Royal Opera goed uit de startblokken
Het Royal Opera House is seizoen 2017/2018 voortvarend begonnen. Op 11 september bracht het Londense huis de langverwachte première van zijn nieuwe Bohème, een dag later ging een nieuwe speelreeks van David McVicars geliefde productie van Die Zauberflöte van start. Beide voorstellingen zijn de komende tijd in de bioscoop te zien.
Ruim vier decennia was Puccini’s populaire opera La bohème in Londen te zien in een productie van John Copley. Die tijd is voorbij. Richard Jones kreeg de pittige opdracht een nieuwe enscenering te creëren. Afgaand op de sterren die de Engelse media boven hun recensies zetten, heeft Jones de uitdaging doorstaan.
Een “finely crafted show”, vindt The Independent, die maar liefst vijf sterren geeft. Volgens de krant heeft Jones met “graceful naturalism” iets geheel nieuws gemaakt. Ook The Telegraph (vier sterren) is zeer te spreken over de nieuwe productie. “Fresh, beautiful, and intelligent”, luidt het verdict van Rupert Christiansen.
De Evening Standard geeft eveneens vier sterren voor Jones’ “spare, unsentimental reading that ultimately delivers”. The Guardian is daarentegen wat gereserveerder in zijn oordeel: “An uncontroversial mainstream staging that can be brought back again and again without the danger of anyone tiring of it.” De recensent ziet geen hele grote verschillen met de regie van Copley.
Teleurgesteld is Mark Pullinger van Bachtrack. Voor hem smaakt deze Bohème “disappointingly vanilla”. Over de muzikale leiding van de Londense chef Antonio Pappano is hij wel te spreken, net als vrijwel alle andere critici. De zangers, onder wie Michael Fabiano als Rodolfo en Nicole Car als Mimì, krijgen over het algemeen lof.
La bohème is op 3 oktober te zien in de bioscoopserie van het Royal Opera House, waar tientallen bioscopen in Nederland aan deelnemen.
Ook Die Zauberflöte, dat een dag na La bohème opende, is in de bioscoop te zien. De Mozart-opera vormt op 20 september de opening van de ROH-bioscoopserie en belooft, afgaand op de recensies, net zo’n overtuigende voorstelling te worden. De Londense critici gaven zonder uitzondering vier sterren.
Het is de zesde keer dat David McVicars productie wordt hernomen sinds de eerste speelreeks in 2003, maar van sleet is allerminst sprake. The Stage vindt het een “remarkably complete staging of a piece of extraordinary dramatic diversity”. The Arts Desk roemt de “striking visuals” en Bachtrack vindt het een “spirited revival”.
Veel lof kreeg Siobhan Stagg als Pamina. De Australische sopraan, eerder dit jaar te horen in Die Entführung aus dem Serail bij De Nationale Opera, zong “with poise and a notable darkness of tone”, aldus Bachtrack. The Arts Desk genoot van haar perfecte stembeheersing in de hoogte. Dirigente Julia Jones, in Nederland bekend van haar directie van Don Giovanni bij de Nederlandse Reisopera, werd ruim geprezen voor haar muzikale visie.
Zie voor meer informatie over de beide bioscoopvertoningen www.royaloperahouse.nl.