Nieuwe Carmen Metropolitan groot succes
De nieuwe productie van Carmen van de Metropolitan Opera is een groot succes. De opera van Bizet ging op oudejaarsdag in première en kon rekenen op lovende kritieken. In de titelrol kreeg Elina Garanca vele complimenten.
De Britse regisseur Richard Eyre had van de Metropolitan Opera opdracht gekregen een nieuwe regie van Bizets beroemde opera Carmen te maken, als vervanging van een uit 1996 stammende productie van Franco Zeffirelli. Op oudejaarsdag zag de productie het levenslicht.
Daarmee werd voor de tweede keer dit seizoen een Zeffirelli-productie naar de archieven verwezen. Al eerder werd de Tosca-enscenering van de Italiaan vervangen. Die nieuwe versie kon rekenen op veel boe’s, de nieuwe Carmen ging het echter stukken beter af.
Volgens Associated Press en de New York Times waren de reacties op de regie van Eyre welluidend. De Brit, die met Carmen debuteerde, verplaatste het verhaal naar de jaren dertig van de vorige eeuw. In de kern was zijn regie traditioneel, maar door allerlei sterke details uit te lichten, wierp hij een nieuw licht op de rauwheid van het drama van Bizet, aldus de New York Times.
Net als voor Eyre betekende de productie ook voor dirigent Yannick Nézet-Séguin (muzikaal directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest) zijn Met-debuut. En ook hij kreeg lof. ,,Hij toonde een zeldzame trefzekerheid en een vermogen om de lyrische en dramatische elementen van de muziek tot een uniform geheel te smelten”, schreef Mike Silverman van Associated Press.
Elina Garanca zong met succes de rol van Carmen. Ze deed dat als invaller voor Angela Gheorghiu, die vanwege haar scheiding met Roberto Alagna (de Don José in deze productie) had bedankt voor de productie.
Garanca miste kracht in het laagste register, maar de recensenten roemden haar rijke klank, haar gevoel voor nuance en haar innemende zang en voorkomen. Volgens Silverman had ze de aantrekkingskracht en het zelfvertrouwen van Carmen helemaal te pakken.
Alagna had last van een griepje, maar zette ondanks dat een sterke vertolking van zijn rol neer. De Poolse bariton Mariusz Kwiecien kon op minstens evenveel enthousiasme rekenen. ‘Dashing’ schreef Silverman kernachtig en Anthony Tommasini van de New York Times vond hem één met zijn rol.
Barbara Frittoli zette verder een prima vertolking van Micaela neer en Tommasini loofde het kleine maar toch imponerende optreden dat Keith Miller als Zuniga gaf.
Deze productie van Carmen is op zaterdag 16 januari in diverse bioscopen in Nederland te zien. Zie onder meer de website van Pathé en van Cinemec.