Paul McNamara nieuwe leider DNOA
De Ierse tenor Paul McNamara wordt per 1 december 2018 artistiek leider van de Dutch National Opera Academy (DNOA), de tweejarige masteropleiding voor opera waarin het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag samenwerken.
Sinds het vertrek van mezzosopraan en regisseur Maria Riccarda Wesseling in januari dit jaar was de plaats van artistiek leider vacant. De directeuren van de samenwerkende conservatoria zijn blij met de komst van Paul McNamara als nieuwe leider. “Met Paul verwelkomen we een veelzijdige artiest. Met zijn brede ervaring weet hij als geen ander wat er nodig is om jonge zangers te begeleiden naar een volgende stap in hun loopbaan”, zegt Henk van der Meulen, directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Zijn Amsterdamse collega Janneke van der Wijk stelt dat het van grote waarde is dat Paul McNamara volop in de operapraktijk staat. “Daarmee is hij een rolmodel voor de studenten en zal hij de banden tussen DNOA en het Europese werkveld verder versterken. We kijken zeer uit naar zijn komst.”
Ook Paul McNamara zelf is verheugd over zijn aanstelling. “Ik ben erg blij dat ik de kans krijg om artistiek leider van DNOA te worden. Ik verheug me op de samenwerking met mijn collega’s en de studenten en kijk ernaar uit de positie van de academie als één van de toonaangevende studieprogramma’s in zijn soort verder te versterken. Ik ben een groot bewonderaar van de werkwijze van DNOA, waarin studenten een op hun specifieke behoeften en persoonlijke ontwikkeling toegesneden programma krijgen.”
Op het cv van tenor Paul McNamara staan Wagnerrollen als Tristan en Tannhäuser en de titelrollen in Mozarts Idomeneo en Brittens Peter Grimes. Zijn operaengagementen voerden hem de laatste jaren naar met name Duitse operahuizen, waaronder in Detmold, Leipzig, Schwerin en Keulen. De Ier zong in Nederland nog niet op één van de operapodia, maar hij vertolkte wel Melot in een concertante Tristan und Isolde in de NTR ZaterdagMatinee, geleid door Jaap van Zweden.
In zijn geboorteland was McNamara medeoprichter van het Opera Collective Ireland. Als CEO geeft hij leiding aan de organisatie, die zich ten doel stelt Ierse zangers een podium te geven, op weg naar rollen bij bekende operahuizen en -festivals als het Royal Opera House, de Scala en de Salzburger Festspiele. Het Britse blad Opera Magazine noemt het collectief “een belangrijke kracht in de ontwikkeling van muziekdrama in Ierland voor de komende jaren.”
De nieuwe artistiek leider van DNOA zal samenwerken met mezzosopraan Marjolein Niels, die de onderwijskundige en organisatorische verantwoordelijkheid over de academie zal dragen. Ze was de afgelopen maanden waarnemend hoofd van de opleiding. “Met deze gedeelde leiding hebben beide conservatoria de kennis en expertise in huis gehaald die zowel vernieuwing als continuïteit en flexibiliteit garandeert in het opleiden van de nieuwe generatie operazangers”, zo luidt de verwachting van Okke Westdorp, adjunct-directeur van het Amsterdamse conservatorium.
De tenor staat dit seizoen nog op de castlijst van verschillende producties. Volgens de planning zingt hij eind van het seizoen de rol van Siegfried in Wagners Götterdämmerung in Würzburg. In Amsterdam en Den Haag wordt ondertussen de volgende productie van de academie voorbereid, Radamistro van Händel, een voorstelling die wordt geënsceneerd door Harry Fehr.
Zie voor meer informatie over de opleiding en de producties de website van DNOA.