dan de officiële aankondiging van de benoeming van Sophie de Lint als opvolgster van Pierre Audi als artistiek directeur van DNO. Waar rook was, was dus inderdaad vuur. Ik feliciteer haar met deze benoeming en ik hoop van harte, dat zij die – niet in de laatste plaats voor het operapubliek – tot een groot succes zal weten te maken.
Men zegt dat Rotterdammers worden geboren met opgerolde mouwen om er in het werkzame leven flink tegenaan te gaan.
Dat komt vast helemaal goed met Sophie de Lint.
Ik sluit me heel graag bij bovenstaande positieve woorden aan! (Zoals ik ook iedere operapremière positief tegemoet zie.)
Met zo’n CV en aanbevelingen zijn de verwachtingen uiteraard hooggespannen. Het aftellen naar 2020 is wat mij betreft begonnen. Hopelijk is de te verwachten frisse wind ook al ruim eerder te bespeuren.
Als je naar het repertoire in Zürich van de afgelopen jaren kijkt, dan valt in vergelijking met Amsterdam op dat het vooral meer Italiaans is (niet zo gek op 100 km van Italië) en dan met name belcanto en Verdi. Maar geen verismo (behalve Pucini)en wat minder Russisch en laat-Romantisch en modern Duits werk dan in Amsterdam. Maar afgezien van het belcanto zijn het graduele verschillen. Beide huizen kennen een hele brede programmering van barok tot hedendaags.
Fijn dat Sophie de Lint (met Rotterdamse roots) het is geworden! Ik wens haar veel succes en plezier bij de Nationale Opera en ben benieuwd hoe zij een eigen stempel op de programmering kan gaan zetten!
Beste heren De Jong en Roetman, het gaat natuurlijk niet alleen over de keuze van het repertoire maar ook over die van dirigenten en, vooral, regisseurs. Overigens zullen we pas over een jaar of drie wat van de commandowisseling merken. Dat ze Rotterdamse roots heeft zal mij trouwens worst wezen.
Onder programmering versta ik wat u aangeeft! Zangers, regisseurs, dirigenten, orkesten etc! OPERAtioneel wordt Sophie de Lint natuurlijk al veel eerder bij het proces betrokken. Ze weet veel van stemmen en neemt vaak zitting in jury’s. In Wenen is ze zich al vanaf 2002 gaan specialiseren in het ontdekken en ontwikkelen van jonge operazangers, dirigenten and regisseurs. Kortom, een hele staat van dienst! Hoe komt het dat ik nog nooit eerder van haar vernomen heb? Maar ja er zijn ook veel Nederlandse zangers die carrière in het buitenland maken die ik niet ken! Het zal u, meneer de Haan, misschien worst zijn, maar het doet mij goed dat er ook veel Nederlands talent is!
Gevoelsmatig heb ik wel vertrouwen in deze dame. Ook prima dat ze een Nederlandse is. Wellicht dat ‘onze’ zangers nu ook vaker aan bod komen in Amsterdam. En dat ze die narcistische regisseurs ook buiten de poort houdt. Heb de laatste jaren al veel te vaak met kromme tenen in de zaal gezeten.
Het schijnt toch een dame met veel kennis van en feeling voor opera te zijn. Dus…?
Ik juich dus iedereen toe die er positief naar uitkijkt!
En er zullen toch sowieso personen zijn die sommige produkties niet zullen bevallen en die er dan in deze kolonnen lekker cynisch zullen over doen, en dit met EENDER WELKE directeur…
Het is afwachten…
Weisst du, wie das wird ?
Ook mij doet het goed, dat er veel Nederlands talent is en ik vind al heel lang, dat dat in eigen land te weinig kansen krijgt, maar of dat al dan niet uit Rotterdam komt interesseert me hoegenaamd niet. Mevrouw De Lint moge in de Maasstad geboren zijn, ze leeft en werkt al sinds haar jeugd in het buitenland, vooral Zwitserland, en haar Nederlands heb ik ergens als “roestig” getypeerd gezien. We zullen zien wat het wordt. Ik hoop er het beste van.
Vind het wel interessant deze dame.
Helaas vreemd genoeg nooit iets over gehoord.
Altijd wel mooie programmering in Zurich.
hoop inderdaad op meer Nederlandse inbreng dus wie weet.
Denk goede keuze.
PROFICIAT.
“Altijd wel mooie programmering in Zurich.” ??? Een advocaat zegt dan geloof ik: “Ik hoor het u zeggen.”
De Volkskrant duidt de komst van Sophie de Lint http://www.volkskrant.nl/theater/sophie-de-lint-nieuwe-directeur-nationale-opera~a4486338/
Het klopt helaas niet helemaal wat hier staat. Sophie de Lint is niet directeur van de opera van Zürich, ze is casting director. Andreas Homoki is de directeur (intendant). Dat is wel een groot verschil.
Het kan een vertaalkwestie zijn. Op de website van het operahuis staat haar functie genoemd als Operndirektorin: https://www.opernhaus.ch/ueber-uns/opernhaus-zuerich/
Ik denk, dat de dames Vermeulen en Cremers beiden gelijk hebben.
Waar ik me in het artikel in de Volkskrant een beetje over verbaasd heb is de volgende passage: “Volgens dramaturg Willem Bruls zijn de operahuizen van Zürich en Amsterdam artistiek redelijk vergelijkbaar: ‘Ze hebben allebei een grote zaal die vol moet en opereren artistiek op het scherpst van de snede, maar wel met zalen die vol blijven. Na jaren van artistieke hegemonie is het goed dat er wat meer nadruk komt op het managen”. De zaal in Zürich wordt met ca. 1200 plaatsen doorgaans als “klein” of hooguit “middelgroot” omschreven, net zoals bv. die in Luik (ca. 1050 plaatsen). De zaal in Amsterdam is met ca. 1600 plaatsen beduidend groter, maar gezien in relatie tot echt grote huizen als bv. de Scala, de Wiener Staatsoper, de Bastille, Covent Garden en, last but not least, de Met (3800!)is die toch ook nog maar bescheiden. Of Zürich en Amsterdam ook artistiek zo vergelijkbaar zijn, daarover heb ik ook zo mijn twijfels.